Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 4637                                               
آينده‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات در اروپا
مقاله منبع
آينده‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات در اروپا عنوان
موسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي نويسنده
1387/04/09 تاريخ

اين مقاله، به برخي از سناريوهاي آينده اشاره مي‌شود كه هدف از آنها پي‍گيري و تعقيب حركت اروپا به سمت جامعه‌ي اطلاعاتي است؛ همچنين برخي از عوامل تعيين‌كننده‌ي كاربرد‌هاي آينده‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات مشخص مي گردد.

خلاصه
انديشگاه شريف مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

  • مقدمه

فناوري اطلاعات و ارتباطات ICT به  نحو چشمگيري بر چگونگي زندگي و كار ما تأثير مي‌گذارد؛ و ما اين همه را به فال نيك مي‌گيريم. امروزه جامعه‌ي‌ اطلاعاتي كه مدت‌‍‌ها ‍در مورد آن بحث مي‌كرديم،  در برابر چشمان ما پديد آمده است.

اما در اروپا چه نوع جامعه‌‍ي اطلاعاتي را دنبال مي‌كنيم؟ چه روند‌ها و پيشران‌هايي به جامعه‌‍ي اطلاعاتي آينده شكل مي‌بخشند؟

در اين مقاله، به برخي از سناريوهاي آينده اشاره مي‌شود كه هدف از آنها پي‍گيري و تعقيب حركت اروپا به سمت جامعه‌ي اطلاعاتي است؛ همچنين برخي از عوامل تعيين‌كننده‌ي كاربرد‌هاي آينده‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات مشخص مي گردد.

از همين حالا چند سال آينده را تصور كنيد، هنگامي كه شما در يك كافه نشسته و از نوشيدن يك فنجان قهوه لذت مي‌بريد، زنگ تلفن تصويريِ ساعت مچي شما در فضا مي‌پيچد ؛ اين زنگ نشان‌دهنده‌ي تماس يك دوست است.

  • او مي‌پرسد: آيا مايليد يكديگر را ببينيم؟
  • شما: عاليه!
  • دوست: مي‌خواهي برويم به سينما؟
  • شما: بله، چرا كه نه.
  • دوست: خيلي خوب، بگذار ببينيم برنامه‌ي سينما چيست؟

ظرف چند لحظه، وي به وب‌سايت اينترنتي نزديك‍ترين سينما راه مي‌يابد‍¬. نيازي به زنگ زدن نيست‍، چرا كه اين يك ارتباط همزمان است و نيازي به انتظاركشيدن براي بازشدن صفحات وب نيست. كيفيت تصوير عالي است و شما مي‌توانيد پيش از انتخاب گزينه‌ي مورد نظر، بخش‌هاي كوتاهي از چند فيلم را مشاهده كرده و بليت‌هاي لازم را پيش‌خريد كنيد.

در حالت ديگر، تصوير خود را هنگام رانندگي از محل كار به سوي منزل مجسم كنيد. صفحه‌يٍ نمايشگر روي داشبورد ماشين شما،  اعلام مي‌كند كه در مسير حركت شما ‌ تصادفي اتفاق افتاده و به همين علت راه‍بندانِ سنگيني را پيش‌رو خواهيد داشت.

اين نمايشگر همچنين تصاوير زنده‌اي از جمعيت حاضر در صحنه نشان داده و براي شما يك مسير جايگزين تعيين مي‌كند. متأسفانه اين تغيير مسير، مسافت حركت شما را افزايش مي‌دهد و نمايشگر به شما مي‌گويد كه نياز به سوختگيري مجدد داريد؛ و همزمان موقعيت نزديك‍ترين پمپ‌بنزين را براي شما مشخص كرده و شما را به سمت آن هدايت مي‌كند. به خانه مي‌رسيد و به محض ورود، چراغ‍هاي منزل روشن مي‌شود.

خانه‌ي شما  گرم است؛ چون سيستم‌هاي ارتباطي, حركت ماشين شما به سمت منزل را تشخيص داده و درست 15 دقيقه پيش از ورود شما، سيستم گرمايشي فعال شده است. با ورود شما، يك صفحه‌ي نمايشگر بر روي ديوار روشن شده و برنامه‌ي تلويزيوني دلخواه شما را كه در هنگام  پخش،  ضبط كرده، نشان مي‌دهد؛ چرا كه در آن زمان، شما در منزل حضور نداشته‌ايد.

