Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 8273                                               
نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنايع دستي
مقاله منبع
نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنايع دستي عنوان
روشن بابايي همتي نويسنده
1387/04/02 تاريخ

نقش و اهميت صنايع دستي به‌عنوان هنري اصيل و بومي با جنبه‌هاي کاربردي مختلف از لحاظ هنري، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بر همگان آشکار است. در اين ميان نبايد از نقش IT‌ و ICT به‌عنوان ابزاري براي حفظ، معرفي، آموزش و بازاريابي صنايع‌دستي غافل شد

خلاصه
روزنامه رسالت مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

نقش و اهميت صنايع دستي به‌عنوان هنري اصيل و بومي با جنبه‌هاي کاربردي مختلف از لحاظ هنري، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بر همگان آشکار است.

نکته مهم و جالب‌توجه آن است که حتي اگر همه تاثيرات مثبت اقتصادي صنايع دستي را به کناري بگذاريم،‌اين هنر ملي ايران به واسطه بازتاب ذوق سرشار، انديشه خلاق و هنرمندان پرمايه ولي بي‌ادعا بايد به صورت جدي و برنامه‌ريزي شده مورد حمايت قرار گيرد. در اين ميان نبايد از نقش IT‌و ICT به‌عنوان ابزاري براي حفظ، معرفي، آموزش و بازاريابي صنايع‌دستي غافل شد زيرا فناوري اطلاعات و در کنار آن فناوري ارتباطات کمک بسيار زيادي به توسعه اين هنر اصيل مي‌کند.

  • صنايع دستي

صنايع دستي نوعي کار است که در آن لوازم تزييني و کاربردي تنها با استفاده از دست يا ابزار ساده ساخته مي‌شود.

صنايع دستي به مجموعه‌اي از هنرها و صنايع اتلاق مي‌شود که عمدتا با استفاده از مواد اوليه بومي و انجام قسمتي از مراحل اساسي توليد، به کمک دست و ابزار دستي موجب تهيه و ساخت محصولاتي مي‌شود که در هر واحد آن، ذوق هنري و خلاقيت فکري صنعتگر سازنده به نحوي تجلي يافته است.

  • فناوري اطلاعات و ارتباطات ICT

تکنولوژي ارتباطي و اطلاعاتي عبارتند از: مجموعه‌اي از ماشين‌ها به نام کامپيوترها، تلفن‌ها، داده پردازنده‌ها و ايستگاه‌هاي کاري، روبات‌ها، ماهواره‌ها و... که از طريق نرم‌افزارها، فعال وعملگر مي‌شوند.

در يک جمع‌بندي کلي اگر فناوري اطلاعات را مثلثي در نظر بگيريم سه راس آن را سيستم‌هاي اطلاعات Information system اتوماسيون اداري و ارتباطات تشکيل مي‌دهد و ارتباط اين اجزا به معناي فناوري اطلاعات و ارتباطات است.

  • الگوهايي در زمينه ICT و صنايع دستي

در جوامع سراسر دنيا، صنعتگران مستقل هنرها و صنايعي را خلق مي‌کنند که منعکس‌کننده فرهنگ محلي، تاريخ و سنت مي‌باشد.

از ديدگاه تاريخي اين صنعتگران اجناس فروشي‌شان را مستقيما به مصرف‌کننده‌هاي محلي، توريست‌ها و از طريق دلال‌ها به بازارهاي صادراتي عرضه مي‌کنند.

بوتيک‌هاي لوکس صنايع دستي، گالري‌هاي هنري و بخصوص فروشگاه‌هاي وارداتي قيمت‌هاي بالايي را براي هنرها و صنايع سنتي پرداخت مي‌کنند ولي براي رسيدن به اين بازارها، صنعتگران محلي مجبور به کار کردن با دلالاني هستند که قيمت‌ها را به‌طور قابل‌توجهي تعيين مي‌کنند. بنابراين صنعتگر محلي از يک سود جزيي برخوردار مي‌گردد.

با گسترش اينترنت و ساير تکنولوژي‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي ICT اگرچه اين صنعتگران براي شروع کار بايد به اين ابزارها دسترسي داشته باشند ولي به آنها يک جايگزين اقتصادي‌تري مي‌دهد.

  • بازاريابي آنلاين

يکي از برنامه‌هاي کاربردي بي‌واسطه ICT در محدوده صنعتگري ايجاد فروشگاه‌هاي آنلاين است که از طريق اينترنت اجناس را به فروش مي‌رسانند. در واقع، متداول‌ترين ICT قادر به بقاي پروژه‌هاي صنايع دستي در تجارت الکترونيکي و برنامه‌هاي بازاريابي اينترنتي مي‌باشد.

