Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 4846                                               
نقش نقطه تجاري در رفع مشکلات صادرات
مقاله منبع
نقش نقطه تجاري در رفع مشکلات صادرات عنوان
علي لطفي نويسنده
1386/09/24 تاريخ

جايگاه تجارت بين المللي در رشد و توسعه اقتصادي کشورهاي در حال توسعه تا به جايي اهميت يافته است که اغلب از آن به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصاد داخلي نام مي برند

خلاصه
ماهنامه تدبير مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

تاکيد برنامه چهارم توسعه کشور بر توسعه نقطه تجاري در جهت توسعه صادرات و با بررسي خدماتي که يک نقطه تجاري طبق الگوي فدراسيون جهاني نقطه تجاري قادر به ارايه آن است، متوجه اين نکته مي شويم که اين خدمات مي تواند کارکردهاي مفيدي را در رفع مشکلات صادرات موسسات کوچک و متوسط کشور ايفا کند.

لذا در اين مقاله به بيان مطالبي پيرامون نقطه تجاري، تاريخچه آن، مزايا و ساختار آن و در ادامه به بيان خدمات فعلي نقطه تجاري ايران خواهيم پرداخت. در ادامه با بررسي تحقيقات انجام شده در کشور، يک جمع بندي از مشکلات و موانع صادرات و راهکارهاي توسعه صادرات مشخص شده و خدمات بالقوه و فعلي نقطه تجاري ايران در رفع اين مشکلات مورد تحليل قرار مي گيرد.

در اين راستا باتوجه به مشکلات صادرات بخش موسسات کوچک و متوسط کشور به تبيين نقش نقطه تجاري در رفع هريک از اين مشکلات باتوجه به راهکارهاي ارائـه شده مي پردازيم. اگرچه موانع ساختاري در صادرات مشهود است اما ريشه بسياري از مشکلات در ناکارآمدي نظام اطلاعاتي و خدماتي کشور است که طبق الگوي فدراسيون جهاني نقطه تجاري، نقطه تجاري ايران به مثابه يک مرکز خدمات صادراتي مي تواند در راستاي تسهيل تجارت خارجي و توسعه صادرات ايفاي نقش کند.

لذا در صورت ايجاد تنوع در خدمات صادراتي و حرکت به سوي مجازي شدن نقطه تجاري ايران مي تواند نقش موثري را ايفا کند.

  • مقدمه

امروزه هيچ کشوري در انزواي کامل زندگي نمي کند. جايگاه تجارت بين المللي در رشد و توسعه اقتصادي کشورهاي در حال توسعه تا به جايي اهميت يافته است که اغلب از آن به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصاد داخلي نام مي برند.

از ابزارهاي تسهيل گر تجارت در شرايط کنوني نيز توجه به تجارت الکترونيک و همچنين بهره گيري از خدمات نقطه تجاري است. در حال حاضر، تلاش گسترده اي در سطح جهان به خصوص از طـرف کشورهاي در حال توسعه جهت بهـــره گيري از مزاياي نقطه تجاري در جهت بهبود کارايي تجاري موسسات کوچک و متوسط کشور خود در جريان است.

در ايران نيز بانگاهي به سياست گذاريها از گذشته تاکنون، متوجه حرکت تدريجي از رويکرد درون گرايي (سياست جايگزيني صادرات) به نگرش برونگرايي و توسعه صادرات در عرصـه تجارت بين المللـــــي مي شويم.

باتوجه به اهميت توسعه صادرات غيرنفتي و لزوم کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي، ضرورت توجه به نقش موسسات کوچک و متوسط در روند آينده کشور برجستـه تر مي شود. همچنين باتوجه به تاکيد برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله کشور براي توسعـه صادرات غيرنفتي لزوم بهره گيري از ابزارهاي نوين تجارت همچون تجارت الکترونيـک بيش از پيش احساس مــي گردد.

راهکار توسعه نقطـه تجاري بــــه عنوان ابزاري براي ايجاد بستر مناسب جهت توسعه صادرات کشور از طريق موسسات کوچک و متوسط راهکار مناسبي است که در برنامه چهارم توسعه کشور نيز توسعه آن پيش بيني شده است.

