صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 18361                                               
گزينش گلوگاه عبور افراد شايسته براي اداره جامعه
گفت و گو منبع
گزينش گلوگاه عبور افراد شايسته براي اداره جامعه عنوان
امين بلند همت نويسنده
1386/12/06 تاريخ

گفتگو با حجت الاسلام احمد سالك، دبير هيئت عالي گزينش كشور شرايط و نحوه گزينش در كشور

خلاصه
هفته نامه بازار كار مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

اهميت انتخاب افراد صالح براي مشاغل مختلف بر كسي پوشيده نيست و مديران نيازمندند با گزينش افراد نامناسب را براي تصدي موقعيتهاي شغلي متفاوت انتخاب كنند. در مواردي انتخاب نادرست باعث مي‌گردد تا هم زمان و انرژي سازمان در طول فرآيند استخدام و آموزش هدر رود، ثانياً سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم و غير مستقيم بعدي بر روي مستخدم جديد همگي از بين رود. در هر كشوري و براي شغلي معيارهاي متفاوتي براي جذب و گزينش افراد وجود دارد. 

 در كشور ما نيز طبق قانون تمام افرادي كه قصد فعاليت در سازمان‌هاي دولتي را دارند بايد مراحل گزينش را سپري كنند. در مواردي افراد از نحوه گزينش‌هاي كشور گله‌مندندو يا اطلاع دقيقي از معيارهاي  مورد نظر گزينشگران ندارند از   همه اين موارد سبب شد تا با گفتگو با حجت الاسلام احمد سالك، دبير هيئت عالي گزينش كشور شرايط و نحوه گزينش در كشور را جويا شويم.

در ابتدا سوالي كه مطرح مي شود اين است اصلاً چرا بايد گزينش داشته باشيم؟

اهميت و ضرورت گزينش از جنبه‌هاي مختلف قابل رسيدگي بوده و خداوند نيز در بيش از 100 آيه قرآن به طريق مختلف به مساله گزينش اشاره كرده است. عميق شدن در اين آيات به ما نشان مي‌دهد بزرگترين گزينشگر جهان هستي خداوند بوده و او در آيات غدير و سوره آل عمران و آياتي كه پيرامون انتخاب 25 پيامبري كه اسامي آن‌ها در قرآن آمده خصوصيات و ويژگي‌هاي يك فرد شايسته را ذكر كرده است.

از جنبه ديگر مطالعه عملكرد رهبران بزرگ الهي بيانگر اين موضوعست كه آن‌ها برترين انسان‌ها را براي انجام امور مردم در زمينه‌هاي مختلف نظامي، اقتصادي و حفظ بيت‌المال انتخاب مي‌كردند. در اين رابطه مي‌توان به مالك‌اشتر فرمانده اميرالمومنين يا انتخاب عثامه جوان به عنوان فرمانده كل لشكر پيامبر اشاره كرد. در فضاي موجود نيز اعتماد به نسل جوان و كارآمد پيشرفت كشور را به دنبال خواهد داشت اما اين جوانان بايد از لحاظ اعتقادي و تخصصي  شايستگي‌هاي لازم را داشته باشند تا بتوانند زمينه‌ساز اين پيشرفت شوند.

از منظر انقلاب اسلامي نيز حضرت امام در 15 دي ماه سال 1361 با حكمي حكومتي دستور راه‌اندازي گزينش را صادر كردند و پيرو آن در قانون نيز بعد از حكم حكومتي امام در 17 ماده و 18 تبصره مصوباتي در رابطه با نحوه گزينش به تصويب رسيد. همه اين موارد دليلي بر جايگاه بالاي گزينش است. چون اگر يك فرد ناصالح در راس امور قرار گيرد مي‌تواند زيرمجموعه خود را نيز از راه به در مي‌كند و حقوق مردم و حكومت پايمال خواهد شد. به طور كلي گزينش گلوه‌گاهي براي عبور دادن افراد شايسته براي اداره جامعه است.

آيا گزينش فقط به ايران اختصاص داشته يا در ساير كشور‌ها نيز از اين شيوه استفاده مي‌كنند؟

در دنيا بيشترين سرمايه‌گذاري‌ها براي انتخاب انسان‌هاي شايسته و مديران خوب هزينه مي‌شود. زيرا اگر فردي شايسته در راس امور قرار گيرد مي‌تواند تحولي در جامعه ايجاد كند. مطالعه شيوه جذب نيرو در ساير كشورها نشان مي‌دهد در مواردي سابقه هفت سال پيش فرد را بررسي مي‌كنند تا اگر حتي در جريان يك دوچرخه سواري نيز تصادف كرده باشد علت را جويا مي‌شوند تابفهمند آن فرد توان پشت سر گذاشتن بحران را دارد و آيا مي‌تواند در مديريت بحران قرار گيرد و يا خير.