برنامه‌هاي مشهور زيادي محصولات نمونه را از صنعتگران در سراسر جهان عرضه مي‌کنند، در حالي که سايت‌هاي کوچک‌تر بازارهايي با موقعيت مناسب که معمولا با يک پرورش مهارت‌ها و ساختار ظرفيتي به همراه يک انگيزه سود تجاري خالص مي‌باشد،‌ايجاد مي‌کنند.

يک سايت صنايع دستي اينترنتي معروف Ecosandals.com مي‌باشد که توسط آمريکايي‌ها و کنيايي‌ها تاسيس گرديد. Ecosandals.com جوانان با درآمد کم که در محله‌هاي فقيرنشين نايروبي مي‌باشند را براي ساخت صندل از تايرهاي استفاده شده ماشين آموزش مي‌دهند.

اين سايت تا به حال براي بيش از 60000 جفت صندل لاستيکي سفارش دريافت کرده است. اين کمپاني حدود 30 صنعتگر محلي را استخدام نموده که به‌عنوان بخشي از مزاياي کار خود آموزش IT‌مي‌بينند.

يک سايت پرطرفدار ديگر موسسه پلنگ‌ برفي مانگوليا Leopard Enterprises Mangolia Snow مي‌باشد. فروشگاه آنلاين اين سايت، صنايع دستي را مي‌فروخت که به وسيله شبان‌هايي ساخته شده بود که متعهد به شکار نکردن پلنگ‌هاي برفي بودند.

براي جبران اين درآمد از دست رفته (درآمد حاصل از شکار) شبان‌ها در توليد صنايع دستي و بازاريابي آموزش مي‌ديدند. بازار تخت و صبحانه پرسود آمريکاي شمالي، هدف Grupo Ebansitas محسوب مي‌گردد که يک شرکت واردات- صادرات در گواتمالا، کلمبيا و هندوراس مي‌باشد.

از طريق وب سايتشان، Grupo Ebansitas دکور سفارشي داخلي در تخت و صبحانه‌ها را در سراسر آمريکاي شمالي قرار مي‌دهند.

در عوض هتل‌هاي کوچک و متوسط به صنعتگران در جهت بازاريابي مبلمان کيفيت بالايشان به ميهمانان کمک مي‌کنند و امکان دسترسي صنعتگران ارشد را به بازارهايي فراهم مي‌کنند که بتوانند کالاهاي خود را به قيمت بالاتري نسبت به آنهايي که در خانه هستند عرضه نمايند. وب سايت‌هاي تجارت الکترونيکي سنتي‌تر که به صنايع دستي کشورهاي توسعه‌نيافته اهميت مي‌دهند شامل Eziba.com مي‌باشد.

Eshop Africa.com هنرها و صنايع غنا را مي‌فروشد و مشوق صنعتگران خود براي يادگيري مهارت‌هاي اينترنتي در جهت کمک به آنها براي توسعه ايده‌هاي طراحي‌شان مي‌باشد. صنعت آفريقايي African Craft فراهم‌آورنده اجراي شبکه‌اي و سرويس‌هاي تبليغاتي همراه با برنامه‌اي براي توليد صنايع دستي با محبوبيت بيشتر در بين مصرف‌کننده مي‌باشد.

صنايع جهاني تاکيد بر صنايع کنيايي دارد، در حالي که بازارهاي ECOMERr طرفدار زيست‌محيطي صنايع دستي کنيايي مي‌باشند.

مرکز تجاري جهاني فقط به خرده‌فروش‌ها مي‌فروشد که آنها صنايع دستي را در بوتيک‌هاي مخصوصي در سراسر آمريکاي شمالي توزيع مي‌کنند. SERRY به دليل وابستگي نزديکش با اتحاديه بين‌المللي تجارت جايگزين قيمت‌هاي منصفانه‌اي را به مشتريان پيشنهاد مي‌کند و به‌عنوان يک گروه تجاري منصف محسوب مي‌گردد.

NOVICA در زمينه کالاهاي توليد به مصرف تخصص يافته و گاهي اوقات باعث ارتباط خريداران مشتاق به‌طور مستقيم با صنعتگر مي‌گردند. صنعت کرال Keral و کمپاني تجاري نوشاد Naushad هر دو صادر کننده‌هاي صنايع دستي سنتي مي‌باشند که اخيرا يک تجارت اينترنتي (آنلاين)‌تاسيس نموده‌اند. صنايع دستي هندي از طريق اينترنت بسيار قابل دسترس مي‌باشد.