  • آشنايي با نقطه تجاري

تاريخچه و سير تکامل آن : بحث کارايي تجاري در ابتدا در هشتمين جلسه کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد = ANCTAD) در کارتاجيناي کلمبيا در سال 1992 مطرح شد. هدف اصلي و اوليه کارايي تجاري کمک به تسهيل يکپارچگي و مشارکت کشورهاي توسعه يافته و کشورهاي بااقتصاد در حال گذار از طريق تسهيل ورود موسسات کوچک و متوسط به تجارت بيـن الملل است.

به تدريج مجموعه اي از راه حلها که دربرگيرنده توصيه ها و رهنمودهايي براي کارايي تجاري است، به عنوان سياست جهاني در کلمبيا تدوين شد. يک ابزار عملي بسيار مهم براي رسيدن به هدف تسهيل تجاري، نقطه تجاري است. نقطه تجاري (TRADE POINT) کارکردهاي بازرگاني بهتري در تمامـي زمينـــه هاي مرتبط با تجاري از قبيل گمرک، بانکداري، بيمه، حمل و نقل، اطلاعات تجاري، فعاليتهاي تجاري و ارتباطات واطلاعات معرفي مي کند.

اين نقاط ابزار دسترسي به آخرين فناوريهاي تجاري از جمله تجارت الکترونيک و تبادل الکترونيک داده ها براي به کارگيري آن راه حلها هستند. در نقاط تجاري بخشهاي دولتي و خصوصي در زمينه هاي تجاري با هم همکاري مي کنند. ضمن اينکه عملکرد نقطه تجاري، منافع کاملي را از طريق اتصال به شبکه جهاني نقطه تجاري (GTPNET) فراهم مي کند.

طي سالهاي اول، آنکتاد بر به کارگيري موردي و راه اندازي نقاط تجاري در تعداد محدودي از کشورها تمرکز کرده است. برنامه نقاط تجاري با راه اندازي 16 نقطه تجاري در سرتاسر دنيا آغاز شد و طي سالهاي بعد نيز درخواستهاي فراواني از کشورهاي مختلف جهت تامين نقطه تجاري به آنکتاد ارايه شد.

در ادامه شبکه جهاني نقطه تجاري جهت افزايش اتصال بين نقاط تجاري از طريق امکانات الکترونيک راه اندازي شد. بين سالهاي 1994 تا 1996 متخصصان نقطه تجاري و هماهنگ کنندگان محلي، در شکل گيري برنامه نقطه تجاري درگير شدند.

تا سال 1996 بيش از 100 نقطه تجاري در مراحل مختلف توسعه گسترش يافت و آنکتاد را به اجراي هدف بعدي نقطه تجاري يعني گسترش مشارکت جهاني در تجارت الکترونيک ترغيب کرد. سال 1995 سال شروع توسعه مشارکت منطقه اي در ميان نقاط تجاري آمريکاي لاتين بود. هدف نشستهاي بعدي در اين زمينه توانمندسازي شبکه نقاط تجاري از طريق همکاريهاي منطقه اي بود.

در سال 1997 برنامه نقطه تجاري به تعداد زيادي از نقاط تجاري از لحاظ جغرافيايي دست يافت که اين امر نقاط تجاري را در يک موقعيت بسيار مناسب براي تسهيل تجارت جهاني و عمل کردن به عنوان ابزاري منحصر به فرد براي گسترش فرصتهاي پديدار شده توسط تجارت الکترونيک قرار داد.

در اين زمان 138 نقطه تجاري وجود داشت که 44 مورد آن به طور کامل عملياتي شده و 21 کشور نيز از بين کشورهاي کمتر توسعه يافته بودند. در سالهاي 2000 تا 2002 انتقال برنامه نقطه تجاري از آنکتاد به فدراسيون جهاني نقطه تجاري مورد توجه قرار گرفت. در ششمين نشست نقاط تجاري در جنوا، فدراسيون جهاني نقاط تجاري تشکيل شد.