گزينش افراد را با چه معيارهايي انجام مي دهيد؟

طبق قانون هفت معياربراي گزينش در نظر گرفته مي شود كه اولين مورد آن اعتقاد به دين اسلام و يا يكي از اديان رسمي مندرج در قانون اساسي كشور است. ماده بعد داشتن التزام عملي به احكام دين اسلام بوده كه در غالب عملكرد فرد بررسي مي‌شود. او بايد اهل نماز، روزه و به طور كلي واجبات دين باشد. در نماز جماعت و جمعه حضور به هم رساند و از اين قبيل موارد كه در اين رابطه از سه مقطع زندگي فرد شامل محل سكونت، تحصيل و كارش به وسيله منابع مختلف تحقيق مي شود. بررسي مي‌شودكه آيا او در زمان دانشجويي به مسايل ديني اهميت مي‌داد و در محل كارش آيا  التزام عملي به احكام اسلامي داشته و وقتي صداي اذان را مي‌شنود كارش را براي به جاي آوردن وظيفه الهي متوقف مي‌كند.

 مساله ديگر التزام و اعتقاد به ولايت فقيه، قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي ايران است، چون هر داوطلبي بايد اين خطوط قرمز را قبول داشته باشد و نمي‌توان سرنوشت مردم را به دست كسي سپرد كه قانون اساسي را قبول ندارد. بررسي اين موارد هر كدام دستورالعمل‌هاي خاص خود را داشته كه به وسيله مصاحبه، تحقيقات محلي و غيره كشف مي‌شود.

ماده بعد عدم اشتهار به فساد اخلاقيست، متقاضي جذب در سازمان‌هاي دولتي نبايد در محل زندگي، دانشگاه و... به فساد اخلاقي مشهور باشد. چون نه عقل و نقل و نه دين اين اجازه را به ما نمي‌دهدتا سرنوشت مردم را به چنين شخصيتي بسپاريم. آن هم در جاهايي همانند آموزش و پرورش كه تعليم و تربيت امانت‌هاي مردم را به عهده داريم، شما فرض كنيد معلمي سركلاس برود كه خود فاسد است او همه دانش‌آموزان را فاسد خواهد كرد. افراد معتاد يا داراي سابقه كيفري نيز به همين ترتيب، بايد عدم اعتياد و سابقه كيفري افراد از مراكز مختلف ذي‌صلاح به دست آيد.

 در رابطه با اعتياد كشورهاي اروپايي و امريكا نيز سختگيري زيادي انجام مي‌دهند و در آنجا اين هفت ماده بررسي ها گاها به شانزده مورد نيز مي‌رسد و بعد از انتخاب فرد و مشغول به كار شدنش تيز آن‌ها نظارت استصوابي را عمل مي‌كنند و فرد فاسد را از ادامه كار منع مي‌كنند. در حالي كه در ايران اگر فردي بعد از استخدام رسمي تخلفي مرتكب شود به اداره تخلفات يا حراست ارجاء داده شده و گزينش دستش كوتاه است كه اين موضوع از خلاءهاي قانوني ما در اين زمينه است. زيرا بعد از گزينش فرد ما هيچ گونه نظارتي بر آن نداريم كه در تلاشيم با مصوبه‌اي از مجلس بتوانيم زمينه بررسي صلاحيت افراد را هر چند سال يكبار را فراهم كنيم.

گزينش‌هاي سال‌هاي قبل از انقلاب چه تفاوتي با زمان حال دارد؟

بررسي سابقه كار در حكومت طاغوتي شاه نشان مي‌دهد در آن زمان انتخاب افراد بر اساس فرهنگ حاكمان بود و افرادي انتخاب مي‌شدند كه شايسته خود آن حكومت باشند. به عنوان مثال در مجلس شوراي ملي آن روز مردم هيچ نقشي در انتخاب نمايندگانشان نداشتند.از طرف ديگر  تاييد صلاحيت‌ها به عهده شاه و عوامل او بود و اگر مديري انتخاب مي‌شد وي كاركنان را بر اساس نظر و فرهنگ خود انتخاب مي‌كرد و سازماني نبود تا صلاحيت افراد را بررسي كند. به عبارت كلي مباني گزينش به فرد حاكم برمي‌گشت در حالي كه امروزه در انقلاب اسلامي انتخاب افراد در سطوح مختلف بر اساس قانون اساسي صورت مي‌گيرد و انتخاب افراد شايسته تبديل به قانون شده است.

