Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 2705                                               
شرايط سياسي ما را از تجارت بين‌الملل دور كرد
گفت و گو منبع
شرايط سياسي ما را از تجارت بين‌الملل دور كرد عنوان
گفتگو با مديرعامل صندوق ضمانت صادرات نويسنده
1386/12/07 تاريخ

سيدكمال سيدعلي، مديرعامل صندوق توسعه صادرات ايران، منطبق نبودن سياست‌هاي ارزي كشور بر محور صادرات و نيز مسائل سياسي جاري كشور را عاملي براي دور ماندن ايران از شرايط تجاري در سطح بين‌الملل مي‌داند.

خلاصه
روزنامه دنياي اقتصاد 86/12/07 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

افزايش درآمدهاي نفت سبب شده تا اهميت درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات ساير فرآورده‌ها به حاشيه برود و اين دليل اصلي كم بودن ميزان صادرات غيرنفتي كشور است».

سيدكمال سيدعلي، مديرعامل صندوق توسعه صادرات ايران، منطبق نبودن سياست‌هاي ارزي كشور بر محور صادرات و نيز مسائل سياسي جاري كشور را عاملي براي دور ماندن ايران از شرايط تجاري در سطح بين‌الملل مي‌داند. وي كه 22سال از دوران خدمت خود را در بانك مركزي در سمت معاونت سياست‌ها و مقررات ارزي گذرانده، اينك مشكل اصلي تجار ايراني را ريسك‌پذير نبودن آنها مي‌داند و از آنها تحت عنوان «خوش‌نشينان» ياد مي‌كند.

سيدعلي معتقد است: بدون سپري كردن حضور در شرايط بحراني و سخت و نيز بدون هماهنگي سياست‌هاي ارزي و بانك مركزي در جهت صادرات، دستيابي به اهداف چشم‌انداز ناممكن است، فعاليت‌هاي صندوق ضمانت صادرات، شرايط سياسي و تاثير آن در اقتصاد كشور و مشكلات بخش‌خصوصي از مسائلي است كه در گفت‌وگو با وي عنوان كرده‌ايم.

سيدعلي بحث خود را با بررسي موانع صادرات آغاز مي‌كند و مي‌گويد: صادرات به دو ابزار نياز دارد كه شامل تضمين مطالبات و ايجاد بستر مناسب تامين مالي در كوتاه، ميان و بلندمدت است. وي در تشريح بازار اقتصادي ايران مي‌گويد: «در كشور ما نگاه به بازار مصرف داخلي است و كسي براي ارسال كالا به خارج از كشور توليد نمي‌كند و تنها كالاهاي مازاد مصرف داخل به خارج از كشور صادر مي‌شوند.»

با توجه به مباحثي كه مطرح كرديد دولت چه نقشي براي توسعه فعاليت‌هاي صادراتي مي‌تواند داشته باشد؟

  • طرف اصلي تغيير نگرش توليد براي صادرات، دولت است كه با تشويق صادركنندگان و ارائه امتيازات ويژه براي آنها مي‌تواند در توسعه اين ايده نقش اساسي ايفا كند.

  • در واقع عمده حركت دولت بايد حول محور صادرات باشد تا تورم كاهش يافته و با افزايش اشتغال مواجه شويم.
  • از طرف ديگر سياست‌هاي ارزي داخل كشور نيز بايد بر محور صادرات باشد و بر همين اساس امسال صندوق ضمانت صادرات رشد 8برابري صدور ضمانتنامه را در كارنامه فعاليت‌‌هاي خود دارد و بيمه‌‌نامه‌هاي ما نيز با 37درصد رشد همراه بود. در واقع در مجموع فعاليت‌هاي صندوق در بخش‌هاي ضمانت‌نامه و بيمه‌نامه‌ها 400ميليون دلار برآورد شده كه رقم قابل توجهي است.

  • همچنين طي سال‌جاري توانستيم خسارت‌هاي عمده‌اي را وصول كنيم كه 5/6ميليون دلار آن مربوط به تركمنستان بود كه به‌رغم اينكه اين كشور گاز صادراتي به ايران را قطع كرد و فعاليت با آنها بسيار سخت بود، اين خسارت كه مربوط به چند سال گذشته است، وصول شد.