طي اين سالها چارچوب سازماني، استراتژيک و عملياتي فدراسيون تعيين شد و سيستم فرصتهاي تجاري الکترونيک، مالکيت نامها، علائم تجاري و برنامه نقطه تجاري از آنکتاد به فدراسيون واعضاي نقاط تجاري به وسيله منابعي که در اختيـار داشت، پرداخت و به عنوان يک تسهيـل گر بين المللي کسب و کار براي شرکتهاي کوچک و متوسط مطرح گرديد.

تاکنون از بعد توزيع جغرافيايي قاره آمريکا با 37 نقطه تجاري، اروپا با 29 نقطه تجاري، آفريقا با 20 نقطه تجاري، کشورهاي عربي با 19 نقطه تجاري و کشورهاي آسيايي با 16 نقطه تجاري در مراحل مختلف عملياتي در حال توسعه و امکان سنجي قرار دارند.

  • تعريف نقطه تجاري

نقطه تجاري يکي از جنبه هاي اصلي تجارت الکترونيک است که توسط مرکز توسعه نقاط تجاري سازمان ملل متحد (UNTPDC) اينگونه تعريف شده است:

نقطه تجاري علاوه بر اينکه مرکز اطلاعات و تسهيلات تجاري است، مرکزي است که مي تواند از طريق شبکـه هاي رايانه اي با شبکه جهاني نقاط تجاري ارتباط برقرار کند.

بنابراين تعريف يک نقطه تجاري داراي سه ويژگي ذيل است:

  1. نقطه تجاري يک مرکز اطلاعاتي مرتبط با تجارت است که اطلاعاتي در مورد فرصتهاي تجاري بالقوه، مشتريان، عرضه کنندگان واقعي و بالقوه و قوانين و مقررات تجاري را براي کاربران فراهم سازد؛

  2. نقطه تجاري مرکز تسهيلات تجاري است که در آن واحدهاي مرتبط با مبادلات خارجي (مانند گمرک،‌ بانک، اتاق بازرگاني، حمل ونقل، بيمه) گرد هم مي آيند و يا به طور مجازي ارتباط مي يابند تا از اين طريق بتوانند تمامي خدمات مورد نياز معاملات تجاري را عرضه کنند؛

  3. نقطه تجاري يک شاهراه به طرف شبکه جهاني است. تمام نقاط تجاري در يک شبکه جهاني الکترونيک (شبکه نقاط تجاري جهاني) به يکديگر مرتبط و به ابزارهاي ارتباطي مجهز هستند تا بتوانند به منظور مشارکت بيشتر بنگاههاي کوچک و متوسط در تجارت الکترونيک با ديگر شبکه هاي جهاني ارتباط يابند.
  • اهداف و مزاياي نقطه تجاري

به طور کلي هدف اصلي برنامه کارايي تجاري از طريق نقطه تجاري عبارت از ايجاد زمينه اي براي دستيابي مطمئن و کم هزينه تاجران به اطلاعات استراتژيک است. نقاط تجاري محرک و تسريـع کننده تغييرات بوده و عمليات بازرگاني بهتر را در تمام حوزه هاي مربوط به تجارت معرفي مي کند.

نقاط تجاري با حمايت از تلاشهاي انجام شده براي تحريک حسن رقابت و کارايــــي اقتصادهاي ملي طراحي مي شوند. در نقاط تجاري بخش دولتي و خصوصي براي بهبود کارايي تجاري با هم همکاري مي کنند.

هر شخصيت حقيقي و حقوقي که بخواهد وارد تجارت شود مي تواند از مزاياي نقطه تجاري منتفع گردد. به طور کلي مي توان استفاده کنندگان آن را به سه طبقه زير دسته بندي کرد:

  1. دولتها اولين استفاده کنندگان از برنامه هاي نقطه تجاري و فناوري تجارت الکترونيک در جهت بهبود کارايي تجارت و حمايت از بنگاههاي کوچک و متوسط هستند.