صندلي‌هاي مخصوص، ابريشم دست‌بافت و حتي يک بازار تجارت الکترونيکي غربي امکان دسترسي مصرف‌کنندگان سراسر دنيا را به بازارهاي دوردست فراهم مي‌سازد.

  • سرويس‌هاي حمايت‌کننده تجارت:

در حالي که تجارت الکترونيکي به‌عنوان يک عنصر کليدي در بخش صنايع دستي پابرجا مي‌ماند، پروژه‌هاي مبتکرانه متعددي از ICT در راه‌هايي مافوق برنامه تجارت الکترونيکي پايه استفاده مي‌کنند.

به‌عنوان مثال کمپاني مري‌لند ( PEOP Linkارتباط مردمي) به‌عنوان يک NGO محسوب مي‌گردد که به صنعتگران جوامع دوردست در سراسر جهان کمک مي‌کند. از طريق يک شبکه از شرکاي تجاري محلي، PEOP Link صنعتگران را براي استفاده از ICT در جهت بازاريابي توليدي مجهز کرده و آموزش مي‌دهد.

صنعتگران براي استفاده از دوربين‌هاي ديجيتال و نرم‌افزار آموزش مي‌بينند که اين کار به آنها اجازه قراردادن عکس‌هاي توليدي در وب‌لاگ‌هاي کاتالوگ را مي‌دهد. PEOP Link همچنين به صنعتگران در رابطه با ايجاد گزارشات مفصل از صنايع دستي‌شان آموزش مي‌دهد و باعث ارتباط شخصي‌تر مشتريان با صنايع و منشا محلي‌شان مي‌گردد.

براي به‌کارگيري بهتر از شبکه در حال رشد توليدکنندگان صنايع دستي، PEOP Link براي ايجاد ارتباطات بيشتر در کشورهاي در حال توسعه در يک نرم‌افزار رايگان با استفاده دوستانه و داراي کاتالوگ را گسترش داده است.

 CATGEN يک برنامه تجارت الکترونيکي است که به شرکاي تجاري اجازه آزادي عمل در رابطه با توليدات خود و آنچه که در روي خط (اينترنت) به نمايش قرار مي‌دهند را فراهم مي‌آورد و نيز بعضي از ابتکارات سرويس‌هاي حمايتگر شغلي را براي صنعتگران محلي فراهم مي‌کند.

فروشگاه D4Ecom با مبناي سنگاپوري، شبکه ميزبان فراهم نموده و توليد نرم‌افزار نمايشگر، با ايمني فعاليت آنلاين براي توليدکنندگان صنايع دستي آسيايي فراهم مي‌کند. به‌عنوان يک واسطه بين توليدکنندگان محلي و اولين خريداران جهاني عمل مي‌نمايند.

‌اين گروه، کمک‌هايي را در رابطه با ترتيب دادن حمل ايمن، کنترل گمرک و نيز تدارکاتي براي صنعتگران عضو مي‌کند. در واشنگتن، DC، شبکه بنگاهي صنعتگران، امکان دسترسي آسان صنعتگران به وقايع بازاري، درس‌هاي تجاري و تکنولوژي‌هاي جديد را فراهم مي‌آورد که اين در جهت بهبود بخشيدن کسب و کارشان به آنها کمک مي‌کند.

در اصل يک پروژه بانک جهاني، بخش FAQ دقيق شبکه‌اي شامل اطلاعاتي در مورد بسته‌بندي، حمل، گمرک، گواهي تجارت منصفانه، قوانين مالکيت عقلاني و بسياري از مباحث جالب ديگر است که باعث کارآفريني توليدکنندگان صنايع دستي که در جستجوي ارتقاي تجارتشان و وارد شدن به بازار بين‌المللي هستند مي‌گردد.

 Virtual Souk، براي صنعتگران جنوب آفريقا در نظر گرفته شده که باعث فراهم آوردن خدمات باارزشي مي‌گردد. از طريق وب سايت آن، صنعتگران مي‌توانند به راهنماي صنعت،‌مدل‌هاي آموزشي و خدمات بازاريابي بين‌المللي دسترسي پيدا کنند.

پايگاه داده‌هاي توليدي بزرگ Virtual Souk صنعتگران را قادربه دسترسي به اطلاعات توليد و بلافاصله رسيدن به يک بازار جهاني از طريق يک برنامه قابل اعتماد تجارت الکترونيکي مي‌کند.