  • همچنين در چند كشور آفريقايي، ونزوئلا و كشورهاي CIS نيز فعال هستيم.

فعاليت‌ها و ارتباط صندوق با كشورهاي اروپايي به چه شكل است؟

  • اروپايي‌ها همكاري كمي با صادركنندگان ايراني دارند، زيرا به اعتقاد آنها ريسك فعاليت با ايران بالا است.

ريسك صادراتي ايران در حال حاضر به چه ميزان برآورد شده است؟

  • اگر منظورتان اين است كه براي فرستادن كالا به ايران چه ريسكي درنظر مي‌گيرند، بايد بگويم در حال حاضر ما در گروه 5 قرار داريم.

  • در واقع هم‌اكنون موسسات بانك و بيمه‌اي كمتر به صورت گشايش اعتبار با ايران كار مي‌كنند چون شرايط سياسي سبب شده از موضوع عادي و جاري تجارت بين‌الملل به دور باشيم.

بر اين اساس و با توجه به شرايط سياسي ايران، در واقع جزو كشورهاي با ريسك بالا محسوب مي‌شويم؟

  • تعدادي از اين شرايط ايجاد شده به تبليغات منفي نشريات و رسانه‌هاي خارجي مربوط مي‌شود چون منافع اقتصادي آنها اينگونه ايجاب مي‌كند. براساس اين طبقه‌بندي گروه يك قوي‌ترين و گروه هفت شامل عراق و افغانستان است كه ضعيف‌ترين كشورها محسوب مي‌شوند.

  • جالب است كه زماني كه ما در گروه 4 كه قوي‌تر محسوب مي‌شود، قرار داشتيم ذخاير ما يك‌ميليارد دلار و قيمت نفت خام هم 15دلار بود اما اينك كه براساس طبقه‌بندي در گروه 5 قرار داريم پتانسيل ذخاير ما بالاي 70ميليارد دلار و قيمت نفت به حدود 100 دلار رسيده است.

  • در واقع توان اقتصادي ما تقويت شده و توان بازپرداخت ما نيز بهتر از قبل شده است و تنها مشكلات پيراموني كه صرفا سياسي است علت كاهش رتبه ما در بين گروه‌ها بوده است. البته نمي‌خواهم بگويم كه اين شرايط در اجرا بر روي ما تاثيرگذار نبوده، چراكه قطعا به ضرر ما بوده است.

  • اما در حال حاضر هم با توجه به شرايط موجود قصوري در پرداخت بدهي‌ها به طرف‌هاي خارجي نداشته‌ايم اما به دليل فشارهاي سياسي تعلل‌هايي براي وصول پول به دست مشتري‌هاي خود در خارج از مرز‌ها داريم كه سبب افزايش ريسك ايران شده است.

در واقع مي‌توان گفت ريسك‌هاي سياسي بر ريسك‌هاي اقتصادي منطبق شده است؟

  • بله. ما مشكل تامين منابع براي پرداخت‌هاي خود نداريم. در فرمول اعتبارسنجي يك كشور 100امتياز در نظر گرفته مي‌شود كه 25درصد آن مربوط به ريسك‌هاي سياسي است و مابقي توان و وضعيت اقتصادي كشور را در بر مي‌گيرد كه اگر ما 25امتياز مربوط به سياست را به دليل شرايط موجود نداشته باشيم هنوز 75درصد جلو هستيم، زيرا فاكتورهايي مثل ذخاير طبيعي، عدم‌قصور در پرداخت‌ها و صادرات به ميزان يك سوم واردات و درآمد ارزي بالا را داريم. در حالي كه كشورهايي كه از فاكتورهاي اقتصادي خوبي برخوردار نيستند در گروه‌هاي بالاتر از ما قرار دارند.

  • البته ما تصميم گرفتيم ريسك‌هاي مربوط به مراودات خود را بومي كنيم بر اين اساس سه فاكتور همسايگي، كشور دوست و كشور مسلمان را مدنظر قرار داده‌ايم. به همين دليل عراق را با وجود اينكه در گروه هفت قرار دارد به دليل همسايگي، انتقال كالا با اين كشور را با كارمزد يك درصد بيمه كرده‌ايم. افغانستان و كشورهاي CIS نيز به همين شكل.

