Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 3941                                               
3 اصل ضروري براي عملي كردن نوآوري در شركت‌ها
دانستني منبع
3 اصل ضروري براي عملي كردن نوآوري در شركت‌ها عنوان
مترجم: مريم رضايي نويسنده
1391/12/12 تاريخ

تفكر مديريتي به طور ذاتي زودگذر است و از بين مي‌رود، اما برخي علاقمندي‌هاي دايمي وجود دارند كه هيچ گاه از ليست اولويت‌هاي افراد خارج نمي‌شوند. نوآوري يكي از اين موضوعات هميشگي است.

خلاصه
روزنامه دنياي اقتصاد - London Business School مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

كمتر مدير عاملي وجود دارد كه نوآوري را جزو 5 اولويت اصلي برنامه‌هاي خود قرار ندهد.
اما نوآوري موضوعي گريزنده است. اگر چند استثناي بزرگ و معروف را كنار بگذاريم، اكثريت شركت‌ها احساس مي‌كنند كه بين تلاش‌هاي آنها براي ايجاد نوآوري و دستاوردهايشان، جاي خالي بزرگي وجود دارد. با اينكه آنها در تحقيق و توسعه سرمايه گذاري كرده‌اند، فرآيندهاي مرحله‌اي را ايجاد كرده‌اند و دوره‌هاي آموزش خلاقيت براي كارمندان برگزار كرده‌اند، اما اين كار آنها هنوز بازده خوبي نداشته و به توليد محصولات و خدمات جديد منجر نشده است.

پس چه بايد كرد؟ مي‌توانيد به الگوهايي مانند اپل و گوگل نگاه كنيد و تلاش كنيد از آنها ياد بگيريد. اما اين رويكرد هم نقايصي دارد. شركت‌هايي مثل اپل و گوگل، نوآوري را در DNA خود دارند.
آنها مي‌توانند به چند سال موفقيت خود استناد كنند و مجوز لازم را براي ريسك كردن در اختيار دارند. بنابراين اگر بخواهيم آموخته‌هاي خودمان را از اين دو الگو در شركت خودمان به كار ببريم، بايد خيلي مراقب باشيم.

اما من فكر مي‌كنم رويكرد مفيدتر اين است كه از اصول نوآوري استفاده كنيم – يعني ايده‌ها و موضوعاتي اصولي كه طي چند سال آنها را كشف كرده‌ايم – و براي اينكه بتوانيم اين اصول را عملي كنيم، شركت‌هاي معمولي را الگوي خودمان قرار دهيم. منظور از شركت‌هاي معمولي، شركت‌هاي رسمي هستند كه تلاش مي‌كنند خود را اثبات كنند و نيز موسسات متوسطي كه در كانون توجه نيستند و به دنبال روش‌هاي جديد و بهتري براي كار هستند. اگر اينگونه شركت‌ها به موفقيت برسند، الگوهاي موثرتري از اپل و گوگل به شمار مي‌روند.

اما اصولي كه گفته شد كدامند و چه كسي آنها را تجربه مي‌كند؟ در اينجا سه اصل براي نوآوري معرفي مي‌شود كه به نظر من بسيار مهم‌‌اند و برخي شركت‌ها از آنها استفاده كرده‌اند.