يا اين گونه تصور كنيد كه در محل كار خود با تعدادي از همكاران جلسه داريد و نمي‌خواهيد هنگام برگزاري آن, كسي مزاحم شما شود.  با اين حال، هنوز هم مي‍توانيد به تماس‌ها و يا نامه‌هاي الكترونيكي خود رسيدگي كنيد.

در داخل لباس‌ شما (يا حتي در درون بدنتان) يك دروازه‌ي صوتي و يا يك موجود ديجيتالي نصب شده كه نسبت به امواج  حساس است. تا زماني كه شما در اين جلسه حضور داريد، اين گيرنده به پيام‌هاي رسيده،  پاسخ مي‌دهد.

در هر حال، اين گيرنده شما را از تماس همسرتان آگاه مي‌سازد، چرا كه از نظر او مهم بوده است. او به شما مي‌گويد كه بدون هماهنگي، يك مراسم شام ترتيب داده و از شما مي‌خواهد كه دير به منزل نرويد.

او تصميم گرفته كه چه چيزي بپزد و از طريق يخچال الكترونيكي3 مواد غذايي لازم را  بررسي كرده است. چند مورد از اقلام مورد نياز خود را نمي‌بيند، اما يخچال الكترونيكي آنها را به صورت خودكار سفارش داده و در همان بعد ازظهر به شما تحويل مي‌دهد.
تخيل يا واقعيت؟

آيا چنين روياهايي براي آينده، واقعي و قابل‌قبول هستند و يا اين كه، تعبير ساده‌اي از مسائل علمي ـ تخيلي مي‌باشند؟ تا چه اندازه به واقعيت نزديك‌اند؟ چند سال طول مي‍كشد تا اين سناريوها تحقق يابند؟ يا اين كه هرگز آينده اين‌گونه نخواهد بود؟
براي  درك  بهتر اين موضوع، اندكي به گذشته بازگرديد.

البته، نه چندان دور، در واقع كم‍تر از 10 سال پيش؛ در آن زمان، اگر براي سفر در ايام تعطيلات خود قصد پيش‌خريد بليت داشتيد، بايد به يك بنگاه مسافرتي در "هاي استريت" مراجعه مي‌كرديد. اما امروزه شما مي‌توانيد در خانه‌ي خود از طريق جست‌وجو در اينترنت، بليت هواپيما و يا هتل مورد نظر را رزرو كرده و يا حتي خودرويي را اجاره كنيد.

همچنين اگر براي رسيدن به يك گردهمايي تأخير مي‌كرديد، به دنبال يك تلفن عمومي مي‌گشتيد؛ با  اين اميد كه تلفن سالم باشد و شما هم سكه‌هاي مناسب آن تلفن را به همراه آورده باشيد.

از آنجايي كه در ده‌ي گذشته شاهد تغيير و تحولات بسياري بوده‌ايم كه عملاً براي ما مطلوب بوده‌اند, پس بايد از خود بپرسيم كه چرا در آينده نبايد منتظر رخدادهايي به مراتب جالب‌تر و پيچيده‌تر باشيم؟

چگونه فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌تواند آينده‌ي ما را تحت تأثير قراردهد؟ 

در ده سال گذشته، فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات ـ بارز‌ترين شكل آن يعني اينترنت و تلفن همراه ـ تاثيرات عمده‌اي بر تمامي جنبه‍هاي زندگي و كار ما داشته ‌است. از اين گذشته، آنها "فناوري‌هاي توانمند‌ساز"ي هستند؛ به اين معنا كه زيربناي عملكرد رقابتي تمامي بخش‌هاي اقتصادي محسوب مي‌شوند.

بنابراين، پيشرفت‌هاي حاصل‌شده در حوزه‌ي اين فناوري‌ها، اساساً تمامي امورـ از كشاورزي گرفته تا مقولات مد روزـ را دگرگون ساخته و كشفيات حوزه‌ي فناوري‌هاي زيستي و نانو را نيز به پيش مي‌راند.

