صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 5503                                               
چگونه بر نقاط قوت رقبايتان سرمايه‌گذاري كنيد
مقاله منبع
چگونه بر نقاط قوت رقبايتان سرمايه‌گذاري كنيد عنوان
مترجم: مريم رضايي نويسنده
1391/12/05 تاريخ

انتقاد كردن از رقيب، جزو ذات بشر است. ما عادت داريم از كيفيت محصولات خودمان و منحصر به فرد بودن نكات فروش مان تعريف كنيم و در عوض از ضعف رقبا خوشحال شويم.

خلاصه
روزنامه دنياي اقتصاد - Washington Post مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

همچنين به طور غريزي رقبايمان را مورد انتقاد قرار مي‌دهيم، چون براي به دست آوردن سهم بازار با آنها مبارزه مي‌كنيم.
همه اين واكنش‌ها احساس دروني خوبي به شما مي‌دهد، اما لزوما استراتژي بازاريابي شما را توسعه نمي‌دهد. چه مي‌شود اگر به جاي انتقاد شديد از ضعف‌هاي رقيب تان، در جلسه‌اي موفقيت‌هاي او را بررسي كنيد؟ در اين جلسه از تيم تان بپرسيد «اگر ما همين نقش‌ها را در شركت رقيب داشتيم، در رقابت با شركت خودمان، چگونه كالاهايمان را مي‌فروختيم و جايگاه‌مان را در بازار تقويت مي‌كرديم؟»
با بررسي نقاط قوت رقبا، بايد سعي كنيد رويكردهاي جديدي را كشف كنيد تا از طريق آن بتوانيد محصولات خودتان را بهتر بازاريابي كنيد.

بررسي نقاط قوت در رقابت
بيشتر مواقع، ما سعي مي‌كنيم از كار خوبي كه رقبايمان بهتر از ما انجام مي‌دهند تعريف نكنيم و به آنها اعتبار ندهيم. براي افراد سخت است كه اعتراف كنند به خوبي رقيبشان نيستند. اما واقعيت اين است كه اين رقبا در بازار شما فعاليت تجاري مي‌كنند، بنابراين طبيعي است كه كاري را به درستي انجام دهند. مهم اين است كه آن كار مشخص را كشف كنيد و سعي كنيد آن را بهتر از رقيب انجام دهيد.

هر عضو تيم شما بايد حوزه‌هايي را كه شركت شما نسبت به رقبا در آن ضعيف تر عمل مي‌كند زير نظر داشته باشد و به آن نظم دهد. چرا نبايد به تيم بازاريابي خود اجازه دهيد در دسته بندي كالاها هم نقش داشته باشد يا به گروه توسعه محصول اجازه ندهيد كه در رويكردهاي بازاريابي دخالت كند؟ وقتي مدل كسب وكار خودتان را مورد انتقادات جدي و متفاوت قرار دهيد، به احتمال زياد به رويكردهاي جديدي دست مي‌يابيد كه به شما در ارزش آفريني كمك مي‌كند.

به عنوان مثال، چند سال پيش تشك‌هاي ساخته شده از فوم، به دليل تلاش‌هاي بازاريابي قابل توجه شركت‌هايي مانند تمپر پديك، طرفداران زيادي پيدا كرده بود. ما كه يك شركت توليدكننده تشك‌هاي فنري بوديم، خيلي آسان مي‌توانستيم اين محصول جديد را مورد انتقاد قرار دهيم. ما چندين جلسه برگزار كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه تشك‌هاي جديد به دليل كيفيت نامرغوبي كه در مقايسه با تشك‌هاي فنري دارند، در بازار پيشرفت نخواهند كرد. اما عقيده مصرف‌كنندگان اينگونه نبود.
بنابراين تحقيقات زيادي انجام داديم تا بفهميم چرا اين محصول در خرده فروشي‌ها به خوبي فروش مي‌رود. در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه محصولي را مركب از تشك‌هاي فنري و فوم دار توليد كنيم و به اين صورت، به جاي اينكه با محصول جديد رقيب مان بجنگيم، سعي كرديم خودمان رشد كنيم.