  2. نقاط تجاري به عنوان ابزاري براي ارائه خدمات تجاري به بنگاههاي کوچک و متوسط عمل مي کنند. حمايت فراهم شده توسط برنامه نقطه تجاري شامل دسترسي به شبکه نقاط تجاري جهاني است که هيچگونه هزينه اي ندارد.

  3. منفعت نهايي برنامه نقطه تجاري، ارتباطات تجاري محلي خصوصاً براي بنگاههاي کوچک و متوسط کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است.

از طريق نقاط تجاري آنها مـــــي توانند به اطلاعات قابل اتکاء و تجارت ارزشمند در زمينه تجارت الکترونيک دست يابند، بازارها را براي محصولاتشان شناسايي کنند، شرکاي تجاري جديدي بيابند، تعاملات کامل تر و با هزينه کمتر و سرعت بيشتر انجام دهند و در نهايت قادر خواهند بود که وارد صحنه رقابت شده و رقابتي تر عمل کنند.

ساختار کلي يک نقطه تجـــاري : دست اندرکاران و مشارکت کنندگان با نقاط تجاري نيز در زمينه خدمات زير داراي وظايفي هستند. اين دست اندرکاران عبارتند از: وزارت بازرگاني، اتاق بازرگاني، گمرک، کارگزاران گمرک، بانکها، نمايندگيهاي بيمه، خدمات پستي و ارتباطي و دانشگاهها.

همچنين طبق الگوي پيشنهادي توسط فدراسيون جهاني نقطه تجاري به طور کلي ساختار يک نقطه تجاري مي بايست به گونه اي طراحي شود که اطلاعات در سه طبقه کلي زير براي کاربران مختلف موجود باشد.

  • خدمات اطلاعاتي :

اطلاعات اين طبقه عبارتند از: اطلاعات کلي درباره کشور، اطلاعات آماري در بعد ملي و محلي، قوانين و مقررات مرتبط با تجارت ملي، فرصتها و رژيم هاي سرمايه گذاري، واردکنندگان، فرصتهاي تجاري، قيمت محصولات ويژه، نمايشگاهها و بازارهاي کالا؛

  • خدمات تسهيلاتي:

سازماندهي سمينارها و رويدادهاي تجاري، سازماندهي ماموريتهاي تجاري، سازماندهي مشارکت در نمايشگاهها و بازارهاي تجاري، سازماندهي رويدادهاي همکاري در تجارت، خدمات حمايت کننده، حمل و نقل، همراهي، تشريفات مربوط به ويزا، اجاره بهاي رسمي، نامه هاي تجاري، تحقيقات بازار، جستجوي شرکاي تجاري، خدمات مشاوره اي مرتبط با تبادلات تجـاري بيــــــن المللي، آماده سازي وب سايت شرکتها و بروشورهاي مجازي، خدمات مربوط به ترجمه و تفسير.

  • خدمات معاملاتي :

ترخيص کالا از گمرک، پرداختهاي بين المللي، خدمات مربوط به بيمه، خدمات حمل و نقل بين المللي.

  • اهميت بنگاههاي کوچک و متوسط در توسعه اقتصادي

در سالهاي اخير در کشورهاي پيشرفته بنگاههاي کوچک و متوسط اشاعه دهنده پيشرفتهاي تکنولوژيک بوده است و در سايه تحولات صورت گرفته به تدريج دوره توليد انبوه به پايان رسيده است. امروزه بنگاههاي کوچک بستري براي خلاقيت و به کارگيري نوآوريها و عامل محرک نظامهاي اقتصادي مطرح مي شوند.

اين قابليتها از طريق تخصصي شدن کارها و خدمات کارآفريني خلاق، پيشرفتهاي ناشي از اختراعات کوچک، کاهش هزينه هاي ناشي از فرايند بروکراسي و... فراهم مي گردد. قابليتهاي مذکور نياز به توجه براي تسهيل تجارت بنگاههاي کوچک و متوسط را ضروري مي سازد.