شواهد موجود نشان مي‌دهد كه ما درآستانه‌ي رويارويي با تغييراتي ژرف در جامعه‌ي اطلاعاتي قرارداريم؛ يعني عصر "كامپيوتري‌سازي فراگير" ، با هزينه‌هاي مخابراتي در حد صفر و سازگاري كامل تمامي دستگاه‌ها و وسايل در يك شبكه. الزامات چنين پيشرفت‌ها و توسعه‌هايي چنان اساسي است كه دستاوردهاي 10 سال گذشته در برابر آن ناچيز مي‌نمايد.

پيش‌بيني اين كه چگونه فناوري اطلاعات و ارتباطات بر زندگي ما در آينده تأثير خواهد گذاشت، امري سهل و آسان نيست. با اين‌حال، اين احتمال وجود دارد كه نوع تحولات و تغييراتي كه در گذشته مشاهده كرده‌ايم، در آينده نيز ادامه داشته باشند؛ همچنين با شناخت روندها و نيروهاي پيشران اين تغييرات، بهتر بتوانيم چگونگي توسعه‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي را درك نموده و شكل بدهيم.

  • چشم انداز جامعه‌ي اطلاعاتي اروپا

روندهاي اصلي و پيشران‌هاي عمده‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي را در مراحل بعدي بررسي خواهيم نمود. اما در گام نخست، ما به برخي از الگوهاي فكري و ديدگاه‌ها نظر خواهيم كرد كه در حال شكل‌‌بخشيدن به طرز تفكر دولت‌هاي اروپايي، كسب‌وكارها و ديگر سازمان‌ها مي‌باشند؛ و در ادامه به اقداماتي كه در زمينه‌ي ساخت و بناي جامعه‌ي اطلاعاتي اروپا انجام شده، خواهيم پرداخت.

  • اروپاي الكترونيكي

طرح اروپا در زمينه‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي، در طرح ابتكاري اروپاي الكترونيكي تعريف و تشريح شده است. هدف آن نيز تبديل اروپا به "رقابتي‌ترين اقتصاد دانش‌بنيان در سطح جهان" است و به دنبال ايجاد "يك جامعه‌ي اطلاعاتي براي همه" مي‌باشد. هدف اتحاديه‌ي اروپا از برنامه‌ي موسوم به "طرح اقدام اروپاي الكترونيكي 2005"2  عبارت است از:

"ايجاد محيطي مطلوب براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد، در راستاي ارتقاي بهره‍‌‌وري، نوسازي و پيشرفته‌نمودن خدمات عمومي، و ايجاد فرصت براي همه به منظور مشاركت در تحقق جامعه‌ي اطلاعاتي جهاني."

طرح اروپاي الكترونيكي، به طور ويژه به دنبال ايجاد موجي در ارائه‌ي خدمات ايمن، كاربردها و محتويات الكترونيكي برمبناي زيرساختي دردسترس و پرظرفيت تا سال 2005 است.

در بعد تقاضا، طرح اروپاي الكترونيكي شامل اقداماتي در زمينه‌ي دولت الكترونيكي3، بهداشت الكترونيكي4، يادگيري الكترونيكي5 و تجارت الكترونيكي6 است تا از اين طريق موجب توسعه و گسترش خدمات جديد گردد.

هدف نهايي اين طرح، معرفي دقيق كاربر به عنوان  مركز و محور برنامه‌ها است؛ تا بدين طريق ميزان مشاركت و مهارت‌هاي عمومي افزايش يافته و فرصت‌هاي شغلي جديدي ايجاد شود. از نظر ماهوي، اين روند به سه هدف اصلي و مهم ختم مي‌شود:

  • دسترسي ايمن‌تر ، سريع‌تر و ارزان‌تر به اينترنت؛
  • سرمايه‌گذاري براي توسعه‌ي منابع انساني و مهارت‌هاي آنها؛
  • تشويق مردم به استفاده از اينترنت.

