بازار عراق را مثل آب خوردن از دست داديم‌ عنوان

 --------------------------------

نويسنده

 

مرجع

 

فروپاشي رژيم صدام حسين در كشور عراق و تحولات جاري در آن كشور موجب شده كه ده‌ها كشور در قالب ائتلاف تحت رهبري آمريكا در عراق حضور يافته و اقدام به اجراي برنامه‌هاي گوناگون كنند.

 اين برنامه‌ها از امور آموزشي گرفته تا بهداشتي، خدماتي و تجاري را شامل مي‌شود. حتي برخي از كشورها نظير آلمان و فرانسه كه خارج از چارچوب ائتلاف قرار دارند نيز در عراق فعاليت‌هاي گسترده و متنوعي را به اجرا درآورده‌اند. اما آنچه مهم است كسب سود بيشتر در تمامي فعاليت كشورهاي مذكور است.

فعاليت تجاري مهم‌ترين اقدام كشورهاي مذكور است. كشورهاي ياد شده پس از جنگ براي سهم خواهي بيشتر وارد عمل شدند و در ساخت بسياري از امور زيربنايي عراق به رقابت پرداختند. اما آنچه بارها تكرار شده اين است كه جمهوري اسلامي ايران با وجود همسايگي عراق هنوز نتوانسته سهم بايسته و شايسته خود را از زمينه‌هاي متنوع فعاليت در عراق تحصيل كند. عدم امنيت سرمايه‌گذاري، مشكل رابطه با آمريكا، ناهماهنگي در امور سرمايه‌گذاري در عراق، عدم حمايت دولت، نبود استراتژي خاص از طرف ايران در عراق از جمله مواردي است كه شركت‌هاي خصوصي را از سرمايه‌گذاري در كشور عراق باز مي‌دارد. براساس بررسي‌هاي به عمل آمده كشورهايي همچون تركيه، عربستان، سوريه، چين و هند و... در زمينه‌هاي خاصي از توان و قدرت بالاتري در مقايسه با ايران برخوردار بوده و اين نقاط قوت كشورهاي مذكور و گسترش حضور آنها در بازار عراق شانس حضور ايران را در بازار مذكور به حداقل ممكن كاهش داده است.

با نگاهي به وضعيت كالاهاي صادراتي كشورهاي منتخب در مي‌يابيم كه كالاهاي صادراتي كشورهاي مذكور با قيمت و كيفيت مناسب در بازارهاي عراق توزيع مي‌شود. در حال حاضر صادرات تركيه طي شش ماهه اول سال 2004 به ميزان 790 ميليون دلار بوده است كه برخلاف ايران از روند افزايشي در خلال ماه‌هاي سال برخوردار است.

براساس گزارش‌هاي رسيده غالب مارك‌هاي تجاري تركيه در بخش لوازم بهداشتي، صوتي و تصويري، بلورجات و پوشاك در بازار عراق قابل مشاهده است. كشور سوريه نيز در ابتدا فعاليت و حضور بيشتري در عراق داشته ليكن به دليل سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي كشور آمريكا از گسترش حضور آن ممانعت به عمل آورده شده است. اما عملكرد چين در بازار عراق نيز همانند عملكرد اين كشور در ساير بازارهاي دنيا است. قيمت نازل كالاهاي چيني باعث شده است كه اين كالاها در همه جاي دنيا طرفدار داشته باشد. چين در غالب موارد در عراق كالا عرضه كرده و حد و  مرزي جهت كالاهاي توليدي نمي‌شناسد. پوشاك، لوازم الكترويكي، رايانه، اسكنر، لوازم خانگي و... از جمله اقلامي است كه توسط كشور مذكور و با كپي از مارك‌هاي معروف دنيا در بازار عراق با نازل‌ترين قيمت‌ها موجود است. چرا كه خريداران عراقي مهم‌ترين شاخص را در انتخاب و مصرف كالا، قيمت نازل و ارزان آن مي‌دانند به همين دليل كشور چين عموماً خريداران خويش را از طريق قيمت مناسب و نه تبليغات گسترده در بازارهاي مصرف مي‌يابد.

1 2