صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 1967                                               
صنعت و سرمايه‌گذاري
پژوهش منبع
صنعت و سرمايه‌گذاري عنوان
مونا ايماني نويسنده
1386/06/14 تاريخ

با گذشت زمان و شناخت بيش‌تر انسان از محيط‌هاي تجاري اين باور به وجود آمد كه قبل از اتخاذ هر تصميم، سرمايه‌گذار بايد ابتدا به ارزيابي محيط سرمايه‌گذاري بپردازد.

خلاصه
روزنامه سرمايه مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان
1 2

با گذشت زمان و شناخت بيش‌تر انسان از محيط‌هاي تجاري اين باور به وجود آمد كه قبل از اتخاذ هر تصميم، سرمايه‌گذار بايد ابتدا به ارزيابي محيط سرمايه‌گذاري بپردازد.

سرمايه‌گذار بايد بداند كه در مقابل چه بازدهي سرمايهء خود را به خطر مي‌اندازد و به ديگران مي‌سپارد و در اين مسير چه موانعي اصل و فرع سرمايهء او را تهديد مي‌كند. در اين مقاله سعي شده است كه رابطهء صنعت و سرمايه‌گذاري بررسي شود.

در تجزيه و تحليل سرمايه‌گذاري عامل صنعت به عنوان يك عامل كليدي مورد توجه است زيرا فضاي روشن و قابل پيش‌بيني تجاري بايد متضمن ساختار صنعتي باشد كه به سرمايه‌گذار اطمينان مي‌دهد در قبال سرمايه‌اش بازدهي منطقي خواهد داشت.

در كل سرمايه‌گذاران ساختاري را ترجيح مي‌دهند كه امكان حداكثر كردن بازده سرمايه‌گذاري انجام شده را به آن‌ها بدهد. تحليل‌گر يا سرمايه‌گذار بايد قبل از سرمايه‌گذاري در يك شركت، صنعت مذكور را مورد مطالعه قرار داده و نرخ رشد آتي صنعت را پيش‌بيني كند.

  • ويژگي‌هاي رشد صنعت

دوران حيات يك صنعت از مراحل مختلفي تشكيل شده است. رشد صنعت اساسا مبتني بر توانايي صنعت در ارضاي نيازهاي جامعهء بشري است. محصولات يا خدماتي كه يك صنعت ارايه مي‌كند هر چه بيش‌تر بتواند نيازهاي مردم را برآورده كند معمولا از رشد بهتري نيز برخوردار خواهد شد.

رشد يك صنعت معمولا با تغييرات تكنولوژيكي جديد آغاز مي‌شود و به سرعت رشد مي‌كند. براي تشريح ويژگي‌هاي رشد صنعت لازم است به چرخهء رشد صنعت بپردازيم. چرخهء صنعت داراي سه مرحله است:

  • اول - مرحلهء پيشگامي (پيشرو:) در اين مرحله به دنبال تغييرات عمدهء تكنولوژيكي يك صنعت به وجود مي‌آيد و متناسب با نوع محصول، تقاضا براي آن افزايش مي‌يابد.

    در اين مرحله تعداد زيادي از شركت‌ها جهت توليد كالا وارد بازار مي‌شوند و بازار به شدت رقابتي است. شركت‌هايي كه ابتدا وارد توليد مي‌شوند، ريسك‌پذيرند و متناسب با پذيرش ريسك هم از سودآوري مطلوبي برخوردار مي‌شوند و هم به سادگي مي‌توانند سهم عمده‌اي از بازار را به خود اختصاص دهند.

    با افزايش رقابت و حضور ساير توليدكنندگان در بازار، قيمت‌ها كاهش يافته و حاشيهء سود هم كاهش خواهد يافت. در چنين شرايطي شركت‌هايي كه داراي بنيهء مالي ضعيفي هستند يا از كارآيي كم‌تري برخوردارند از صنعت خارج شده يا جذب شركت‌هاي قوي‌تر مي‌شوند و در پايان اين مرحله فقط چند شركت رهبر در صنعت باقي مي‌ماند.

  • دوم - مرحلهء توسعه: در اين مرحله همراه با توليد انبوه، صنعت از نرخ رشد كم‌تري نسبت به حالت قبل برخوردار بوده و ثبات بيش‌تري بر قيمت كالاها و خدمات حاكم است.

    شركت‌ها با ثبات‌تر بوده و سهم بازار هر يك مشخص است، سياست تقسيم سود منظمي دارند و سعي مي‌كنند آن را افزايش دهند، ريسك تجاري در اين مرحله كم‌تر است، زيرا شركت‌هاي بزرگ قسمتي از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و توانايي لازم براي حفظ آن را نيز براي خود فراهم ساخته‌اند اكثر شركت‌ها با سرمايه‌گذاري در بخش تحقيق و توسعه و دستيابي به اختراعات و ابداعات جديد تلاش مي‌كنند تا عمر صنعت در اين مرحله افزايش يابد.