از نظر رهبران سياسي اروپا موفقيت طرح اروپاي الكترونيكي امري حياتي است. از اين رو، رياست كميسيون اروپا، آقاي "رومانو پرودي"7 معتقد است: "اقتصاد الكترونيكي"8 موضوعي پيچيده است؛ اما به هر حال، بايد آن را درك كنيم, چون رفاه و آينده‌ي 377 ميليون شهروند اروپايي ـ و در صورتي كه كشورهاي داوطلب عضويت در اين اتحاديه را هم در نظر بگيريم، در حدود نيم ميليارد نفر ـ به آن بستگي دارد.

  • اهميت اقتصادي

امروزه، فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات بخش مهمي از اقتصاد اروپا است. در حال حاضر، ارزش بازار فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات در اروپاي غربي ـ كه شامل تجهيزات فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات، محصولات نرم‌افزاري و خدمات فناوري‌هاي اطلاعات و خدمات مخابراتي است ـ طبق برآوردهاي "سازمان ديده‌بان فناوري‌ اطلاعات اروپا" به ميزان 662 ميليارد دلار ارزش‌گذاري شده، كه در حدود 5/7 درصد از توليد ناخالص داخلي را تشكيل مي‌دهد .

در اواخر دهه‌ي 1990م،  بازار اين بخش, سالانه بيش از 10درصد رشد داشت؛ اما از سال 2000 به بعد دوران سخت و دشواري را پشت سر گذاشت. با اين حال، وضعيت اين بازار رو به بهبود است و براي مثال در سال 2003 م، بازار آن به اندازه‌ي 2/3 درصد رشد داشته است. 

بخش فناوري‌ اطلاعات و ارتباطات يك زمينه‌ي اشتغال‌زاي عمده در اقتصاد اروپا است؛ اما اين تنها  بخشي از موضوع اشتغال است.

بيش از نيمي از كارگران اروپاي الكترونيكي، در محل كار خود از رايانه استفاده كرده و سه ‌چهارم آنها نيز در محل كار خود از اينترنت استفاده مي‌كنند. اگر بخواهيم با خوشبيني كمتري  اظهار نظر كنيم، تنها 30درصد از نيروي كار اروپا موفق به گذراندن دوره‌هاي آموزشي رسمي رايانه‌اي شده‌اند.

البته تأثير فناوري‌ اطلاعات و ارتباطات بر كسب‌وكار، يكي از مسائل بحث‌انگيز است. از يك سو، اين فناوري‌ها را مي‌توان  جايگزين نيروي‌كار كرد ويا اجازه‌ي صدور مشاغل به خارج را داد.

از سوي ديگر، اين فناوري‌ها به رشد اقتصادي، ايجاد مشاغل و فرصت‌هاي شغلي جديد با مهارت‌هاي بالا كمك مي‌كنند. در هر صورت، شركت‌هايي كه در ميدان رقابت از فناوري‌ اطلاعات و ارتباطات استفاده نمي‌كنند، به زودي از گردونه‌ي تجارت و كار خارج خواهند شد.

  • آيا ما اكنون در يك جامعه‌ي اطلاعاتي به‌سر مي‌بريم؟

بدون شك، يكي از مهم‌ترين انگيزه‌هاي اروپاي الكترونيكي، توجه به اين مساله است كه اروپا همواره پشت‌سر رقباي بزرگ خود، به‌ويژه آمريكا، گام برمي‌دارد و اگر اقدامات لازم را انجام ندهد، نمي‌تواند به‌صورت كامل از منافع اقتصادي و اجتماعي فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده كند.

بنابراين، بايد پرسيد كه اروپا در حركت به‌سوي يك جامعه‌ي اطلاعاتي، تا چه حد خوب پيش رفته است؟ چگونه مي‌توان آن‌ را با رقبايي همچون ايالات متحده‌ي آمريكا مقايسه كرد؟ يكي از بررسي‌هاي مهم انجام شده در سال 2002م، تحت عنوان "شاخص‌هاي آماري ترازيابي جامعه‌ي اطلاعاتي" نشان مي‌دهد كه تا اندازه‌اي جامعه اطلاعاتي در اروپا محقق نشده است:

"ارتباط اكثر سازمان‌هاي اروپايي تا اندازه‌اي برخط بوده و حدود نيمي از جامعه‌ي بزرگسالان به صورت منظم و يا گه‌گاه از اينترنت استفاده مي‌كنند.

