Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 13181                                               
زني كه با ابريشم و جاجيم لباس مي‌دوزد
گفت و گو منبع
زني كه با ابريشم و جاجيم لباس مي‌دوزد عنوان
سحر افاضلي نويسنده
1386/12/26 تاريخ

آزاده ياسمن، فارغ‌التحصيل رشته طراحي پارچه و لباس از دانشگاه هنر است و اين روزها دومين نمايشگاه لباس‌هاي سنتي زنانه خود را بر پا كرده است. او كه جاجيم بافي را در دانشگاه آموخته از انگيزه خود براي دوخت اين لباس‌ها مي‌گويد.

خلاصه
روزنامه سرمايه 26/12/86 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

در آستانه 30 سالگي است و مي خواهد پارچه و انواع بافت قديمي و سنتي ايران را احيا كند. آزاده ياسمن،فارغ التحصيل رشته طراحي پارچه و لباس از دانشگاه هنر است و اين روزها دومين نمايشگاه لباس هاي سنتي زنانه خود را بر پا كرده است.

او كه جاجيم بافي را در دانشگاه آموخته از انگيزه خود براي دوخت اين لباس ها مي گويد: «از بافتن لذت مي بردم اما بعد از مدتي مسيرم مشخص شد، بافتن در ايران قدمت هزار ساله دارد، يافته هاي باستان شناسان نشان مي دهد كه در لرستان الياف كتان دور دسته خنجر و چاقويي كه قدمتي شش هزار ساله داشته كشف شده، در اساطير و افسانه ها نيز از جمشيد به عنوان مخترع كرباس، رنگ و بافت پارچه ياد شده است.»

ياسمن از وضعيت نساجي ايران گلايه مي كند: «با اين همه پيشينه تاريخي به بافنده ها و نساج ها به جز كار با ماشين چيز ديگري نياموخته اند. لباس هاي ما تبديل به اشيايي بي روح شده اند كه توان خلق آثار و اشيا زنده و اصيل را از ايرانيان گرفته است.» براي او بافتن، مثل نقاشي است: «جاجيم پارچه زخيمي است از تار و پود كه هر دو از رنگ هاي متفاوت برخوردارند.

حدود پنج سال است كه جاجيم مي بافم، اما جاجيم پارچه زخيمي است كه براي تهيه لباس مناسب نيست، من پارچه ظريف تري احتياج داشتم. به همين دليل ابريشم را انتخاب كردم. ابريشم هاي موجود در بازار قابل استفاده نبودند، چرا كه كيفيت نازلي داشتند، چيزي شبيه به لنگ هاي يزدي كه آب مي رفتند و آهار خود را از دست مي دادند.

اين ابريشم ها با فرو رفتن سوزن به راحتي سوراخ مي شوند.» ياسمن اين را دليل طراحي پارچه اي ابريشمي مي داند كه حالا با تراكم بيش تري بافته مي شود: «اين حرفه سنتي در حال از بين رفتن است و من مدام نگرانم اگر چند بافنده پيري كه در كاشان عهده دار بافتن ابريشم هاي سفارشي من هستم از دنيا بروند بايد چه كنم، چرا كه هيچ كس علاقه مند به يادگيري بافت اين پارچه ها نيست.»

او از شيوه ابداعي خود براي تقويت كيفيت، ابريشم مي گويد: «علاوه بر آنكه بافت پارچه متراكم شده، شيوه رنگرزي اين پارچه را نيز تغيير داده ام. كلاف ابريشم در رنگ هاي مختلف فرو مي رود اين شيوه از رنگرزي كه «ابرش» نام دارد، باعث ايجاد سايه روشن از رنگ هاي مختلف پارچه مي شود.»

ياسمن سرمايه اش را به سختي و با كمك خانواده اش فراهم كرده است، مي گويد: «به مدت دو سال پارچه هاي استادان ابريشم باف را مي خريدم ولي لباسي با آن نمي دوختم تا آن ها بتوانند پارچه مورد نظر را تهيه كنند. آن زمان فكر مي كردند پنج سال لازم است تا به نتيجه ايده آل برسند، حالا سه سال گذشته و او معتقد است پارچه هاي ابريشمي به كيفيت اصلي خود نزديك شده اند.»

او پارچه هاي ابريشمي را تا سال گذشته متري 10 هزار تومان خريداري مي كرد اما با بهتر شدن كيفيت پارچه قيمت هر متر ابريشم به 40 هزار تومان افزايش يافته است.

او يكي از علت هاي گران بودن لباس هاي عرضه شده در اين نمايشگاه را همين افزايش قيمت پارچه عنوان مي كند: «در گذشته از يك كيلو كلاف ابريشم يك كيلو و چهارصد گرم پارچه توليد مي شد؛ اما الان از هر يك كيلو كلاف 700 گرم پارچه به دست مي آيد.»

