Object reference not set to an instance of an object. نظام جامع اطلاع‌رساني اشتغال

صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 1566                                               
صنعت گردشگري و سهل انگاري
مقاله منبع
صنعت گردشگري و سهل انگاري عنوان
دكتر علي شاه حسيني نويسنده
1392/11/30 تاريخ

بارها شنيده ايم كه سازمان جهاني جهانگردي جايگاه ايران را از لحاظ جاذبه هاي باستاني و تاريخي در رتبه دهم و از لحاظ جاذبه هاي طبيعي در جايگاه پنجم قرار داده است.

خلاصه
كارآفرين ناب مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

بارها شنيده ايم كه سازمان جهاني جهانگردي جايگاه ايران را از لحاظ جاذبه هاي باستاني و تاريخي در رتبه دهم و از لحاظ جاذبه هاي طبيعي در جايگاه پنجم قرار داده است.

اما از لحاظ جذب گردشگر چه جايگاهي داريم؟!

شايد اهميت اين صنعت آن طور كه بايد در بين سياستگذاران و برنامه ريزان شناخته نشده است تا بستر اقتصادي مناسب و تبليغات قوي و اثرگذار براي جذب گردشگر خارجي مهيا شود.

وجود يك برنامه جامع و استراتژيك همراه با هدف ها و سياست هاي صنعت گردشگري در قالب يك برنامه اجرايي و پرورش نيروي انساني كاردان و متخصص در امور گردشگري و هتلداري و حمايت و ترغيب بخش خصوصي به سرمايه گذاري در اين صنعت و خودداري از اقدامات سليقه اي مسئولين و مديران و از همه مهم تر بازاريابي گسترده در سطح جهاني حتي در قالب يك شبكه تلويزيوني به زبان انگليسي و مختص معرفي ايران و فرهنگ ايراني و مكان هاي ديدني اين مرز و بوم مي تواند از جمله راهكارهاي توسعه و بهبود وضعيت گردشگري شود.
موانع و راهكارهاي توسعه جهانگردي در ايران

1. ويژگي هاي فرهنگي و مذهبي خاص ايران

به طور مثال موضوع حجاب براي خانم ها يكي از مواردي است كه نبايد آن چنان مطرح شود كه جهانگرد خارجي دچار واهمه شود، بلكه اتفاقاً بايد به عنوان ارزش ها و عناصر ارزشمند فرهنگي، نوعي مصونيت مطرح شود تا حتي بهعن وان مكانيزمي براي جذب جهانگرد استفاده شود.

2. اطلاع رساني ضعيف

براي معرفي جاذبه هاي گردشگري ايران ضعف وسايل اطلاع رساني، كمبود و حتي نبود نشريات گوناگون، ‍ژورنال ها و مجلات وزين در حوزه جهانگردي براي معرفي جاذبه هاي گردشگري، كمبود امكانات و راهنماي گردشگران، كمبود و يا حتي عدم وجود نقشه هاي سياحتي و مصور و راهنماي اماكن و شهرها و جاده ها به زبان ها و فرهنگ ملل مختلف مي تواند از جمله مواردي باشد كه نياز به اصلاح، تقويت و به روز كردن دارد.

3. تصوير نادرست جهانگردان از ايران

انعكاس برخي مسائل نادرست درباره ايران در تعدادي از رسانه هاي خارجي موجب شده تا ذهنيت گردشگران درباره ايران شكل واقعي نداشته باشد. لذا ضروري ست تا در نحوه تبليغ و اطلاع رساني به اين موضوع به طور ريشه اي و علمي پرداخته شود.

4. ترس از تأثير منفي گردشگر بر فرهنگ ايراني

متأسفانه هنوز هم بسياري از افراد چنين تصور مي كنند كه گردشگر موجب تخريب و آسيب رساني به فرهنگ و خرده فرهنگ ها مي شود؛ در صورتي كه اگر به فرهنگ غني و پالايش يافته خود باور داشته باشيم، مي توانيم جذب گردشگر را فرصتي براي صدور فرهنگ ايراني، اسلامي بدانيم كه بدون هزينه بتوانيم اين فعاليت كارآفرينانه را به نحو احسن انجام دهيم.

5. كمبود مراكز پژوهشي و تحقيقاتي در زمينه صنعت گردشگري

كشورهايي كه رتبه هاي برتر در زمينه جذب گردشگر را دارند، حدود يك پنجم از درآمد اين صنعت را صرف پژوهش، تحقيق و مطالعه براي بهبود، گسترش و رقابت در اين صنعت مي كنند كه به شدت جاي اين مقوله در كشور ما خالي مي باشد.