از هر سه نفر، يك نفر از پست الكترونيكي استفاده مي‌كند؛ و از هر پنج نفر، يك نفر به ‌صورت برخط به دنبال كسب اطلاعات درباره‌ي سلامتي و بهداشت است؛ همچنين از هر پنج نفر، يك نفر خريد خود را به صورت اينترنتي انجام مي‌دهد؛ و از هر هفت نفر، يك نفر نيز به ‌صورت منظم امور بانكي خود را از طريق اينترنت دنبال كرده و انجام مي‌دهد".

  • تشويق به پيشرفت

نمودار كلي پيشرفت در جهت رسيدن به اروپاي الكترونيكي، در شكل شماره‌ي نشان داده شده است. اين موضوع، تأييد مي‌كند كه نشانه‌هاي اميدواركننده‌اي وجود دارد؛ اما در ارتباط با بسياري از شاخص‌ها، اروپا به‌طور كلي از ايالات متحده‌ي آمريكا عقب‌تر است.

براي نمونه، اروپايي‌ها در منزل خود خيلي كم به اينترنت دسترسي دارند (40درصد در مقايسه با 60 درصد آمريكايي‌)؛ و همچنين تعداد كمتري از اروپايي‌ها داراي خطوط پرظرفيت و سريع ارتباطي هستند. (براي آگاهي بيشتر، بخش "اطلاعات آماري اينترنت در جهان" را مطالعه كنيد.)

بر خلاف آمريكايي‌ها، اروپايي‌ها به‌طور منظم از اينترنت استفاده نمي‌كنند. تحقيقات انجام شده توسط SIBIS2 نشان مي‌دهد كه تقريباً يك نفر از هر سه نفر اروپايي يك نامه‌ي الكترونيكي را در ماه گذشته دريافت يا ارسال كرده‌اند؛ در حالي‌كه سه نفر از هر پنج نفر آمريكايي چنين كاري را انجام داده‌اند.

اروپاييان شاغل به تحصيلات تمام‌‌وقت، از نظر استفاده‌ي منظم از اينترنت، همرتبه‌ي همتايان آمريكايي خود مي‌باشند؛ اما سطوح سواد ديجيتالي ـ يعني توانايي استفاده از كامپيوتر و اينترنت ـ در آمريكا بالاتر از اروپا است. به هر تقدير, شكاف و فاصله‌ي پديدآمده ميان آمريكا و اروپا، در ميان جوانان چندان هم چشمگير نيست.

شكل شماره‌ي 1: پيشرفت اروپا به سمت جامعه‌ي اطلاعاتي

منبع: شاخص‌هاي آماري: ترازيابي جامعه‌ي اطلاعاتي

  • خبرهاي خوش

اما نبايد فراموش كنيم كه خبرهاي خوبي هم وجود دارد. در مورد برخي از شاخص‌ها، پيشگامان اروپايي جلوتر از آمريكا حركت مي‌كنند.

براساس تحقيقات انجام شده توسط SIBIS، براي نمونه، هلندي‌ها بيش از  آمريكايي‌ها به كار الكترونيكي در خانه پرداخته و فنلاندي‌ها نيز نسبت به آنها، اكثر امور بانكي خود را از طريق اينترنت انجام مي‌دهند.

وقتي نوبت به موضوع گوشي‌هاي موبايل مي‌رسد، اين ايالات متحده‌ي آمريكا است كه پشت سر تك‌تك كشورهاي اروپايي حركت مي‌كند.

تنها 20درصد از آمريكايي‌ها داراي تلفن همراه هستند؛ در حالي‌ كه حتي در آن‌دسته از كشورهاي اروپايي كه كم‌ترين ميزان استفاده از تلفن همراه را دارند، مانند فرانسه،  بيش از چهار نفر از هر ده نفر, يك تلفن همراه دارند؛ در فنلاند نيز تقريباً از هر پنج نفر, چهار نفر داراي يك تلفن همراه مي‌باشند.

البته نبايد فراموش كرد كه در ميان كشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا، تفاوت‌هاي چشمگيري وجود دارد. دستيابي به جامعه‌ي اطلاعاتي در كشورهاي جنوبي و مديترانه‌اي، به‌ويژه در يونان و پرتغال از سرعت زيادي برخوردار نيست.