خدمات فعلي نقطه تجاري ايران: با بررسي جايگاه اينترنتـي نقطه تجـاري ايران مشاهده مي شود که به طور کلي خدماتي که نقطه تجاري ايران عرضه مي دارد شامل موارد زير است:

  • ارائه اطلاعات کلي تجاري (ملي و محلي)؛
  • ارائه اطلاعات کلي غيرتجاري (ملي و محلي)؛
  • قوانين و مقررات تجاري؛
  • اخبار رويدادهاي تجاري و معاملات؛
  • ارائه اطلاعاتي درباره محصولات و خدمات و نمايشگاهها؛
  • ارائه اطلاعاتي درباره تجار ايراني (شرکتهاي صادرکننده و واردکننده)؛
  • گذرگاه ارتباطي با سازمانهاي تجاري (داخل کشور).

خدمات ارائه نشده در نقطه تجاري ايران

با مقايسـه موارد ارائه شده در بخش قبل با الگـوي فدراسيون جهاني نقاط تجاري مشاهده مي شود که نقطه تجاري ايران در حال حاضر (به دلايل مختلف مثل آماده نبودن بستر و زيرساختهاي موردنياز، فقدان توانمنديها و قابليتهاي لازم، فقدان مشتري و متقاضي و ...) خدمات ذيل را ارائه نمي کند:

  • معرفي نقطه تجاري به مشتريان؛
  • معرفي منابع تامين سرمايه؛
  • پاسخ به پرسشهاي متداول (FAQ) ؛
  • گذرگاه ارتباطي با ديگر نقاط تجاري؛
  • گذرگاه ارتباطي با مشتريان، توليدکنندگان و غيره؛
  • جستجوي شرکاي تجاري؛
  • فرصتهاي تجاري الکترونيک؛
  • تحقيقات بازار؛
  • سازماندهي سمينارها و رويدادهاي تجاري؛
  • سازماندهي نمايشگاهها و بازارهاي تجاري؛
  • سازماندهي همکاريهاي تجاري؛
  • خدمات مشاوره اي و ترجمه اي؛
  • خدمات جانبي مثل آماده سازي وب سايت براي بنگاههاي کوچک و متوسط؛
  • خدمات آموزشي؛
  • ترخيص کالا از گمرک؛
  • پرداختهاي بين المللي؛
  • خدمات مربوط به بيمه؛
  • خدمات حمل و نقل.

با بررسي موارد پيش گفته و مقايسه آنها با الگوي معرفي شده توسط فدراسيون جهاني نقاط تجاري، مشاهده مي شود که بخش اعظم فعاليتها و خدمات نقطه تجاري ايران در حوزه خدمات اطلاعاتي است و در زمينه تسهيل تجارت، ارتباطات تجاري و انجام معاملات تجاري تا به حال خدمات قابل توجهي ارائه نشده است.

با بررسي اطلاعات ارائه شده مشاهده مي شود که اين اطلاعات نيز جوابگوي نيازهاي گسترده بنگاههاي کوچک و متوسط کشور نيست و نياز به اطلاعات تفصيلي و جزئي تري در رابطه با مشتريان، توليدکنندگان، شرکاء، منابع تامين سرمايه و... وجود دارد. به عبارتي ديگر، نقطه تجاري ايران در رابطه با بعضي از خدمات فعلي خود نيز نياز به بهبود و اصلاح دارد.

نقش نقطه تجاري ايران در رفع موانع و مشکلات صادرات: براساس يک بررسي صورت گرفته فهرستي از مشکلات صادرات بخصوص براي موسسات کوچک و متوسط کشور تهيه گرديد که در جدول شماره يک اين مشکلات به دو دسته درون سازماني و برون سازماني مشخص شده است.

باتوجه به موارد ارائه شده در بخشهاي قبل در رابطه با خدمات بالقوه و بالفعل نقطه تجاري ايران و با بررسي نقش اين خدمات در رفع مسائل و مشکلات صادرات، مي توان به نقش توسعه نقطه تجاري ايران در ايجاد زمينه مناسب براي توسعه صادرات کشور پي برد. در جدول شماره يک کارکرد خدمات فعلي و مطلوب (بالقوه) نقطه تجاري ايران در رفع موانع و مشکلات صادرات نشان داده شده است.