  • سوم- مرحلهء ركود: در اين مرحله نرخ رشد صنعت كاهش مي‌يابد. ايجاد چنين شرايطي ممكن است به خاطر اين باشد كه محصولات صنعت مذكور توانايي پاسخ به نيازهاي جامعه را نداشته باشند يا گسترش و توسعهء صنايع رقيب يا تغيير در الگوي مصرف در جامعه باشد كه يك صنعت با دوران كسادي به تدريج مواجه مي‌شود.

    بنابراين سرمايه‌گذاران به راحتي نمي‌توانند از تغييرات صنعت آگاه شوند و در زمان مناسب وضعيت سرمايه‌گذاري خود را تغيير دهند. معمولا صنايعي كه از تكنولوژي پيشرفته‌تري استفاده مي‌كنند داراي عمر نسبتا محدودتري ‌هستند و ظرف چند سال مرحله توسعه را پشت‌سر نهاده و به دوران كسادي مي‌رسند.

    آن‌چه مسلم است اين است كه سرمايه‌گذاري در مرحلهء پيشرو با ريسك بالايي همراه است و در مرحلهء توسعه داراي بهترين شرايط است و در مرحلهء كسادي همراه با ريسك ورشكستگي است.

1 2


حركت به چپ
حركت به راست


مدلسازي يكپارچه عوامل مؤثر بر شكست كارآفرينان و پيامدهاي مالي،اجتماعي و رواني آن

 

ارايه الگوي آموزش مهارت محور جهت توسعه كارآفريني رسانه اي

 

مفهوم‌پردازي كنش كارآفرينانه

 

واكاوي استراتژي‌هاي بازگشت در كسب‌وكارهاي كوچك و متوسط فناورانه

 

تحليل مدل رفتاري كسب و كارهاي نوپا با استفاده از مدل توسعه مشتري

 

ارائه چارچوبي به منظور شبكه سازي بازاريابي كارآفرينانه در كسب و كارهاي كوچك و متوسط ....

 

تحليل تاب ‏آوري كسب و كارهاي روستايي

 

تأثير قابليت جذب، سرماية اجتماعي و قابليت مديريتي بر عملكرد كسب‌وكارهاي فرانچايزي

 

شناسايي مختصات تفكر استراتژيك كارآفرينانه

 

واكاوي مولفه‌هاي فرهنگي و اجتماعي كارآفريني روستايي

 

ارزيابي و رتبه‌بندي معيارهاي دانشگاه كارآفرين

 

تاثير دانش پيشين بر تشخيص فرصت‌هاي كارآفرينانه

 

شناسايي شايستگي هاي عمومي عاملين توسعه ..

 

الگوي ساختاري ظرفيت جذب دانش و نوآوري در شركتهاي دانش بنيان

 

تأثير سرمايه اجتماعي خريدار / فروشنده بر عملكرد نوآوري با بكارگيري توسعه دانش مشتري و تعهد به نوآوري

 

آزمون مدل ساختاري فرهنگ سازماني و فرايند مديريت دانش با عملكرد سازماني

 

بررسي رابطه بين مديريت دانش و انتقال اثربخش فناوري

 

بررسي تأثير نوآوري بازاريابي بر استراتژي رقابتي كسب‌وكار

 

بررسي رابطه انگيزه پيشرفت، نوآوري، تحمل ابهام، خودكارآمدي، عزت نفس و خودشكوفايي با جهت گيري كارآفريني

 

طراحي مدل تجاري سازي يافته هاي پژوهشي دانشگاهي

 
1 2 3

پايگاه اطلاع‌رساني اقتصاد ايران

 
http://www.ieicenter.com/Statistics/show.asp?id=es
 

پايگاه اطلاع‌رساني اقتصاد ايران

 
http://www.ieicenter.com/Statistics/show.asp?id=es
 

پايگاه اطلاع‌رساني اقتصاد ايران

 
http://www.ieicenter.com/Statistics/show.asp?id=es
 

پايگاه اطلاع‌رساني اقتصاد ايران

 
http://www.ieicenter.com/Statistics/show.asp?id=es
 

پايگاه اطلاع‌رساني اقتصاد ايران

 
http://www.ieicenter.com/Statistics/show.asp?id=es
 

پايگاه اطلاع‌رساني اقتصاد ايران

 
http://www.ieicenter.com/Statistics/show.asp?id=es
 

شهر الكترونيك مشهد

 
http://www.e-mashhad.ir/index.php?module=ContentEx
 

شبكه اطلاع‌رساني تسهيلات اعتباري

 
http://tashilat.ir/index.php?page=gozaresh
 

مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي

 
http://amar.maj.ir/Portal/Home/Default.aspx?Catego
 

سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران

 
http://www.idro.org/persian/tolid_amar.asp
 

مرکز خدمات سرمايه گذاري استان آذربايجان شرقي

 
http://aze.mimt.gov.ir/index.php
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است