البته كشورهايي همچون اسپانيا، ايتاليا، و فرانسه نيز پشت سر همسايگان اروپايي خود گام برداشته و در بسياري از موارد ضعيف عمل مي‌كنند. از سوي ديگر، كشورهاي حوزه‌ي اسكانديناوي از جمله كشورهاي بسيار متمدن و پيشرفته‌ي جهان هستند.

در حال حاضر، "واحد آگاهي و اطلاعات اقتصادي", سوئد و دانمارك را از نظر "آمادگي الكترونيكي" (ظرفيت زيرساخت‌هاي تجاري هر كشور براي ايجاد فرصت‌هاي تجاري اينترنتي) جلوتر از آمريكا در رده‌بندي‌هاي خود قرار داده, و هلند و انگليس را با آمريكا در رده‌ي سوم گذاشته است.

  • روندها و نيروهاي پيشران

تمامي اين اطلاعات نشان مي‌دهند كه دولت‌ها به‌طور كامل اهميت فناوري اطلاعات و ارتباطات را درك كرده و متوجه شده‌اند كه زيربناي ساختاري جامعه‌ي اطلاعاتي اروپا به‌سرعت در حال پايه‌ريزي است.

ولي براي شناخت جامعه‌ي اطلاعاتي آينده و شكل‌بخشيدن به آن، لازم است كه ما با دقت بيشتري روندها و نيروهاي پيشراني كه اين پيشرفت‌ها و توسعه‌ها را به ارمغان مي‌آورند، بررسي كنيم. تحقق چنين امري را مي‌توان در ساده‌ترين شكل ممكن و در قالب طبقات به هم‌مرتبط گروه‌بندي كرد. مانند ـ نيروهاي پيشران فردي، اجتماعي، اقتصادي و فني.

  • پيشران‌هاي فناورانه

"كامپيوتري‌سازي فراگير"، يكي از نتايج منطقي روند تصاعدي و مستمر كوچك‌‌سازي (و فشرده‌سازي) است. همان‌گونه كه پيشتر توسط گوردون مور پيش‌بيني شده بود، توان پردازش تراشه‌هاي سيليكوني، با صرف همان ميزان هزينه، هر 18 ماه دو برابر شده و به نظر مي‌رسد كه طي دهه‌ي آينده نيز همين روند را دنبال كند.

سير اين روند، همراه با ديگر پيشرفت‌هاي فني، بدين معني است كه  تجهيزات فوق همچنان كوچك‌تر، سبك‌تر و نيرومندتر مي‌شوند و بنابراين، برقراري ارتباط ميان اين تجهيزات نيز سهل و آسان‌تر خواهد شد.

اين ويژگي‌ها و ديگر روندها، همچون توسعه‌ي مواد جديد،  فن‌آوري‌هاي نمايشي و منسوجات هوشمند, فناوري‌هاي توانمند‌سازي هستند كه تقريباً در هر چيزي ( مانند: خودرو، تلفن و حتي لباس‌ها) به‌كار مي‌روند. به گفته‌ي آقاي "بيل گيتس":
"همچنان‌كه مردم راه‌هاي بيشتري را براي يك‌پارچه‌سازي اين لوازم ارزان، انعطاف‌پذير و كاملاً سفارشي، و وارد كردن آنها به زندگي خود مي‌يابند، كامپيوترها محو مي‌شوند و به تدريج  در تار و پود زندگي ما جاي مي‌گيرند."

در عين حال، ما نيز شاهد همگرايي فناوري‌ها هستيم ـ نزديكي و تلاقي بين فناوري‌هاي كامپيوتري و مخابرات و همچنين رسانه‌هاي جمعي و نشر.

در فناوري‌هاي ديجيتال، تمامي اشكال اطلاعات ـ صدا، داده يا تصوير ـ در همه‌ي دستگاه‌ها و شبكه‌ها به‌كار برده مي‌شود و براي مثال، امروزه  به دشواري مي‌توان تفاوت ميان يك كامپيوتر و تلفن همراه را تشخيص داد.