  • ايجاد گروه‌هاي صنعتگري

تجارت الکترونيکي و بازاريابي اينترنتي براي صنعتگران کشورهاي کم‌توسعه‌يافته پنجره‌هايي را به بازارهاي دست‌نخورده و بهره‌برداري باز مي‌کند. وقتي صنعتگران براي بهره‌برداري از اين منابع به‌طور منفرد و جداگانه تلاش مي‌کنند، معمولا به دليل قيمت‌هاي بالا و سود کم شکست مي‌خورند.

تعدادي از NGOهاي صنايع دستي شروع به مهار کردن قدرت ICT در جهت پاسخ به اين مشکل نمودند. نتايج اين تلاش‌ها، پروژه‌هاي گروهي ناميده شد. به‌عنوان مثال، در هند اجتماع هندي NGO حمايتگر يک تلاش در حال تکوين براي ارتباط دادن صنعتگراني در يک زمينه کاري مشابه از قبيل کار روي چوب، شيشه و اشياي برنجي مي‌باشند که از طريق اين کار گروهي، به يک شرايط اقتصادي بهينه‌تري مي‌رسند.

صنعتگران آموزش ICT مي‌بينند و از راه تبليغ ريشه‌هاي اجتماعي، تاريخي و فرهنگي صنعتشان که از طريق گروه‌شان صورت مي‌گيرد به اهميت بازاريابي پي مي‌برند. ساختار توسعه اشتغال شبکه بازاريابي درون‌شهري زنان کارآفرين، در هند براي ارتباط دادن اين اجتماعات زنان با هم از تکنولوژي سلولي بهره گرفت.

در سراسر کشور در هر منطقه يک مزيت نسبي در مواد خام و مهارت‌هايي که براي صنايع خاصي استفاده مي‌شوند وجود دارد. از طريق تلفن‌هاي همراه، زنان کارآفرين ترتيب خريد و فروش صنايعي را که در حالت عادي در بازارهايشان موجود نمي‌باشد را از ساير مناطق مي‌دهند.

مثال ديگري از اين گروه‌بندي، بازار جهاني صنايع روستايي مي‌باشد که از طريق دانشگاه جورج تاون راه‌اندازي گرديد که اين پروژه در تلاش براي شبکه‌بندي محصولات مشترک موجود که از مناطق صنعتي مختلف به دست مي‌آيند از اينترنت و گوشي‌هاي همراه استفاده مي‌کنند.

از طريق استفاده از ICT، اين صنايع جمعي قادرند به بازارهاي بزرگ‌تر و سطحي از اقتصاد برسند که در گذشته در اين نواحي دوردست هند جايي که اين پروژه پايه‌گذاري شد بي‌سابقه و باورنکردني بود.

از زمان پايان کنترل کمونيستي، در آسياي مرکزي بنگاه‌هاي کوچک و متوسطي به وجود آمد که بسياري از آنها صنايع دستي بومي توليد مي‌کنند. اين سرمايه‌گذاران براي تشکيل انجمن حمايت از صنايع آسياي مرکزي با هم اتحاد يافتند که يک سازمان جامع،‌تامين‌کننده کمک و حمايت‌هاي متعددي به اعضاي تشکيلات مي‌باشد.

با استفاده از نرم‌افزار کاتالوگي رايگان CATGEN، اين انجمن اقدام به ايجاد يک برنامه تجارت الکترونيکي مرکزي نموده است، ساير خدمات شامل وام ودسترسي به شبکه ارتباطي با صنعتگران داخلي‌شان مي‌باشد.

بسياري از توليدکنندگان صنايع زنان کم‌درآمدي هستند که استفاده از ICT براي بازاريابي و فروش به آنها اجازه مي‌دهد که از قالب نقش‌هاي سنتي جنسيت‌شان که اغلب مانع از خروج آنها از خانه مي‌شد فراتر روند.

يک چنين برنامه‌اي در نپال وجود دارد (هيپ نيت)، که به زنان کم‌درآمد مشاغل بااهميت و مهارت‌هاي کامپيوتر را آموزش مي‌دهد که با اين کار آنها را قادر به بازاريابي بلوزهاي پشمي دست‌بافشان و کارهاي دستي ديگر از طريق اينترنت مي‌کند.

براي قدرتمندسازي زنان بخصوص از نظر بافندگي که يکي از جنبه‌هاي اصلي صنايع دستي بوسني محسوب مي‌گردد يک NGO بعد از جنگ داخلي يوگسلاوي شروع به کار نمود.