  • به اعتقاد من اگر سياست‌هاي ارزي كشور و نگاه دولت براي صادرات باشد، 18ميليارد دلار صادرات امسال به 25ميليارد دلار براي سال آينده خواهد رسيد.

مواردي كه عنوان كرديد كاملا درست است. زيرا طي چند سال اخير به‌خصوص با افزايش قيمت نفت و به دنبال آن افزايش درآمد كشور در بخش‌هايي با پيشرفت‌هاي خوبي همراه بوديم اما در حال حاضر شاهد هستيم با وجود اهدافي كه براي توسعه بازرگاني و تجارت در نظر گرفته بوديم تلاش خاصي انجام نداده‌ايم. كما اينكه طي هفته گذشته در عراق نمايشگاهي برپا شد كه آمريكايي‌ها و عرب‌ها برگزاركنندگان اصلي آن بودند و با وجود اينكه ايران از عراق به عنوان بازار هدف و اصلي ياد كرده بود، حضور نداشت. آيا با وجود اين مسائل همچنان انتقادي به فعاليت‌ها وارد نيست؟

  • اگر نگاه انتقادي داشته باشيم، مسلما انتقادهايي مطرح است اما در بحث صادرات بهتر است به جاي انتقاد به مقايسه بپردازيم.

  • بحثي نيست كه در عراق آمريكايي‌ها حضور دارند و حتي سفارتخانه‌هاي غيرآمريكايي حاضر در عراق خيلي جاي كار ندارند. انتظار ما صادرات 5ميليارد دلار كالا به عراق بود كه هم‌اكنون تنها يك‌چهارم آن برآورده شده است. اين كه در نمايشگاه رسمي در عراق چرا ايران حضور نداشت بايد از وزارت امور خارجه و يا سازمان توسعه تجارت سوال شود.

حتي در اين نمايشگاه 25 قرارداد بلندمدت منعقد شده كه مي‌توان گفت بخش زيادي از نياز بازار عراق به اين شكل تامين شده است و ايران بخش اعظم فرصت خود در بازار عراق را از دست داده است؟

  • خوب مسلما آمريكايي‌ها در عراق حضور دارند تا از منابع موجود در اين كشور به نفع شركت‌هاي خود بهره‌جويي كنند. ما بايد واقعيت‌هاي موجود را بپذيريم تا مادامي كه آمريكايي‌ها در عراق هستند و روابطشان با ايران به شكل كنوني است به ما اجازه انعقاد قراردادهاي بلندمدت نمي‌دهند.

  • البته ما فعاليت‌هايي را آغاز كرده‌ايم مثلا بانك اقتصاد نوين شعبه‌اي در عراق تاسيس كرده و بانك ملي نيز در حال آغاز كردن فعاليت خود در اين كشور است.

  • اما همه‌چيز در دست دولت نيست. زماني كه در يك كشور جنگ است و فردي به عنوان تاجر مي‌خواهد از آن بخش پول در بياورد، از امروز بايد حضور خود را نشان دهد؛ چرا كه دولت لشگر ندارد كه هر وزارتخانه‌اي را به كشورهاي مختلف بفرستد، بلكه اين بخش‌خصوصي است كه بايد در بازارهايي مثل عراق از هم‌اكنون حضور پيدا كند.

  • اما متاسفانه تاجران ما نيز خيلي خوش‌نشين هستند و مي‌خواهند بنشينند و بعد از آرامش به آنجا بروند.
  • به طور كلي وقتي بحث خصوصي‌سازي مطرح مي‌شود سه فاكتور اصلي آن كه شامل مقررات‌زدايي، آزادسازي و صادرات است بايد اجرا شود، پس اگر تجار ايراني از هم‌اكنون به عراق بروند و مستقر شوند بعدها نيز بازار را خواهند داشت.

مد نظر من مباحث مربوط به دولت نيست بلكه بحث من اين است كه چرا بخش خصوصي حتي واكنش‌هاي مثبتي نسبت به ارتباط با صندوق از خود نشان نمي‌دهد؟

  • چون تاكنون هيچ‌كس در صندوق بازاريابي نمي‌كرده تنها ارتباط ما با بانك توسعه صادرات بوده و طي 2 تا 3 سال اخير است كه در استان‌ها تشكل‌هايي ايجاد كرده‌ايم و حتي امسال از استان‌‌ها نماينده كارگزاري پذيرفته‌ايم.

