Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 2047                                               
بررسي ارتباط ميان حمايت از مالكيت شخصي با كارآفريني
مقاله منبع
بررسي ارتباط ميان حمايت از مالكيت شخصي با كارآفريني عنوان
احسان برين نويسنده
1392/11/26 تاريخ

يكي از مهم‌ترين تفاوت‌ها ميان كشورهاي گوناگون در عرصه اقتصادي و از منظر نهادي، نوع برخورد نظام آن كشور با مساله حقوق مالكيت و دفاع از مالكيت شخصي است.

خلاصه
بنياد توسعه كارآفريني زنان و جوانان مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

يكي از مهم‌ترين تفاوت‌ها ميان كشورهاي گوناگون در عرصه اقتصادي و از منظر نهادي، نوع برخورد نظام آن كشور با مساله حقوق مالكيت و دفاع از مالكيت شخصي است. چنان كه خود اين امر، موجب تعيين ميزان انگيزه‌دهي به فعالان كسب‌و‌كار براي سرمايه‌گذاري بيشتر مي‌شود. به عنوان مثال يك فعال كسب‌وكار در كشوري كه در آن ميزان صيانت از حقوق مالكيت بيشتر باشد، احتمالاً انگيزه بيشتري براي سرمايه‌گذاري دارد تا در كشوري كه اهميت كمتري به اين موضوع مي‌دهد. مثلاً اگر يك فعال كسب‌وكار بخواهد در زمينه ايجاد بازارهاي زنجيره‌اي اقدام به سرمايه‌گذاري كند، احتمالاً هيچ‌گاه به سرمايه‌گذاري در كره‌شمالي نمي‌انديشد. گرچه كره‌شمالي كشوري است كه در آن بنا به ظواهر امر، به دليل نبود رقباي زياد، سود سرمايه‌گذار و بازگشت سرمايه‌اش تقريباً قطعي به نظر مي‌رسد، ولي به دليل رويكردهاي سلبي در زمينه مالكيت شخصي، ريسك تصرف سرمايه بسيار بالاست.

كار آفرين و انگيزه
در مورد مساله كارآفريني، يكي از مهم‌ترين عوامل اين است كه چه نظام انگيزشي براي كارآفرين وجود دارد كه بتواند خلاقيت خود را بروز دهد. به طور كلي كارآفرين به دو گونه مي‌تواند عمل كند: نخست آنكه؛ كارآفرين خود سرمايه‌گذار هم باشد و دوم آنكه؛ كارآفرين و سرمايه‌گذار يكسان نباشند و در حقيقت كارآفرين به استخدام سرمايه‌گذار درآيد. اين دو حالت در نظام‌هاي اقتصادي گوناگون و با توجه به رويكرد آنها نسبت به مالكيت شخصي، مي‌تواند برقرار باشد يا نباشد.

1-  نظام اقتصادي حامي مالكيت شخصي
در يك نظام اقتصادي حامي مالكيت شخصي، آن كه بر تفكر و خلاقيت خود مالكيت دارد، مي‌تواند، بنا بر شرايطش، مالك سود حاصل از تفكر و خلاقيت خود نيز باشد. به عبارت ديگر، اگر كارآفرين خلاق بخواهد، مي‌تواند شخصاً اقدام به سرمايه‌گذاري كند و مالك نهايي سرمايه و سود حاصل از آن باشد. از سوي ديگر در اين نظام، كارآفرين خلاق مي‌تواند به استخدام يك سرمايه‌دار درآيد و در حقيقت خلاقيت خود را به فروش برساند. بنابراين مانعي از جنبه حقوق مالكيت بر سر راه كارآفرين در زمينه كسب سودهاي مالي نيست و در نتيجه انگيزه‌هاي مالي براي فعاليت‌هاي اقتصادي فراهم است.

2- نظام اقتصادي غيرحامي مالكيت شخصي
در يك نظام غيرحامي مالكيت شخصي، كارآفرين هيچ‌گاه نمي‌تواند مالك سود حاصل از تفكر و خلاقيت خود باشد. به عبارت ديگر، او تنها مي‌تواند خلاقيت و استعداد خود را به دولت عرضه كرده و به عنوان كارآفرين به استخدام آن درآيد. در نتيجه در چنين نظامي انگيزه‌هاي مالي كارآفرين، به طور كامل فراهم نمي‌شود.