6. كمبود استانداردهاي جهاني براي امكاناتي از قبيل اسكان، حمل و نقل و پذيرايي و ....

گاهي با مراجعه به هتل ها و رستوران هاي بين راهي حتي ما خودمان از نحوه خدمات ارائه شده، ميزباني، رفتارها و امكانات ضعيف متعجب مي شويم. فكر مي كنم اگر ارائه دهندگان، خدمات مسافرتي خوبي به كشورهاي همسايه و داراي گردشگر داشته باشند و هم چنين ناظريني كارآشنا بر اين امور نظارت داشته باشند، شاهد تغييرات چشمگيري باشيم.

7. عدم به كارگيري نيروي ستادي متخصص و مجرب در رأس هرم سازمان جهانگردي و صنايع دستي

اگر نگاهي به كشورهايي كه وزارت گردشگري دارند بيندازيم، خواهيم ديد كه از رأس هرم تا لايه هاي مياني مديريتي آن وزارتخانه افرادي به كار گمارده شده اند كه اول اينكه خودشان از كشورهاي متعددي قبل از احراز پست ديدن كرده اند، دوم اينكه به حداقل دو زبان خارجي مسلط هستند كه الزاماً يكي از آن ها انگليسي مي باشد و سوم اينكه تحصيلات آن ها مرتبط با اين صنعت بسيار مهم است و اعتقاد بر اين است كه همانطور كه در صنعت خودرو شما نمي توانيد مهندس نساجي را در خط توليد خودرو به جاي مهندس مكانيك به كار بگيريد؛ در صنعت گردشگري هم توجه به تخصص و تحصيلات، مهم و اجتناب ناپذير است؛ لذا در اين مقوله به شدت نياز به بازنگري و بهره گيري از تجربيات كشورهاي موفق داريم.

8. گردشگري و اشتغال

در همسايگي ما كشور تركيه با پرداختن به صنعت گردشگري توانسته است ضمن درآمدزايي، سودآوري، معرفي و صدور فرهنگ خود به جهان، اشتغالزايي و كارآفريني را نيز سر و سامان دهد. بدون شك ورود هر گردشگر موجب رونق سيستم حمل و نقل هوايي، دريايي، ريلي و جاده اي مي شود، پس افراد زيادي در اين سيستم مشغول خواهند شد و از طرفي براي رقابت هر كدام تشويق به نوآوري و ارائه خدمات بهتر مي شوند.

ارائه خدماتي مانند اسكان، سرگرمي، تفريحي و ورزشي، غذا و تهيه سوغات و كادو هر كدام نيروي انساني مورد نياز خود را جذب و مشغول به خدمت مي كند كه حوزه اشتغال و كارآفريني به طور خودكار رونق مي يابد.

در پايان همان طور كه بارها شنيده و خوانده ايم براي رهايي از وابستگي به نفت يكي از بهترين و كوتاه ترين راه ها با توجه به فرصت هاي موجود و نعمات طبيعي خدادادي و موقعيت جغرافيايي اين سرزمين زيبا، روي آوردن به صنعت جهانگردي با رويكرد نوين و بهره گيري از تجربيات نمونه هاي موفق مي باشد، ولي تأكيد بر اين است كه به موانع بايد به طور اساسي و علمي پرداخته شود و از اقدامات مقطعي و سليقه اي به طور جدي خودداري شود.



حركت به چپ
حركت به راست


آيا رتبه‌بندي كاركنان به نفع سازمان است؟

 

آثار گردشگري بر اشتغال

 

توسعه كارآفريني اجتماعي؛ آسيب‌ها، عوامل مؤثر و راهكارها

 

نقش عوامل فرهنگي در گرايش به كارآفريني

 

دستورالعمل اعتمادسازي در كسب وكار

 

كارآفريني اجتماعي : الگوها و مفاهيم

 

مفهوم شناسي كارآفريني اجتماعي و مروري بر ابعاد و عوامل موثر بر آن

 

توسعه خوشه هاي كسب و كار در مناطق روستايي

 

دورنماي تحقق كارآفريني اجتماعي سازماني با نگاهي به مسئوليت اجتماعي شركت ها بر مبناي شبكه هاي نسل بعد

 