در حال حاضر چند نمايندگي فعال در ديگر شهرها داريد؟

  • هنوز ضمانت‌نامه‌ها توسط خود ما در محل اصلي صندوق صادر مي‌شود. هم‌اكنون در 9 استان نماينده كارگزاري داريم و مجوز 15 استان هنوز صادر نشده است و البته همين نمايندگي‌ها دليل افزايش صدور اوراق ضمانت‌نامه‌ طي امسال بوده است.

  • در گذشته تنها، مشتري بانك توسعه صادرات بوديم اما الان بانك‌‌هاي ديگر از جمله تجارت و سپه نيز فعاليت خود را با ما آغاز كرده‌اند و منتظر بانك ملي و صادرات هم هستيم كه از پتانسيل‌ بالايي نيز برخوردار هستند.

  • دليل ديگر اينكه هنوز بسياري از كالاها از جمله پتروشيمي تحت نظر صندوق در نيامده‌اند.

به‌ چه دليل؟

  • چون با ابزار بانكي محكم كار مي‌كنند و مشتري‌هاي بزرگ دنيا را در اختيار دارند و نياز به هزينه بيشتر در صندوق نمي‌بينند، در حالي‌كه هزينه سفارشات خود را به صورت پيش‌پرداخت دريافت مي‌كنند.

  • فولاد نيز به همين شكل است. يك‌ميليارد دلار صادرات داريم و تنها 2 درصد آن در صندوق است. به طور كلي همه اين موارد به فرهنگ بيمه‌اي ما باز مي‌گردد كه اگر گسترش يابد حضور ما نيز قوي‌تر خواهد شد.

  • از امكانات زيادي كه در اختيار داريم مي‌توانيم بهتر استفاده كنيم چرا كه براساس اساسنامه‌ ما مي‌توانيم نيازهاي مالي خود را به طور مستقيم از خزانه برداشت كنيم. جداي از اينكه بايد فاصله واردات و صادرات ما تا چهار سال ديگر به نصف و طي 10سال آينده برابر شود بايد واردات بي‌رويه را قطع كنيم. برهمين اساس به دنبال پيشنهاد بسته حمايتي هستيم.

شعب بانك‌هاي خارج از كشور كه تعداد زيادي هم هستند به چه علت كم‌كار هستند؟ چرا گشايش اعتبار از طريق آنها صورت نمي‌گيرد؟

  • شعب ما در خارج از كشور مي‌توانند LC بازكنند، اما اين كار را انجام نمي‌دهند. چون تجربه آن را ندارند و هميشه تجار ما با بانك‌هاي خارجي كار مي‌كردند.چ

دليل غيرفعال بودن شعب خارج از كشور چيست؟

  • چون از اول تنها كار صرافي انجام داده‌اند و خيلي ضعيف عمل مي‌كنند و حتي شايد توان گشايش اعتبار نيز نداشته باشند. در واقع بسياري از شعبه‌‌هاي ايراني در خارج از كشور از شكل بانكداري بين‌المللي خارج شده‌اند، در حالي كه فعاليت اين بانك‌ها مي‌توانست رشد صادرات ايران را افزايش دهد.

در مورد بسته حمايتي كه به آن اشاره كرديد، بيشتر توضيح دهيد؟

  • اعتقاد ما بر اين است كه خطوط اعتباري فاينانسي كه براي واردات ايجاد شده، بايد براي صادرات نيز ايجاد شود. به همين دليل ما به عنوان صندوق ضمانت صادرات آمادگي داريم كه مشتري‌هاي بانك‌ها را اگربه ما ارجاع داده شوند تا 100درصد و اگر خود بانك‌ها تسهيلات در اختيار آنها قرار دهند تا 50درصد ضمانت كنيم.

  • همچنين كارگزاري‌ها و بانك‌ها بايد از حساب ذخيره ارزي و منابعي كه براي بانك‌ها بلوكه شده استفاده كنند كه براي هر بانك دولتي 100ميليون دلار و هر بانك خصوصي 50ميليون دلار از حساب ذخيره در نظر گرفته شده كه اگر تا يك ماه آينده تقاضاي آن نوشته نشود بلااستفاده باقي مي‌ماند و در بودجه سال آينده نيز لحاظ نخواهد شد.