صنايع دستي بوسنيايي باعث ارتباط دادن زنان ماهر و زبردست صربستان، مسلمان و کرواسي با يکديگر گرديد. شرکت‌کنندگان از نقطه‌نظر مهارت‌هاي فني، استراتژي تجاري و بازاريابي آنلاين آموزش مي‌يابند. صنايع آنها با هم از طريق يک فروشگاه آنلاين که باعث استخدام بيش از 400 زن پناهنده گرديده صورت مي‌گيرد.

مثال‌هاي ديگري که مي‌توان از مشارکت زناني که براي فروش صنايع دستي از ICT استفاده مي‌کنند ارائه نمود؛ شامل Artesans Campesinas مکزيکي، موسسه توسعه شغلي فروشگاه هند و... هستند که از طريق فروشگاه آنلاين محصولات دستي خود را به بازار عرضه مي‌نمايند.

  • نتيجه

به رغم اينکه امروزه صنايع دستي و سفرهاي سنتي در جهان بويژه در کشورهاي آفريقايي به‌عنوان يکي از بخش‌هاي اشتغالزا مطرح است و حتي کشورهايي مانند کنيا، غنا و... از طريق ICT به فروش محصولات خودي مي‌پردازند اما در کشور ما با وجود 300 نوع صنايع دستي جايگاهي شايسته براي اين مقوله نمي‌توان تصور کرد .

اين در حالي است که صنايع دستي طي ساليان متمادي، چه در دوران رونق و شکوفايي و چه در دوره‌هاي رکود، هنگامي که با توسعه صنعت گردشگري همراه بود سهم شايسته و درخور توجهي در اقتصاد کشور و معرفي هنر ناب و خالص ايراني و در نهايت زندگي اقتصادي و حيات فرهنگي ما داشته است.

اگرچه با وجود تمامي مواردي که مطرح شد مي‌توان اميدوار بود که در صنايع دستي با کمک ICT و IT‌مي‌تواند از توسعه کمي و کيفي مناسبي جهت دستيابي به اهداف خويش که همانا حفظ، احيا، آموزش و بازاريابي مي‌باشد برخوردار گردد.

  • پيشنهادها:
  1. ايجاد رشته صنايع دستي و فناوري اطلاعات در مناطق فعال در اين زمينه
  2. توجه به آموزش الکترونيکي صنايع دستي در مراکز دانشگاهي
  3. ايجاد پايگاه داده‌ها براي صنعتگران و هنرمندان
  4. برگزاري جشنواره‌هاي صنايع دستي بويژه در فصول رکود گردشگر
  5. برگزاري دوره‌هاي آموزش در روستاها به لحاظ آشنايي جوانان با صنايع دستي و اشتغال در اين بخش
  6. اهداي صنايع دستي به‌عنوان جوايز مسابقات علمي- هنري و حتي ورزشي در کشور
  7. توسعه بازاريابي الکترونيکي صنايع دستي در کشور از طريق اينترنت
  8. توسعه فرهنگ اصيل ايران زمين از طريق صنايع دستي بويژه صنايع دستي دريايي
  9. ايجاد فروشگاه‌هاي آنلاين صنايع دستي در کشور
  10. فعال‌سازي انجمن‌ها در جهت حفظ، احيا و آموزش صنايع دستي



حركت به چپ
حركت به راست


سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران

 
http://www.tccim.ir/countries.aspx
 

پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/CompanyAnalysis.
 

پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/IndustryAnalysis
 

پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/Reports.asp?cati
 

پايگاه اطلاعات صنعتي ايران

 
http://www.industryinfobase.ir/cofarsi/companies_r
 

پايگاه اطلاعات صنعتي ايران

 
http://www.industryinfobase.ir/cofarsi/employees_r
 

سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران

 
http://www.iraniec.com/pages/showdir.asp?PageId=10
 

سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 
http://www.eshteghal.ir/?CID=1_7
 

ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

 
http://www.nano.ir/
 

مركز كارآفريني دانشگاه صنعتي اميركبير

 
http://www.karafariny.com/women.asp
 

مركز مطالعات تكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف

 
http://www.techstudies.org/ipolicy/analysis.php?su
 

مرکز تحليل اخبار اقتصادي ايران

 
http://www.eghtesadonline.com/
 

معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي جمهوري اسلامي ايران

 
http://www.economicaffairs.ir/
 

موسسه كار و تامين اجتماعي

 
http://www.lssi.ir/pages/en/tkh/24-f.htm
 

هفته نامه بازاركار

 
http://www.bazarekar.ir/Reports/default.asp
 

سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي

 
http://www.agri-eng.com/fa/08/
 
1 2


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است