شناسايي پتانسيلهاي كارآفريني در بخش دامپروري شهرستان ايذه به منظور ايجاد اشتغال(كسب و كار)

 

عوامل نهادي تاثيرگذار بر پيدايش فعاليت‌هاي كارآفرينانه‌ي اجتماعي

 

صنعت گردشگري و سهل انگاري

 

بررسي ارتباط ميان حمايت از مالكيت شخصي با كارآفريني

 

بررسي رابطه سرمايه اجتماعي بر كارآفريني اجتماعي

 

كارآفريني اجتماعي: چگونه بنگاه‌هاي اجتماعي سودآور شدند؟

 

مطالعه ي موانع كارآفريني در ورزش كشور

 

چگونه شركت خود را براي رشد بلندمدت آماده كنيد

 

عوامل اجتماعي موثر بركارآفريني

 

كارآفريني فرهنگي

 

هم افزايي بنگاه‌هاي خرد و متوسط چگونه؟

 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ...

بررسي اقتصادي زمينه‌هاي ايجاد كسب و كار در صنعت گل و گياهان زينتي (مطالعه موردي استان قم)

 

راهكارهاي بهبود رتبه ايران در گزارش انجام كسب و كار بانك جهاني

 

مدل چند محصولي مديريت موجودي توسط فروشنده با محدوديت سفارش هم‌زمان

 

ارائه‌ي مدلي براي ارزش‌گذاري دانش

 

تجربيات برخي كشورها در ارزيابي محيط كسب و كار

 

دولت و هرم وارونه اشتغال

 

بسته پيشنهادي براي افزايش توليد و اشتغال

 

تحقق كار شايسته مهمترين بخش برنامه حوزه اشتغالزايي است

 

واكاوي مشكل دانشكده‌هاي كسب‌و‌كار‌ در تدريس كارآفريني - كارآفريني از ديدگاه آكادمي

 

تعاريف مفاهيم واژه‌هاي مرتبط با بازاركار

 

فهرست اولويت‌ها و طرح‌هاي پژوهشي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در سال 1390

 

بررسي عوامل موثر بر سنجش و بهبود فضاي كسب و كار در ايران

 

كاهش هزينه‌هاي اوليه و رشد كارآفريني مهم‌ترين نتايج دوركاري

 

شاخص هاي استاندارد و جهاني كارآفريني در كشور

 

شاخص فعاليت‌هاي كارآفرينانه در كشور

 

طرح ايجاد فضاي مساعد كارآفريني و رفع موانع كسب و كار

 

بررسي عوامل موثر بر فرآيند كارآفريني مستقل

 

بررسي عوامل مرتبط با كارآفريني و عملكرد شغلي

 

بررسي پتانسيل کارآفريني اجتماعي

 

مقايسه ويژگي‌هاي شخصيتي افراد كارآفرين و غيركارآفرين

 
1 2

بازشدن قفل اشتغال با كليد وب

 

24 اقدام فوري در بازار كار/ طراحي بسته‌هاي جديد اشتغالي

 

تيم توليدمحتوا چطور به هدف نزديك مي‌شود يك سناريوي تمام‌عيار براي يك استارت‌آپ

 

چند نكته مهم و در عين حال كم‌هزينه در تبليغات

 

وقتي انگيزه كافي براي كسب و كار نداريم چه كنيم

 

بوم مدل كسب و كار چيست؟

 

اين طرح فارغ التحصيلان بيكار را جذب مي‌كند

 

هشدار بانك جهاني درباره بحران اشتغال

 

سرمايه‌گذاران به دنبال چه كارآفريناني هستند؟

 

افزايش شمار بيكاران به 75 ميليون نفر

 

قبل از شروع يك كسب‌وكار به نداي درون خود گوش دهيد

 

فرهنگ و مديريت جهادي، بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتي

 

قاچاق و محيط كسب‌و‌كار

 

مشاغل سنتي در پشت ويترين خاطره‌ها

 

هشدار درباره موج جديد تقاضا براي كار

 

16 دستور ويژه روحاني درباره اشتغال

 

مهارت، كليد كار آفريني در اقتصاد مقاومتي

 

بهترين و بدترين نكات در مورد كارآفرين بودن

 

راهنماي ايجاد شركت ها و موسسات دانش بنيان

 

جزئيات پرداخت تسهيلات‌ ضمانتي به دانش آموختگان كشاورزي

 
1 2 3 4 5


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است