اين تقاضا از سوي بانك‌ها ارسال نشده يا اين مبالغ در جاي ديگري خرج شده؟

  • بانك‌ها ننوشته‌اند و كمي در اين بخش تنبلي كرده‌اند يعني درآمدهاي زيادي داشته‌اند و توجهي به منابع در اختيار خود نكرده‌اند.

در بحث مربوط به عدم‌تمايل بخش خصوصي براي حضور در بازار صادراتي آيا مي‌توان از مصرفي بودن بازار داخل به عنوان دليل اصلي نام برد؟

  • به طور كلي سرمايه‌گذار مي‌خواهد با كمترين ريسك، بيشترين درآمد را داشته باشد و وقتي اين امكان در داخل فراهم است، چرا بايد وارد يك كشور غريبه شود؟

  • دليل ديگر عدم‌افزايش نرخ ارز و بالا بودن تورم است كه بزرگ‌ترين مشكل صادركنندگان محسوب مي‌شود. قيمت‌هاي داخل كشور ما به هيچ وجه قابل رقابت با خارج نيست. زيرا قيمت ارز متناسب با تورم در كشور افزايش نمي‌يابد. همچنين فرهنگ گسترده صادراتي نيز در كشور وجود ندارد.

    چيني‌ها براي انجام تحقيقات براي صادرات به يك كشور حاضر هستند ماه‌ها را نوك يك كوه زندگي كنند، اما صادركنندگان ما براي حضور در عسلويه با امكانات كامل نيز تعلل مي‌كنند.

  • از سوي ديگر حفظ چارچوب‌هاي قراردادي مثل تحويل به موقع پروژه بسيار اهميت دارد. در ايران ممكن است انجام يك پروژه يك سال به تعويق بيفتد اما با اين فرهنگ در خارج از ايران نمي‌توان كار كرد. دنيا بر اساس زمان، سرعت و اعتماد حركت مي‌كند.

  • متاسفانه طي سال‌هاي اخير نگاه پراهميت به دلار به دليل افزايش قيمت نفت ضعيف شده است.

آخرين سوال من مربوط به مبحثي است كه چند روز پيش از سوي آقاي جهرمي، وزير كار مطرح شد كه مربوط به واگذاري مالكيت 100درصدي پروژه‌ها يا توليدات به سرمايه‌گذاران خارجي بود؟

  • قانون جذب سرمايه‌گذاري خارجي و تشويق آنها در ارتباط با واگذاري پروژه‌ها تعاريف مشخصي دارد كه پروژه‌ها بايد از مسير سازمان جذب سرمايه‌گذاري خارجي بگذرند و در نهايت با مصوبه هيات‌وزيران به صورت قانوني پروژه را در اختيار بگيرند، اما به طور كلي اين نظر كه 60درصد مالكيت به 100درصد برسد باعث تاراج مملكت خواهد شد نظر درستي نيست زيرا بالاخره ما بايد با بازارهاي سرمايه‌اي دنيا ادغام شويم تا بتوانيم به اهداف موردنظر خود برسيم.



حركت به چپ
حركت به راست


سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سايت وزارت جهاد كشاورزي

 
http://amar.maj.ir/Portal/Home/Default.aspx?Catego
 

اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران

 
http://www.tccim.ir/RulsProvDetail.aspx?id=567
 

اتاق بازرگاني،‌صنايع و معادن و كشاورزي تهران

 
http://www.tccim.ir/ImpExpStats.aspx?slcImpExp=Imp
 

بانک توسعه صادرات ايران

 
http://www.edbi.org/bank_introduction-corresponden
 

پايگاه اطلاع‌رساني حقوق‌دانان

 
http://www.hoghooghdanan.com/iran-codes/trade.htm
 

سازمان امور اقتصادي و دارايي استان لرستان

 
http://www.lor-mefa.gov.ir/laws/ShowPLst.asp?DN=3&
 

سازمان بازرگاني استان فارس

 
http://www.irtp.com/farsi/data.asp?address=laws/Ex
 

سايت اطلاع رساني تجارت استان كرمان

 
http://www.kermantejarat.com/farsi/amar.asp
 

سايت اطلاع رساني تجارت استان كرمان

 
http://www.kermantejarat.com/farsi/transport.asp
 

شبكه نقطه تجارى ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=3
 

شبكه نقطه تجاري ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=1
 

شبكه نقطه تجاري ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/references/statistics/am
 