كارآفرين و شركت‌هاي بزرگ
با مشاهده كشورهاي گوناگون مي‌بينيم كه عمده‌ترين صنايع با فناوري بالا، شركت‌هاي رايانه‌اي عظيم و غول‌هاي تجاري، كه حاصل بها دادن به كارآفرينان خلاق هستند، بيشتر در كشورهايي ظهور كرده‌اند كه حمايت بالايي از مالكيت شخصي مي‌كنند. همچنان كه جدول 1 نشان مي‌دهد، بيشترين پراكندگي شركت‌هاي بزرگ، در كشور آمريكاست. اين كشور با داشتن 132 شركت بزرگ در ميان 500 شركت نخست، به تنهايي بيش از 25 درصد از اين شركت‌ها را در خود جاي داده است. همچنين به جز چين، تمامي 12 كشور نخست (رتبه‌هاي يك تا 10) - كه در مجموع با داشتن 359 شركت بزرگ در ميان 500 شركت نخست، بيش از 70 درصد از كل اين شركت‌ها را شامل مي‌شود - در زمره كشورهايي محسوب مي‌شوند كه در زمينه اقتصادي، طرفدار تجارت آزاد هستند. البته در مورد چين نيز بايد گفت اين كشور با فضاي مناسبي كه براي كسب‌وكار فراهم كرده پذيراي سرمايه‌گذاران سراسر جهان است. در نتيجه عملاً اين كشور را نيز مي‌توان حامي مالكيت شخصي به حساب آورد. از سوي ديگر مي‌توان شاخص سهولت در انجام كسب‌وكار (Ease of Doing Business) را نيز به عنوان معياري براي سنجش عوامل گوناگون، از جمله حمايت از مالكيت شخصي در نظر گرفت. با توجه به داده‌هاي بانك جهاني، در مورد 10 كشور نخست براي اين شاخص، مشاهده مي‌كنيم كه كشورهاي سنگاپور، چين، آمريكا، دانمارك، مالزي، كره‌جنوبي، نروژ و انگلستان، در مجموع با داشتن 248 شركت در ميان 500 شركت نخست بزرگ دنيا، حدودي نيمي از اين شركت‌ها را در اختيار دارند. بنابراين، مي‌توان نتيجه گرفت حمايت از مالكيت شخصي، كه يكي از آثارش سهولت بيشتر در انجام كسب‌وكار است، با ميزان رونق شركت‌هاي بزرگ و تعداد آنها در كشورها مرتبط است.

 

نكته پاياني
اتحاد جماهير شوروي، به عنوان دارنده تجربه بزرگ‌ترين دولت سوسياليستي جهان، در مواجهه با كارآفرينان و سرمايه‌داران، مراحل گوناگوني را طي كرد. اما پس از فروپاشي آن و تشكيل دولت فدراسيون روسيه، زواياي تازه‌اي از تجربه حدوداً 70‌ساله اين دولت سوسياليستي منتشر شد و بازتاب يافت. يكي از اين زواياي تازه را مي‌توان در حوزه مربوط به كارآفريني دانست. شيلا ملوين، نويسنده مقالات در مجلات معتبر آمريكايي، در سال 1991 ميلادي، در مقاله‌اي به توصيف فضاي كسب‌وكار در شوروي سابق پرداخت. او مقاله خود را اين‌گونه آغاز مي‌كند:
«بوريس يلتسين، رئيس‌جمهور جمهوري روسيه، در يك گفت‌وگوي تلويزيوني با باربارا والترز، به بحث در مورد مساله كارآفريني در شوروي سابق پرداخت. او گفت: «كارآفرينان در اين كشور (روسيه) اندك و پراكنده هستند، اما ما قوانيني را در حوزه كارآفريني تصويب كرده‌ايم.» او همچنين اين مطلب را فاش كرد كه دولت شوروي قصد دارد 50 نفر از مديران خود را به آمريكا، انگلستان و ژاپن بفرستد تا در زمينه مهارت‌هاي كارآفريني «كارآزموده» شوند. اين گروه كارآموز منتخب ويژه، شامل «افرادي با سنين ميان 30 تا 35 سال، با استعداد و با مدارك دانشگاهي هستند. درست است كه آنها چيزي در مورد كسب‌وكار، كارآفريني و ماهيت بازار نمي‌دانند، اما آماده آموختن اين مفاهيم هستند.»»

منبع:تجارت فردا

http://tejarat.donya-e-eqtesad.com/fa/packagestories/details?service=economythesis&story=aed38742-e7ac-4aef-b7af-134d612b3243



حركت به چپ
حركت به راست


آيا رتبه‌بندي كاركنان به نفع سازمان است؟

 

آثار گردشگري بر اشتغال

 

توسعه كارآفريني اجتماعي؛ آسيب‌ها، عوامل مؤثر و راهكارها

 

نقش عوامل فرهنگي در گرايش به كارآفريني

 

دستورالعمل اعتمادسازي در كسب وكار

 

كارآفريني اجتماعي : الگوها و مفاهيم

 

مفهوم شناسي كارآفريني اجتماعي و مروري بر ابعاد و عوامل موثر بر آن

 