در ذيل به کارکردهايي که نقطه تجاري ايران مي تواند در صورت توسعه خدمات خود در جهت رفع موانع صادرات داشته باشد در دو بخش مشکلات درون سازماني و برون سازماني بيان گرديده است:

  • مشکلات درون سازماني
  1. افزايش آگاهي صادرکنندگان و کمک به اتخاذ تصميمات درست در عرصه صادرات؛
  2. کمک به کاهش هزينه و زمان دسترسي به اطلاعات و تسهيلات تجاري؛
  3. افزايش تمايل به صادرات از طريق رفع نيازهاي اطلاعاتي، تسهيل فرايند 
  • صادرات؛ کاهش هزينه هاي صادرات و معرفي فرصتهاي جذاب در بازارهاي خارجي؛
  1. افـزايش آگاهي از شرايط بازار رقابتـي بيـــن المللي و عرضه و تقاضاهاي آينده و الزامات حضور در بازارهاي صادراتي از طريق تقويت نگرش بلندمدت و حرفه اي به صادرات وتقويت قابليتها و تخصص موسسات کوچک و متوسط در عرصه صادرات؛

  2. افزايش آگاهي موسسات کوچک و متوسط از ابزارها و الگوهاي مدرن کسب و کار و گسترش استفاده از تجارت الکترونيک؛

  3. بهبود قابليتهاي انساني و تکنولوژيک موسسات کوچک و متوسط جهت افزايش توان رقابتي در بازارهاي بين المللي؛
  4. افزايـش تمايل به رعايـت استـانداردهاي بين المللي و بهبود در آميخته بازاريابي؛
  5. کمک به ايجاد رقابت در بازار داخلي و در نتيجه افزايش توان رقابتي در بازارهاي خارجي؛
  6. افزايش آگاهي درباره فرايند صادرات در کشورهاي مختلف؛
  7. افزايش آگاهي موسسات کوچک و متوسط با مسئوليت و نقش سازمانهاي مرتبط با صادرات کشور.
  • مشکلات برون سازماني
  1. ارائه پيشنهادات به مراکز قانونگذاري کشور جهت تسهيل تجارت خارجي؛
  2. ارائه خدمات تسهيلاتي جهت ايجاد زمينه مناسب براي تعيين و پيگيري جهت گيري مناسب صادراتي در سطح کلان کشور؛


    يکپارچه سازي اطلاعات مربوط به فرايند صادرات در زير يک سقف جهت کاهش تعدد مراکز اطلاعاتي و هماهنگي و انسجام بين آنها؛

  3. تجميع واحدها و سازمانهاي دخيل در امر صادرات در زير يک سقف (به صورت مجازي يا فيزيکي) جهت تسهيل فرايند صادرات کشور؛

  4. برقراري تعامل با سيستم بانکي کشور از طريق فناوري اطلاعات جهت تسهيل عمليات بانکي صادرات؛
  5. کمک به بهبود روابط سياسي و اقتصادي با ديگر کشورها از طريق توسعه ارتباطات تجاري با نقـاط تجاري ديگر کشورها و سازمـانهاي بين المللي تجاري؛

  6. کمک به رفع نيازهاي آموزشي موسسات کوچک و متوسط از طريق همکاري با مراکز آموزشي کشور در حوزه تجارت خارجي؛

  7. کمک به سازمانهاي پشتيبان صادرات در حوزه بيمه، گمرک، امور حقوقي جهت اصلاح فرايندهاي سازماني خود از طريق همکاري با آنها و جلب مشارکت اين سازمانها جهت ارائه خدمات تسهيلاتي و معاملاتي به موسسات کوچک و متوسط.
  • نتيجه گيري

نقش و تاثير خدمات فعلي و بالقوه نقطه تجاري ايران در رفع مشکلات و موانع توسعه صادرات را مورد بررسي قرار داديم. باتوجه به آنچه در قبل آمده مي توان نتيجه گرفت که:

بسياري از مشکلات و موانع موجود فراوري توسعه صادرات کشور، ماهيت ساختاري داشته و موسسات تجاري کشور به خصوص در بخش بنگاههاي کوچک و متوسط به تنهايي قادر به رفع آنها نيستند. علاوه براين، ريشه بسياري از مشکلات و موانع موجود را مي توان در ضعف اطلاعاتي و ناکارآمدي سازمانها و فرايند فعلي صادرات کشور دانست.