دنيايي كه از ويژگي‌هاي كامپيوتري‌شدن فراگير، ارتباطات فراگير و "واسط‌هاي كاربري هوشمند" برخوردار است، امكان ايجاد يك دنياي كاملاً هوشمند را فراهم مي‌سازد. منظور ما از اين دنيا، يك شبكه‌ي فراگير با ابزارهاي اطلاعاتي پنهان است كه از حضور و وجود ما آگاه بوده و قادر به پاسخ‌گويي به احساسات و نيازهاي ما مي‌باشد. 

  • پيشران‌هاي اقتصادي

نه تنها كامپيوترها در حال قدرتمندترشدن و كوچك‌ترشدن هستند، بلكه روز به روز ارزان‌تر مي‌شوند، و همان‌طور كه گفتيم، امكان تزريق توان كامپيوتري به همه‌ي لوازم روزمره‌ي زندگي ميسر شده است.

هزينه‌ي ارتباطات نيز رو به كاهش است و بر اساس برخي گمانه‌زني‌ها، اين ويژگي پيوسته تداوم خواهد داشت؛ به گونه‌اي كه به زودي هزينه‌ها تقريباً صفر مي‌شوند. ما پيشتر نتايج "مرگ فاصله"3را تجربه كرده ايم؛ يك پيام تلفني بين دوسوي اقيانوس اطلس بسيار ارزان‌تر از يك تماس تلفني داخل كشور است.

در حالي كه برخي از نوآوري‌هاي فني، عامل افت هزينه‌هاي ارتباطي است، آزادسازي بازارها و رقابت بيشتر نيز عامل مهمي در كاهش هزينه و قيمت‌ها خواهد بود.

مشاغل و حرفه‌ها نيز در حال رويارويي با يك محيط رقابتي فزاينده بوده و به منظور كسب موفقيت، نيازمند اجراي هرچه كارآتر و ارزان‌تر برنامه‌هاي خود هستند. اين عامل، يكي از محرك‌هاي مهم در زمينه‌ي ايجاد و پذيرش كاربردهاي جديد فناوري مي‌باشد.

البته ناگفته نماند كه پيشرفت‌هاي فني و ارائه‌ي خدمات جديد، به ميزان و قابليت دسترسي به منابع مالي و جذابيت اين بخش به‌عنوان يك فرصت براي سرمايه‌گذاري بستگي دارد.

سقوط dot.com، كاهش هزينه‌ي نسل سوم تلفن‌هاي همراه و سقوط بازار سهام (بورس) ، نشان داده است كه، در حال حاضر سرمايه‌گذاران بيشتر علاقه‌مند به سودآوري و بازده‌هي واقعي سرمايه‌گذاري‌هاي خود هستند. بدون شك مخاطرات سرمايه‌گذاري در زمينه‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات، بر سرعت توسعه و پيشرفت تأثيرگذار خواهد بود.

  • پيشران‌هاي فردي و اجتماعي

از جمله پيشران‌هاي مهم در توسعه و پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات، مساله‌ي زمان است. زمان يكي از منابع مهم و داراي ارزشي روزافزون براي تمامي افراد، خانواده‌ها و نيز كارفرمايان است.

هركس به دنبال استفاده‌ي بهينه و اثربخش‌تر از زمان خود مي‌باشد؛ و اطلاعات و فناوري‌هاي ارتباطي نيز فرصت تحقق اين خواسته را فراهم مي‌سازند.

افراد انتظار دارند كه به خدمات بيشتري در طول 24 ساعت دسترسي داشته باشند و كسب و كارها نيز بايد پاسخ‌گوي چنين نيازي باشد. در حال حاضر، ما امور تجاري را با سرعت نور انجام داده و حتي درباره‌ي "زمان اينترنتي" بحث مي‌كنيم.

تنها آن دسته از سازمان‌هايي كه در پي نوآوري در فضاي هفته‌ها و ماه‌ها هستند، از فرصت‌هاي جديد سود جسته و منتفع خواهند شد.

فناوري، به افراد فرصت و قابليت بيشتري براي انتخاب نحوه‌ي اداره‌ي زندگي‌شان را مي‌دهد. انتخاب‌هاي الكترونيكي، به افراد، خانواده‌ها و جوامع اجازه مي‌دهد تا بيشتر به خود متكي باشند؛ و اين واقعيت، يكي از پيشران‌هاي قدرتمند در جهت تغيير و دگرگوني به‌شمار مي‌رود. اينترنت و تلفن‌هاي همراه نشان مي‌دهند كه افراد مي‌توانند به ميزان فزاينده‌اي زمان و مكان كار خود را كنترل كنند.