او كه در حال حاضر سه شاگرد و سه بافنده جاجيم باف و سه بافنده ابريشم كه در كاشان كار مي كنند را در استخدام دارد؛ سعي مي كند ابتدا لباس ها را طراحي كند و بعد پارچه ها را سفارش دهد.

سه پيرمرد كاشاني كه براي او ابريشم مي بافند فقط طبق سفارش هاي او ابريشم مي بافند.» او در اولين نمايشگاه خود لباس هايي الهام گرفته از دوره هاي باستاني ايرانيان از دوره ماد تا مغول را عرضه كرد: «لباس در اين دوره از تاريخ ايران از قطعات مربع و مستطيل پارچه تشكيل مي شد و همگي گشاد بودند و هركس با هر اندازه اي مي توانست اين لباس ها را بپوشد.»

او با الهام از نام اين لباس ها با نگرشي جهاني، پارچه ها و لباس را طراحي مي كند. «خفتان» و «كنديز» دو نوع لباس از دوره هخامنشيان در نمايشگاه پيشين او ارايه شدند كه مورد استقبال بسياري از زنان قرار گرفتند. ياسمن معتقد است: «لباس ايراني فقط، لباس نيست كه با دوخت چند بوته جقه بر سر آستين يا يقه خلق شود.

لباس ايراني بايد از نخ، پارچه، مدل و نام ايراني برخوردار باشد.» در نمايشگاه فعلي آزاده ياسمن، لباس ها با الهام از دوره مغول طراحي و دوخته شده اند، لباس هايي كه به اندازه قامت انسان اند و براي اولين بار با ورود مغولان در ايران مرسوم شدند.

او خود را متعلق به همه اقوام ايراني مي داند براي همين لباس هاي رنگارنگ نمايشگاه او تلفيقي است از مدل ها، رنگ ها و فرم هاي مختلف لباس هاي اقوام ايراني، دامن هاي ترك آذربايجان با بالاپوش هاي قشقايي تلفيق شده اند، لباس كردهاي آذربايجان با كردهاي قوچان متفاوت است و او سعي كرده از همه عناصر برجسته اين لباس ها استفاده كند.

لباس ها رنگي است، رنگ هاي طبيعي و شاد، بنفش، سبز، قرمز، آبي با طيف هاي مختلف مسي و آجري. در كم تر لباسي رنگ سياه ديده مي شود.

ياسمن توضيح مي دهد: «رنگ در سرتاسر تاريخ ايران ستوده شده و رنگ سياه هميشه مكروه بوده، اگر رنگ در زندگي نباشد، درك انسان از محيط اطراف آسيب مي بيند، رنگ ها متعلق به همه دوره هاي تاريخي اند و هيچ رنگي منحصر به دوره تاريخي خاصي نيست.»

لباس هايي كه در دومين نمايشگاه آزاده ياسمن عرضه مي شود، از جنس ابريشم يا جاجيم ظريف هستند، قيمت اين لباس ها از صدهزار تومان كم تر نيست. تهيه يك دست لباس زنانه سنتي بيش تر از 500 هزار تومان خواهد شد.

دامن، شلوار، بالاپوش هاي رنگي و انواع شال و روسري در اين نمايشگاه عرضه مي شود. ياسمن اين لباس ها را گران نمي داند: «اين لباس ها بايد گران تر عرضه شوند، بايد بهاي ميراث كشور را پرداخت، اين بهاي زمان و ذوقي است كه صرف بخشيدن روح به اين لباس ها شده است.» به اعتقاد او اين لباس ها متعلق به طبقه بالاي اجتماعي است.

فرآيند مدسازي هميشه با استقبال از سوي طبقه ثروتمند آغاز مي شود و طبقات پايين تر اجتماع از آن شيوه پيروي خواهند كرد.» او تا به حال در طرح ويژه وزارت كشور براي مدل سازي شركت نكرده است.

جشنواره زنان سرزمين من به اعتقاد اين طراح لباس خالي از ريشه ها و اصالت لباس هاي ايراني است: «تنها نمونه هاي غربي را با بوته جقه تزيين مي كنند و انتظار دارند مردم از اين لباس ها استقبال مي كنند.»

در كنار نمايشگاه لباس هاي سنتي و ايراني، فيلمي نيز در سالن سينماي كاخ ملت، پخش مي شود فيلمي كه شيوه هاي بافت ابريشم و جاجيم را نشان مي دهد و علاقه مندان به لباس هاي سنتي و ايراني با اين شيوه ها آشنا مي شوند.

او و همسرش به شهرها و روستاهاي مختلف كشور سفر مي كنند تا انواع پارچه هاي قديمي و سنتي يا شيوه بافت آن ها را پيدا كنند، شايد بتوانند از فراموش شدن انواع پارچه هاي سنتي كشور جلوگيري كنند.




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است