بنابراين، تمهيد راهکارهايي براي تدارک اطلاعات تجاري مورد نياز صادرکنندگان و تسهيل تجارت خارجي به ويژه در حوزه صادرات يکي از ضرورتهاي استراتژيک مطرح در راستاي توسعه صادرات است.

باتوجه به نوع خدمات و نقشي که براي نقاط تجاري توسط فدراسيون جهاني نقاط تجاري تعريف شده مي توان گفت در بين سازمانهاي فعال در رابطه با صادرات در کشور، نقطه تجاري ايران مي تواند نقش کليدي در پشتيباني از صادرات از طريق تدارک اطلاعات مناسب و تسهيل فرايند صادرات ايفا کند.

با بررسي و مقايسه راهکارهاي پيشنهادي و کارکردهاي نقطه تجاري مشاهده مي شود که نقطه تجاري ايران با مجموعه خدماتي که مي تواند ارائه کند به تنهايي نقش بسياري از راهکارهايي که توسط محققان براي رفع موانع و مشکلات فراروي توسعه صادرات پيشنهاد شده است،‌را مي تواند برعهده بگيرد و به عنوان يک مرکز جامع خدمات صادراتي، نيازهاي صادرکنندگان در زمينه هاي خدمات اطلاعاتي، تسهيلاتي و مبادلاتي را برآورده سازد.

لذا توسعه خدمات نقطه تجاري ايران مي تواند در جهت رفع موانع صادرات مثمر ثمر باشد.

با بررسي جدول شماره يک چنانچه تاثير خدمات فعلي و مطلوب نقطه تجاري ايران بررفع موانع و مشکلات صادرات با يکديگر مورد مقايسه قرار دهيم، مشاهده مي شود که در حال حاضر نقطه تجاري فقط بخش کوچکي از نيازهاي صادرکنندگان به ويژه در بخش بنگاههاي کوچک و متوسط را توانسته برآورده کند و مشکلات اصلي فراروي توسعه صادرات هنوز پا برجاست.

چنانچه نقطه تجاري ايران با هدف ارائه تمامي خدمات مورد انتظار از يک نقطه تجاري توسعه و تکامل يابد، براساس جدول شماره يک مي توان انتظار داشت که حجم عمده اي از موانع و مشکلات فراروي صادرات کشور را رفع کرده واز اين طريق پشتيباني لازم را از صادرکنندگان کشور کرده و زمينه را براي توسعه صادرات فراهم آورد.



حركت به چپ
حركت به راست


سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سايت وزارت جهاد كشاورزي

 
http://amar.maj.ir/Portal/Home/Default.aspx?Catego
 

اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران

 
http://www.tccim.ir/RulsProvDetail.aspx?id=567
 

اتاق بازرگاني،‌صنايع و معادن و كشاورزي تهران

 
http://www.tccim.ir/ImpExpStats.aspx?slcImpExp=Imp
 

بانک توسعه صادرات ايران

 
http://www.edbi.org/bank_introduction-corresponden
 

پايگاه اطلاع‌رساني حقوق‌دانان

 
http://www.hoghooghdanan.com/iran-codes/trade.htm
 

سازمان امور اقتصادي و دارايي استان لرستان

 
http://www.lor-mefa.gov.ir/laws/ShowPLst.asp?DN=3&
 

سازمان بازرگاني استان فارس

 
http://www.irtp.com/farsi/data.asp?address=laws/Ex
 

سايت اطلاع رساني تجارت استان كرمان

 
http://www.kermantejarat.com/farsi/amar.asp
 

سايت اطلاع رساني تجارت استان كرمان

 
http://www.kermantejarat.com/farsi/transport.asp
 

شبكه نقطه تجارى ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=3
 

شبكه نقطه تجاري ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=1
 

شبكه نقطه تجاري ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/references/statistics/am
 