شبكه نقطه تجاري ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=6
 

شبكه نقطه تجاري ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=6
 

شركت بازرگاني دولتي ايران

 
http://www.gtcir.com/grain/epgd_doc/Essay/Commerci
 

صندوق ضمانت صادرات ايران

 
http://www.egfi.org/EGFI1/index.htm
 

كميته مطالعات حقوق تكنولوژي

 
http://www.tco.ir/law/Farsi/Regulation/Internal/kh
 

گمرك جمهوري اسلامي ايران

 
http://www.irica.org
 
1 2


آشنايي با برخي مفاهيم و واژه هاي مورد عمل در بازرگاني خارجي

عملكرد صنايع كوچك (تجربه هندوستان)

الزامات سياست توسعه صادرات و امور نمايشگاهي

تأثير قيمت تضمينى بر صادرات محصولات كشاورزى

تأثير قيمت تضمينى برصادرات محصولات كشاورزى بخش دوم

روابط تجاري جمهوري اسلامي ايران و بريتانيا در سال 2005

افزايش سرمايه گذارى بخش خصوصى در بنادر كشور

گزارشي از سهم ‌0.1 درصدي دارو از كل صادرات

ايجاد 4 پايانه صادراتى براى دسترسى به بازارهاى همسايه

رينگ زنگ زده صادراتى

گزارش توسعه جهاني بانك جهاني

ميزگرد چالش‌هاي پيش روي صادرات

خريد و فروش محصول 3 هزار ساله ايران

جايگزيني انتقاد برانگيز جوايز صادراتي با سهام عدالت

گزارش تجارت خارجي کشور در 9 ماه نخست سال جاري

رشد 3/1 درصدي صادرات و 5/13 درصدي واردات ايران

افزايش صادرات پسته و گندم

نگاهي به فعاليت‌هاي بيمه معلم (سهامي عام)

بنگاه‌هاي كوچك قرباني توسعه صادرات صنعتي‌

تصويب سند استراتژي توسعه صادرات غيرنفتي‌

1 2 3

صندوق ضمانت صادرات

 

قانون مقررات صادرات و واردات ايران

 

آيين‌نامه نحوه اعطاي اعتبارات به طرحهاي صادرات خدمات فني و مهندسي

 

تشريفات ورود و خروج کالا

 

بخشنامه وزارت بازرگاني در خصوص عدم ضرورت مجوز بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران براي صادرات مصنوعات ساخته شده از طلا و جواهر

 

نرخ صادراتي انواع پيچ و مهره خشكه آلن و شش گوشي

 

اصلاح برخي از نرخ هاي صادراتي انواع پوشاك

 

نرخ صادراتي انواع لوستر و قطعات مربوطه

 

نرخ صادراتي انواع بيسكويت - كيك و شكلات

 

نرخ صادراتي ناوداني گالوانيزه ماشين كاري شده (كراس ارم )

 

نرخ صادراتي انواع ماهيان خاوياري سريشم ماهي و كنسرو ماهي ازون برون

 

تصويب نامه هيات وزيران درخصوص اصلاح برخي از مواد آئين نامه اجرائي قانون مقررات صادرات و واردات

 

توضيح مركز توسعه صادرات ايران در خصوص قيمت هاي پايه صادراتي معتبر تا پايان فروردين ماه 1380

 

ابلاغ مصوبه شوراي اقتصاد در خصوص پرداخت يارانه به صادركنندگان و توليد كنندگان تخم مرغ

 

اصلاح عبارتي برخي از مواد آئين نامه اجرائي قانون مقررات صادرات و واردات

 

مقررات صادرات، واردات و امور گمركي مناطق آزاد

 

مقررات صادرات و واردات كالا

 

نحوه صدور گواهي بهداشت براي محموله هاي صادراتي

 

بخشنامه نرخ صادراتي تجهيزات سردخانه‌هاي صنعتي

 

بخشنامه در خصوص كارخانجات توليدكننده روغن‌نباتي

 
1 2


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است