1) وقفه زماني

يك اصل كارآمد اين است كه افراد براي اينكه بتوانند به ايده هايشان سر و سامان بدهند، زماني را براي استراحت فكري در نظر بگيرند. شركت‌هاي گوگل و 3 ام، براي دانشمندان و مهندسان خود زماني را براي «توقف نوآوري» اختصاص داده‌اند.
اما خيلي از شركت‌ها نمي‌توانند بپذيرند كه اين وقفه زماني مي‌تواند خيلي از اوقات كارآيي داشته باشد. بنابراين، يك رويكرد متمركزتر ارزش بيشتري دارد. به عنوان مثال، شركت نرم‌افزار بريتانيايي «رد گيت» را در نظر بگيريد. يكي از تجربه‌هاي اوليه اين شركت، «برنامه نويسي در كنار دريا» بود، به طوري كه افرادي كه داوطلب بودند را به مدت چند روز به ويلايي ساحلي مي‌بردند تا محصولي نرم افزاري را توليد كنند.
يكي ديگر از برنامه‌هايي كه بعدا ايجاد كردند، در سطح شركتي بود. به اين صورت كه يك بار در سال، همه بايد كار روتين خود را كنار مي‌گذاشتند و به انجام يك كار جديد و كمي ريسك زا متعهد مي‌شدند. اينگونه اقدامات، اگر به صورت منطقي انجام شوند، زمان لازم را براي استراحت فكري كارمندان ايجاد مي‌كنند.

2) ضعف تعريف نقش

يكي از بزرگ‌ترين موانع بر سر راه نوآوري، توصيف وظيفه شغلي براي افراد است. اين كار باعث مي‌شود تمركز فرد به شدت به وظيفه‌اي خاص محدود شود و آن فرد هيچ ديدگاهي نسبت به كار همكارش نداشته باشد و بنابراين نتواند از همه استعداد و توانايي‌هاي خود بهره
ببرد.
شركت‌هايي كه نوآوري واقعي در آنها وجود دارد، هيچ گاه وظيفه‌اي مشخص براي كارمندانشان تعريف نمي‌كنند يا از روش‌هاي خلاقانه استفاده مي‌كنند تا آنها را براي پيوستن به پروژه‌هاي مشترك تشويق كنند. به عنوان مثال، شركت اينوسنت بريتانيا كه در حوزه كالاهاي مصرفي فعاليت مي‌كند، از كليه كارمندان خود خواسته در ارائه ديدگاه شركت، يعني «توليد مواد غذايي طبيعي و خوشمزه براي زندگي بهينه و عمر بيشتر»، كمك كنند. خط توليد بزرگ اين شركت طي سال‌هاي اخير، توسط كارمندان متوسط شركت توسعه يافته است.

3) تحمل شكست

بديهي است كه نوآوري موفق، نيازمند تحمل شكست است. برخي دانشمندان در حوزه صنايع دارويي، كل دوران كاري خود را براي تهيه داروهايي صرف مي‌كنند كه هيچگاه حتي يكي از آنها وارد بازار نمي‌شود.
عجيب است كه بسياري از فرآيندهاي مديريتي، حتي آنهايي كه از نوآوري حمايت مي‌كنند، طوري طراحي شده‌اند كه از شكست جلوگيري مي‌كنند يا آن را ناديده مي‌گيرند. به عنوان يك مدير، مي‌توانيد حس تحمل شكست از طريق مهارت‌ها را در افراد پرورش دهيد، اما در ضمن بايد روش‌هايي براي سازماندهي اين رويكرد بيابيد.
به عنوان مثال، شركت تاتا گروپ جايزه سالانه‌اي را براي بهترين تلاش نوآورانه كارمندان خود كه به شكست منجر شده، در نظر مي‌گيرد. آژانس تبليغاتي گري نيز جايزه مشابهي را به كارمندان خود اختصاص مي‌دهد.

آيا به نكته‌اي كليدي كه اين سه اصل را به هم مرتبط مي‌كند، توجه كرديد؟ هيچ‌يك از اين سه اصل، برنامه‌اي براي توليد ايده پيشنهاد نمي‌دهند، بلكه همه آنها مي‌گويند كه بايد ايده‌ها را به عمل تبديل كنيم.
از نظر من، بسياري از شركت‌ها خود را درگير توليد ايده‌هاي جديد مي‌كنند و فراموش مي‌كنند كه مشكل‌ترين بخش كار اين است كه اين ايده‌ها را عملي كنند. در واقع، پيشرفت واقعي از اينجا به وجود مي‌آيد.




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است