Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 2860                                               
خلاقيت؛ روي ديگر سكه موفقيت كسب و كار
مقاله منبع
خلاقيت؛ روي ديگر سكه موفقيت كسب و كار عنوان
نويسنده
1386/12/06 تاريخ

آن دسته از صاحبان كسب و كار كه نمي‌توانند به راه‌هاي جديد و كارا براي انجام فعاليت‌هاي حرفه‌اي خود بپردازند يا قادر نيستند در جهت ارايه كالاها و خدمات جديد خلاقيت به خرج دهند، مزيت رقابتي خود را از دست خواهند داد.

خلاصه
روزنامه سرمايه 86/12/06 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

خلاقيت مبناي كارآفريني است و بدون آن فعاليت ها پس از مدتي حالت تكراري پيدا مي كنند.

آن دسته از صاحبان كسب و كار كه نمي توانند به راه هاي جديد و كارا براي انجام فعاليت هاي حرفه اي خود بپردازند يا قادر نيستند در جهت ارايه كالاها و خدمات جديد خلاقيت به خرج دهند، مزيت رقابتي خود را از دست خواهند داد.

يكي از عوامل مهم در پرورش خلاقيت مطرح كردن پرسش هاي دقيق است. مي گويند پرسش صحيح نيمي از پاسخ را با خود دارد ابهام بزرگ ترين مانع بر سر پيشرفت برنامه هاي تجاري است.

  • هدف را با دقت تعريف كنيد

نخستين پرسشي كه هر كارآفرين بايد از خود بپرسد و پاسخي دقيق براي آن در ذهن داشته باشد اين است كه «هدف ما از راه انداختن كسب و كار چيست؟» هر گاه احساس كرديد از روند كند پيشرفت امور خسته شده ايد يا دقيقا نمي دانيد در كدام جهت در حال حركت هستيد اين پرسش را از خود بپرسيد اين اقدام نه تنها انگيزه فعاليت را به شما باز خواهد گرداند يا اگر به هر دليل لازم باشد هدف خود را تغيير دهيد متوجه اين ضرورت شده و راه اشتباه را ادامه نخواهيد داد.

  • روش هاي خود را تحليل كنيد

پرسش دوم اين است كه: «با چه رو ش هايي قصد دارم به هدف برسم؟» اگر در مسير حركت خود به سوي هدف با مقاومت روبه رو مي شويد احتمالا روشي كه براي رسيدن به هدف انتخاب كرده ايد غلط است.

به شكل عيني رويكرد خود را با پرسيدن اين سوال تحليل كنيد. همواره در اين مرحله از خود بپرسيد آيا روش بهتري براي رسيدن به هدف وجود دارد؟ اگر روش كنوني به كلي غلط باشد چه؟

بسياري از مواقع وابستگي ما به روشي كه ابتدا انتخاب كرده ايم باعث مي شود نخواهيم آ ن را تغيير دهيم. فكر كردن به اين كه ممكن است اشتباه كرده باشيم جرات مي خواهد اما در ازاي به خرج دادن اين جرات، با امكان هاي جديدي روبه رو مي شويم كه با برگزيدن آن ها از شكست در كسب و كار خود جلوگيري خواهيم كرد. قاعده اين است: «همواره قبل از آن كه به گوينده حرف دقت كنيد به اين كه چه حرفي صحيح است توجه كنيد.»

  • فرضيات خود را از نو بررسي كنيد

سومين پرسش مهم كه كارآفرين بايد از خود بپرسد اين است كه: «آيا فرضيات ما درست است؟» منظور فرضيات ذهني درباره افراد، محصولات، خدمات، بازار و تجارت است. بهتر است ابتدا از خود بپرسيم فرضيات ما چه هستند.

درباره رقبا، وضعيت بازار، تمايلات، سلايق مشتري ها، كيفيت كالاها و خدمات دقيقا چه فكر مي كنيم. فرضيات غلط مبنا و ريشه تمام شكست هاست. از خود بپرسيد اگر فرضيات ذهني ناگفته و ناخودآگاه اشتباه باشند چه بايد كرد. پس از مطرح شدن اين پرسش ها، بايد حوصله داشت و با دقت به آن ها پاسخ داد. البته پاسخي بدون پيش داوري.

  • تصميم هاي پيشين را تحليل كنيد

چهارمين پرسش بسيار تاثيرگذار در آينده كسب و كارها اين است: «از تصميم هاي گذشته من كدام ها صحيح و كدام ها غلط بوده اند؟» در فواصل زماني معين تمام تصميم هاي خود را بررسي و تحليل كنيد. از خود بپرسيد اگر آن تصميم را نگرفته بودم اكنون با اطلاعاتي كه دارم آيا باز آن را اتخاذ مي كردم.

اگر اين شخص را استخدام نكرده بودم يا در اين پروژه شركت نمي كردم با توجه به اطلاعات كنوني ام آيا اكنون اين كار را انجام مي دادم؟ اين پرسش ها به شما كمك مي كند با وضوح جايگاه كنوني تان را درك كنيد و چشم بسته به اشتباهات احتمالي خود ادامه ندهيد.

اگر پاسخ شما به هر يك از اين پرسش ها منفي است بايد هر چه زودتر آن تصميم را حذف كنيد. همواره در اولين فرصت از ادامه ضرردهي اجتناب كنيد.

  • بازبيني برنامه كلان را در اولويت قرار دهيد

پرسش پنجم به ويژه در دنياي به سرعت در حال تغيير كنوني بسيار حياتي است: «آيا استراتژي شركت و هدف آن همچنان درست است؟» طي سه دهه گذشته ظهور تكنولوژي هاي جديد و تحولات اقتصادي باعث شده بسياري از كسب و كارها نه تنها سودده نباشند بلكه فلسفه وجودي خود را از دست بدهند، كارآفرين ها همواره بايد روندهاي كلان را در دنياي اطراف خود مورد توجه قرار دهند.

در غير اين صورت بسياري از آن ها زماني به خود مي آيند كه كالاها و خدماتي كه ارايه مي دهند ديگر بازاري مناسب ندارد و توليدكنندگان ديگر سهم آن ها را در بازار تصاحب كرده اند. به مثالي جالب توجه اشاره مي كنيم؛شركت هاي اتومبيل سازي فورد و جنرال موتورز آمريكا سال ها بزرگ ترين توليدكنندگان خودرو در جهان بودند.

آن ها هر سال ميلياردها دلار صرف تحقيق و توسعه مي كردند اما طي دو سال گذشته متحمل ضررهاي بسيار عظيمي شده اند. علت اين امر بي توجهي به تغيير سليقه مصرف كنندگان، افزايش هزينه انرژي و در نتيجه توليد محصولات نامناسب براي بازار كنوني بوده است.

رقيب اين دو شركت يعني شركت تويو تا ي ژاپن با اولويت دادن به توليد محصولات كم مصرف، ارزان و با كيفيت در سال 2007 به بزرگ ترين توليدكننده خودرو در جهان تبديل شد و اكنون در 27 كشور جهان كارخانه توليد خودرو دارد.

تحليل گران معتقدند بخش تحقيق و توسعه در شركت تويوتا هدفمند حركت كرده و توانسته محصولاتي مناسب سليقه مردم و نيز سازگار با شرايط كنوني بازار جهاني را براي توليد توصيه كند.

آينده نگري و بازبيني اهداف و استراتژي ها ويژگي اصلي توليد در شركت تويوتاست، به اين ترتيب انعطاف در اهداف از جمله عوامل حفظ بقاي شركت محسوب مي شود.




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است