اگر بخواهيم كلان‌تر ببينيم، تقاضاي مصرف‌كننده براي خدمات ارتباطي، اطلاعاتي و سرگرمي يكي از پيشران‌هاي مهم در زمينه‌ي پيشرفت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات خواهد بود. البته، ارزش پولي هم يكي از اجزاي تقاضا است. جذابيت مشاهده‌ي تصاوير ويديويي از طريق يك وسيله‌ي دستي، آن هم در حين حركت، تا اندازه‌اي به قيمت آن بستگي دارد.

ارائه و يا بهره‌مندي از خدمات نيز بستگي به مقبوليت اجتماعي و فردي دارد؛ يعني آيا با نحوه‌ي كار و زندگي افراد سازگاري دارد؟ مثلاً گفت‌وگو با تلفن همراه در يك قطار، با حضور ديگر مسافران، پذيرفته شده است؛ و اما اگر چنين نبود، شايد آينده به گونه‌اي ديگر رقم مي‌خورد.

شايد دنياي كاملاً هوشمند آنقدر عجيب و غريب مي‌نمود كه افراد را نپذيرند؛ يا ممكن است كه فناوري‌ها آنقدر انعطاف‌پذير شوند كه سفارشي‌كردن آنها با نيازهاي فردي ميسر گردد، آن‌گونه كه خودِ مقبوليت، موضوع چندان مهمي نباشد.

بدون شك موانع متعدد و بسيار زيادي بر سر راه جامعه‌ي اطلاعاتي وجود دارد، كه لزوماً بايد مورد توجه و بررسي قرار گيرند. اين موارد شامل مسائل و موضوعاتي نظير اعتماد و امنيت، حق مالكيت معنوي، حفاظت حريم خصوصي، نامه‌هاي الكترونيكِي ناخواسته (هرز‌نامه) و مراقبت از كودكان در برابر محتواي مضر مي‌شوند. مساله‌ي قانونمندنمودن اينترنت، يك موضوع پرگيرودار است كه مستلزم برقراري توازني بين آزادي بيان و حفظ حقوق انسان‌ها است.

مسئله‌ي دسترسي به اطلاعات نيز بر شيوه‌ي پيدايش جامعه‌ي اطلاعاتي تأثيرگذار خواهد بود. در حالي كه ما خواهان "يك جامعه‌ي اطلاعاتي براي همه" هستيم، گزينه‌ي‌ ديگر, جهان اطلاعاتيِ "دارا‌ها" و "ندار‌هاي" اطلاعاتي هستند؛ دنيايي كه در آن فرصت مشاركت و بهره‌مندي كامل  از مزاياي الكترونيكي از طريق عواملي همچون درآمد، سطح تحصيل، موقعيت جغرافيايي، سن و جنسيت تعيين مي‌شود.

  • شكل‌بخشيدن به آينده

ميزان كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در آينده، به ظاهر تنها به گستره تصورات و تخيلات ما بستگي دارد؛ و تنها به اين دليل كه از لحاظ فني امكان‌پذير است، نمي‌توان توقع و انتظار تحقق آن‌ را داشت, چون شايد از نظر اقتصادي عقلاني نباشد و يا دربرگيرنده‌ي تغييرات غيرقابل‌قبولي، براي شيوه‌ي زندگي يا كار مورد نظر افراد باشد. ما نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم كه چگونه اين فناوري‌ها در آينده تحقق خواهند يافت.

آنچه كه از ما ساخته است و توان انجام آن ‌را داريم، تلاش و كوشش در جهت درك و شناخت نيروهاي پيشران و روند‌هاي مرتبط با آنها و درنظر گرفتن امكان‌هاي مختلف ـ چه خوب و چه بد ـ است؛ و همچنين تلاش به منظور هدايت، پيشرفت و توسعه به سمت مطلوب‌ترين مسير.



حركت به چپ
حركت به راست


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است