Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 3073                                               
بررسي وضعيت‌ اشتغال زنان در صدا و سيما
مقاله منبع
بررسي وضعيت‌ اشتغال زنان در صدا و سيما عنوان
نويسنده
1386/06/10 تاريخ

رسانه‌ها فقط وسيله سرگرمي اعضاي جامعه نيستند، بلكه با نشر اطلاعات؛ افكار، ذهنيات و فرهنگ جامعه را شكل مي‌دهند. در چنين شرايطي انتخاب‌كنندگان و تدوين‌كنندگان پيام‌ها نقش بسيار مهمي در چگونگي شكل‌گيري اين فرهنگ و تحولات آن دارند.

خلاصه
وب‌سايت فرهنگ و آموزش مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان
1 2 3

رسانه‌ها فقط وسيله سرگرمي اعضاي جامعه نيستند، بلكه با نشر اطلاعات؛ افكار، ذهنيات و فرهنگ جامعه را شكل مي‌دهند. در چنين شرايطي انتخاب‌كنندگان و تدوين‌كنندگان پيام‌ها نقش بسيار مهمي در چگونگي شكل‌گيري اين فرهنگ و تحولات آن دارند.

در اغلب جوامع تصميم‌گيرندگان رسانه‌ها (مديران و عوامل برنامه‌ساز) نگرش خاصي را در مورد موضوع‌هاي گوناگون، از جمله مسائل زنان به جامعه القا مي‌كنند، بنابراين نوع نگاه و تفكر تصميم‌گيران و همچنين حضور افرادي كه نگرش‌هاي متناسب با زمان و مكان خود نسبت به موضوع اشتغال زنان در رسانه‌ها داشته باشند، مسأله‌اي بسيار كليدي است، زيرا مي‌تواند ريشه و احساس جامعه‌اي مرد‌سالار را به طور مداوم بازتوليد كند به همين دليل مسأله حضور و مشاركت زنان در جامعه در گرو تصميم تصميم‌گيرندگان، يعني مديران و برنامه‌سازان است كه مي‌توانند مسايل زنان را از نگاه و زبان خود به جامعه ارائه كنند و در تحولات فرهنگي و آگاهي اجتماعي نقش اساسي ايفا كنند.

دكتر اعظم راود راد، استاديار دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در يك طرح پژوهشي كه در سال 80 انجام داده مشاركت زنان را در راديو و تلويزيون بررسي كرده است.

پژوهشگر هدف از انجام اين پژوهش را نشان دادن دو نكته اساسي در ارتباط با زنان شاغل در رسانه‌ها ذكر كرده است:

اول اينكه برخلاف تصور عامه در مورد انواع مشاغل زنان در جامعه ايران كه عمدتاً به مشاغل آموزشي، پرستاري و پزشكي محدود مي‌شود، مشاغل ديگري همچون توليد رسانه‌اي نيز وجود دارد كه نه تنها به وسيله زنان انجام مي‌شود، بلكه مي‌تواند اثرات مثبتي را در‌برداشت همكاران و جامعه از مهارت‌ها و توانايي‌هاي زنان در پذيرش مسؤوليت موجب شود.

همچنين به عقيده پژوهشگر، نقش زنان برنامه‌ساز در راديو و تلويزيون مي‌تواند در توسعه نگاه مثبت به زنان و نقش‌هاي گوناگون خانوادگي، اجتماعي و شغلي‌ايشان بسيار مهم باشد و در ايجاد فضايي تفاهم‌آميز و مبتني بر درك متقابل در جامعه مؤثر باشد.

از سوي ديگر معرفي نگاه متفاوت زنان به تمامي مسائل اجتماعي كه از طريق اين رسانه‌ها مطرح مي‌شود، مي‌تواند راهكارهاي جديدي براي حل مشكلات اجتماعي مردم جامعه ارائه كند.

پژوهشگر براي انجام اين پژوهش از مشاهده اسنادي و مصاحبه استفاده كرده است. وي اطلاعات لازم در مورد ويژگي‌هاي جمعيت‌ شناختي و شغلي زنان شاغل در صدا و سيما را از طريق گزارش‌هاي پژوهشي سازمان صدا و سيما به دست آورده و با برگزاري مصاحبه گروهي با زنان برنامه‌ساز و فعال در دو رسانه صدا و سيما در خصوص حوزه شغلي آنها و چگونگي فعاليت‌شان، اطلاعات خود را در زمينه مهم‌ترين عوامل مثبت و منفي موثر بركار زنان شاغل در بخش‌هاي توليدي و برنامه‌سازي در دو رسانه، ارائه داده است.

مقايسه وضعيت چگونگي حضور زنان در مشاغل  گوناگون  رسانه‌اي دوره‌هاي زماني ‌77-76،  79-78 و 80-79 نشان مي‌دهد كه در تمامي دوره‌ها زنان تنها حدود 14 درصد از كاركنان سازمان صداوسيما را تشكيل مي‌داده‌اند و بيش از 85 درصد كاركنان اين رسانه‌ها مرد هستند.

در مقايسه سه دوره با هم مشخص مي‌شود كه اگر چه تعداد زنان شاغل در هر دوره نسبت به دوره قبل بيشتر شده است، اما تعداد نسبي زنان شاغل به صورتي بسيار كند رو به افزايش است، به طوري كه در دوره دوم تنها 5/0 درصد افزايش يافته و در دوره سوم با 1/0 درصد كاهش روبه‌رو است.

بدين ترتيب در طي پنج سال، سهم زنان شاغل در دو رسانه فقط 4/0 درصد افزايش يافت. همچنين براساس اين‌آمارها، در هر سه‌ دوره اكثريت زنان در حوزه تهران و بقيه در مراكز استان‌ها شاغل بوده‌اند.

در مقايسه دوره‌ها با هم مي‌توان نتيجه گرفت كه از نظر تعداد نسبي، از جمعيت زنان شاغل در تهران كاسته شده و برجمعيت زنان شاغل در مراكز استان‌ها افزوده شده است، اگرچه هنوز هم اكثريت با زنان شاغل درتهران است.

در فاصله اين سه دوره تعداد بيشتري از زنان شهرستاني جذب مشاغل گوناگون در صدا وسيماي مراكز استان‌ها شده‌اند، با وجود اين  مردان بيش از زنان در واحد‌هاي استان‌ها كار مي‌كنند. براساس آخرين آمار 5/49 درصد مردان در حوزه تهران و 5/50 درصد آنها در واحدهاي شهرستان‌ها مشغول به كار هستند.

پژوهشگر از اين يافته‌ها چنين نتيجه‌گيري مي‌كند كه احتمالاً مردان براي كار در مراكز استان‌ها با مشكلات كمتري مواجه هستند، گرچه زنان ساكن تهران بيش از زنان ساكن شهرستان‌ها در صداوسيما فعاليت دارند ولي فعاليت زنان شهرستاني در مقايسه سه دوره، رو به افزايش بوده است.

1 2 3



بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است