توسعه خوشه هاي كسب و كار در مناطق روستايي

 

دورنماي تحقق كارآفريني اجتماعي سازماني با نگاهي به مسئوليت اجتماعي شركت ها بر مبناي شبكه هاي نسل بعد

 

شناسايي پتانسيلهاي كارآفريني در بخش دامپروري شهرستان ايذه به منظور ايجاد اشتغال(كسب و كار)

 

عوامل نهادي تاثيرگذار بر پيدايش فعاليت‌هاي كارآفرينانه‌ي اجتماعي

 

صنعت گردشگري و سهل انگاري

 

بررسي ارتباط ميان حمايت از مالكيت شخصي با كارآفريني

 

بررسي رابطه سرمايه اجتماعي بر كارآفريني اجتماعي

 

كارآفريني اجتماعي: چگونه بنگاه‌هاي اجتماعي سودآور شدند؟

 

مطالعه ي موانع كارآفريني در ورزش كشور

 

چگونه شركت خود را براي رشد بلندمدت آماده كنيد

 

عوامل اجتماعي موثر بركارآفريني

 

كارآفريني فرهنگي

 

هم افزايي بنگاه‌هاي خرد و متوسط چگونه؟

 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ...

بررسي اقتصادي زمينه‌هاي ايجاد كسب و كار در صنعت گل و گياهان زينتي (مطالعه موردي استان قم)

 

راهكارهاي بهبود رتبه ايران در گزارش انجام كسب و كار بانك جهاني

 

مدل چند محصولي مديريت موجودي توسط فروشنده با محدوديت سفارش هم‌زمان

 

ارائه‌ي مدلي براي ارزش‌گذاري دانش

 

تجربيات برخي كشورها در ارزيابي محيط كسب و كار

 

دولت و هرم وارونه اشتغال

 

بسته پيشنهادي براي افزايش توليد و اشتغال

 

تحقق كار شايسته مهمترين بخش برنامه حوزه اشتغالزايي است

 

واكاوي مشكل دانشكده‌هاي كسب‌و‌كار‌ در تدريس كارآفريني - كارآفريني از ديدگاه آكادمي

 

تعاريف مفاهيم واژه‌هاي مرتبط با بازاركار

 

فهرست اولويت‌ها و طرح‌هاي پژوهشي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در سال 1390

 

بررسي عوامل موثر بر سنجش و بهبود فضاي كسب و كار در ايران

 

كاهش هزينه‌هاي اوليه و رشد كارآفريني مهم‌ترين نتايج دوركاري

 

شاخص هاي استاندارد و جهاني كارآفريني در كشور

 

شاخص فعاليت‌هاي كارآفرينانه در كشور

 

طرح ايجاد فضاي مساعد كارآفريني و رفع موانع كسب و كار

 

بررسي عوامل موثر بر فرآيند كارآفريني مستقل

 

بررسي عوامل مرتبط با كارآفريني و عملكرد شغلي

 

بررسي پتانسيل کارآفريني اجتماعي

 

مقايسه ويژگي‌هاي شخصيتي افراد كارآفرين و غيركارآفرين

 
1 2

بازشدن قفل اشتغال با كليد وب

 

24 اقدام فوري در بازار كار/ طراحي بسته‌هاي جديد اشتغالي

 

تيم توليدمحتوا چطور به هدف نزديك مي‌شود يك سناريوي تمام‌عيار براي يك استارت‌آپ

 

چند نكته مهم و در عين حال كم‌هزينه در تبليغات

 

وقتي انگيزه كافي براي كسب و كار نداريم چه كنيم

 

بوم مدل كسب و كار چيست؟

 

اين طرح فارغ التحصيلان بيكار را جذب مي‌كند

 

هشدار بانك جهاني درباره بحران اشتغال

 

سرمايه‌گذاران به دنبال چه كارآفريناني هستند؟

 

افزايش شمار بيكاران به 75 ميليون نفر

 

قبل از شروع يك كسب‌وكار به نداي درون خود گوش دهيد

 

فرهنگ و مديريت جهادي، بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتي

 

قاچاق و محيط كسب‌و‌كار

 

مشاغل سنتي در پشت ويترين خاطره‌ها

 

هشدار درباره موج جديد تقاضا براي كار

 

16 دستور ويژه روحاني درباره اشتغال

 

مهارت، كليد كار آفريني در اقتصاد مقاومتي

 

بهترين و بدترين نكات در مورد كارآفرين بودن

 

راهنماي ايجاد شركت ها و موسسات دانش بنيان

 

جزئيات پرداخت تسهيلات‌ ضمانتي به دانش آموختگان كشاورزي

 
1 2 3 4 5


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است