استخدام رقبا
يك تمرين بزرگ در اين راه اين است كه تصور كنيد اكنون شركت رقيبتان را اداره مي‌كنيد و از خودتان بپرسيد «بهترين كارمندان من چه كساني هستند؟ كارمنداني كه باعث مي‌شوند رقباي ما نگران شوند، كدامند؟» اين كار به شما كمك مي‌كند استعدادهاي موجود در شركت خودتان را بشناسيد يا بدانيد در چه بخش‌هايي كمبود داريد.
در صنعتي كه من در آن فعاليت مي‌كنم، جابه‌جايي كارمندان بين شركت‌هاي رقيب، امري متداول است. من زماني براي شركت «سيلي» - كه در زمان خودش در توليد تشك بي رقيب بود – كار مي‌كردم، ولي در نهايت به استخدام شركت «سرتا» كه در رتبه سوم اين صنعت قرار داشت، درآمدم. زماني كه در شركت سيلي بودم، خودم را متقاعد كرده بودم كه تنها تشكي كه روي كره زمين ارزش خريدن را دارد، محصولات سيلي است. اما وقتي محل كارم را عوض كردم، فهميدم شركت سرتا هم تشك‌هاي خوبي توليد مي‌كند و از بسياري جهات، حتي محصولاتي بهتر از سيلي دارد.
اگر من زمان بيشتري صرف بررسي نقاط قوت رقبا كرده بودم، چشم‌انداز رقابتي را كمي متفاوت‌تر درك مي‌كردم و امتيازات بيشتري به دست مي‌آوردم. ما تنها بر ضعف‌هاي رقيب متمركز شده بوديم و بنابراين فقط بخشي از ماجرا دستگيرمان شده بود.

قاتلي به نام خودپسندي
شركت‌هاي زيادي وجود دارند كه به قدري به موفقيت خودشان مطمئن هستند كه هيچ‌گاه رقيب را اصطلاحا در «آينه بغل‌هاي» خود نمي‌بينند، تا زماني كه كار از كار مي‌گذرد و قبل از اينكه بفهمند چه اتفاقي افتاده، رقيب از آنها جلو مي‌زند.
وقتي از پله‌هاي نردبان بالا مي‌رويد و تلاش مي‌كنيد به نقطه رهبري در بازار برسيد، نسبت به كسي كه هم اكنون در اين نقطه قرار دارد، تلاش‌هاي متفاوتي انجام مي‌دهيد. يعني چون مجبور هستيد به پله‌هاي بالاتر برسيد، سخت تر تلاش مي‌كنيد و دائما فضاي بازار را براي رسيدن به يك رويكرد خلاقانه مورد بررسي قرار مي‌دهيد.
موفقيت مي‌تواند خطرناك باشد، چون شما را در موقعيت از خودراضي شدن قرار مي‌دهد. وقتي خودتان در نقطه اوج قرار داريد، ديگر نگران نيستيد كه كسي بالاتر از شما باشد و چون خودتان معيار موفقيت در صنعت تان هستيد، با خيال راحت فعاليت مي‌كنيد. اما اينكه فكر كنيد هيچ كس وجود ندارد كه عملكردي بهتر از شما داشته باشد، تفكر خطرناكي است و اين حس از خود راضي بودن، بيشتر از رقباي بزرگ، مي‌تواند موجب شكست شما شود.
رقابت موضوع بسيار خوبي است، چون اگر به فرصت‌ها براي يادگيري توجه كنيم و قدر آنها را بدانيم، اين رقابت ما را به جلو مي‌راند. همان طور كه اندرو كارنگي (سرمايه‌دار و نيكوكار آمريكايي كه بنيان‌گذار شركت فولاد كارنگي بود) گفته، «با اينكه قانون رقابت ممكن است گاهي براي يك فرد سخت باشد، اما در مسابقه بهترين كاربرد را دارد، چون در هر بخشي، بقاي طرف قوي‌تر مبارزه را تضمين مي‌كند.»



حركت به چپ
حركت به راست


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است