شبكه نقطه تجاري ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=6
 

شبكه نقطه تجاري ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=6
 

شركت بازرگاني دولتي ايران

 
http://www.gtcir.com/grain/epgd_doc/Essay/Commerci
 

صندوق ضمانت صادرات ايران

 
http://www.egfi.org/EGFI1/index.htm
 

كميته مطالعات حقوق تكنولوژي

 
http://www.tco.ir/law/Farsi/Regulation/Internal/kh
 

گمرك جمهوري اسلامي ايران

 
http://www.irica.org
 
1 2


آشنايي با برخي مفاهيم و واژه هاي مورد عمل در بازرگاني خارجي

عملكرد صنايع كوچك (تجربه هندوستان)

الزامات سياست توسعه صادرات و امور نمايشگاهي

تأثير قيمت تضمينى بر صادرات محصولات كشاورزى

تأثير قيمت تضمينى برصادرات محصولات كشاورزى بخش دوم

روابط تجاري جمهوري اسلامي ايران و بريتانيا در سال 2005

افزايش سرمايه گذارى بخش خصوصى در بنادر كشور

گزارشي از سهم ‌0.1 درصدي دارو از كل صادرات

ايجاد 4 پايانه صادراتى براى دسترسى به بازارهاى همسايه

رينگ زنگ زده صادراتى

گزارش توسعه جهاني بانك جهاني

ميزگرد چالش‌هاي پيش روي صادرات

خريد و فروش محصول 3 هزار ساله ايران

جايگزيني انتقاد برانگيز جوايز صادراتي با سهام عدالت

گزارش تجارت خارجي کشور در 9 ماه نخست سال جاري

رشد 3/1 درصدي صادرات و 5/13 درصدي واردات ايران

افزايش صادرات پسته و گندم

نگاهي به فعاليت‌هاي بيمه معلم (سهامي عام)

بنگاه‌هاي كوچك قرباني توسعه صادرات صنعتي‌

تصويب سند استراتژي توسعه صادرات غيرنفتي‌

1 2 3

صندوق ضمانت صادرات

 

قانون مقررات صادرات و واردات ايران

 

آيين‌نامه نحوه اعطاي اعتبارات به طرحهاي صادرات خدمات فني و مهندسي

 

تشريفات ورود و خروج کالا

 

بخشنامه وزارت بازرگاني در خصوص عدم ضرورت مجوز بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران براي صادرات مصنوعات ساخته شده از طلا و جواهر

 

نرخ صادراتي انواع پيچ و مهره خشكه آلن و شش گوشي

 

اصلاح برخي از نرخ هاي صادراتي انواع پوشاك

 

نرخ صادراتي انواع لوستر و قطعات مربوطه

 

نرخ صادراتي انواع بيسكويت - كيك و شكلات

 

نرخ صادراتي ناوداني گالوانيزه ماشين كاري شده (كراس ارم )

 

نرخ صادراتي انواع ماهيان خاوياري سريشم ماهي و كنسرو ماهي ازون برون

 

تصويب نامه هيات وزيران درخصوص اصلاح برخي از مواد آئين نامه اجرائي قانون مقررات صادرات و واردات

 

توضيح مركز توسعه صادرات ايران در خصوص قيمت هاي پايه صادراتي معتبر تا پايان فروردين ماه 1380

 

ابلاغ مصوبه شوراي اقتصاد در خصوص پرداخت يارانه به صادركنندگان و توليد كنندگان تخم مرغ

 

اصلاح عبارتي برخي از مواد آئين نامه اجرائي قانون مقررات صادرات و واردات

 

مقررات صادرات، واردات و امور گمركي مناطق آزاد

 

مقررات صادرات و واردات كالا

 

نحوه صدور گواهي بهداشت براي محموله هاي صادراتي

 

بخشنامه نرخ صادراتي تجهيزات سردخانه‌هاي صنعتي

 

بخشنامه در خصوص كارخانجات توليدكننده روغن‌نباتي

 
1 2


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است