با توجه به اينكه حدود سه دهه پيروزي از انقلاب اسلامي سپري شده و شاهد پرورش نسلي بعد از انقلاب هستم آيا معيارهاي گزينش نسبت به سال‌هاي اوايل انقلاب تغيير كرده و يا به همان شيوه‌هاي گذشته عمل مي‌شود؟

من در ابتدا بايد نظرتان را به چند مورد جلب كنم. اول اينكه بعد از پيروز انقلاب اسلامي يعني از سال‌هاي57 تا 60 به دليل انقلاب دستگاه‌هاي مختلف دست به پاكسازي عناصر فاسد زمان شاه زدند كه شايد در اين حركت تندروي‌هايي صورت گرفت و در مواردي حقوق افراد پايمال شد. درآن زمان در هنگام گزينش سوالاتي مطرح مي‌شد كه به قول حضرت امام هيچ فاضلي در حوزه نمي‌توانست آن‌ها را پاسخ گويد. شرايط به گونه‌اي شد كه امام دستور لغو گزينش‌ها را صادر كرد و سپس در سال 61 امام با فرماني شش ماده‌اي گزينش را دوباره احيا كردند ودر سال 74 قانون گزينش در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و تاكنون طبق اين قانون عمل مي‌شود. اگر قرار باشد با توجه به شرايط مختلف اجتماعي تغييراتي ايجاد شود بايد در اصل قانون تغيير ايجاد كنيم.

دربرهه‌اي ديگر از زمان با آغازجنگ تحميلي يكي از بهترين معيارهاي گزينشگران اين جنگ قرار گرفت. چون جواني كه حاضر بود جانش را كف دستش بگذارد و مخلصانه به جبهه رود بالغ بر 80 درصد از امتيازات گزينشي را به دست مي‌آورد و با اتكا به اين موضوع با سرعت بيشتري مي‌توانستيم به پرونده‌ها رسيدگي كنيم. فقط بايد كشف مي‌شد كه اين فرد در سال‌هاي بعد از جنگ دچار كيفر يا اعتياد نشده باشد. ولي در شرايط موجود كه جنگي در كار نيست و ما در عصر تهاجم فرهنگي قرار داريم كار براي محققان ما بسيار سختر شده است.

براي حل اين مشكل چه اقداماتي انديشه‌ايد؟

حدود 19 ماه است كه در اين سمت مشغول به كارم وسعي كردم در ابتداي كار با مطالعه عيوب گذشته هفت سياست اجرايي را براي بهبود وضع موجود اعمال كنم. يكي از اين موارد روانسازي در امر گزينش است. دليل توجه به اين مساله وجود پرونده‌هايي چندين ساله بودكه گاه به 10 سال مي‌رسيد و هنوز داوطلب نتوانسته بود استخدام شودكه مصوب كرديم حداكثر سه ماه و در موارد مشكل پنج ماهه جواب داوطلبان داده شود.

سياست دوم فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني به مردم و مسوولان است. با مذاكراتي كه با وزارت آموزش و پرورش انجام داديم مقرر شد متن گزينش در متون درسي دوره متوسطه آورده شود تا هم والدين با گزينش آشنا شوند و هم معلمان آن را آموزش دهند و مديران نيز راه‌هاي فساد دانش آموزان را سد كنند. همچنين والدين هم بداندكه با خراب شدن سوابق فرزندشان آن‌ها نمي توانند در ادارات دولتي مشغول به كار شود و به همين دليل از فرزندانشان مراقبت بيشتري به عمل مي‌آورند.

ارتقاي علمي و معنوي گزينش گرانمان نيز از ديگر سياست‌هايمان است زيرا آن‌ها بايد در اين 25 سال يك ارتقا فكري و معنوي و علمي پيدا كنند تا بتوانند متناسب با شرايط روز جامعه  فرد اصلح را انتخاب كنند. در دهه سوم انقلاب شاهد رشد فرقه‌ها و مذاهب گوناگون هستيم،گزينشگران ما بايد آن‌ها را بشناسد تا بتوانند آن‌ها را تشخيص دهند.  به همين منظور در سال 86 در 12 استان كشور دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي برگزار كرديم كه شامل آموزش‌هاي مصاحبه، تحقيق، ارزيابي، نظردهي و رايانه بود. همچنين در اين مدت دستورالعمل‌هاي كاربردي براي محققان و ضوابط حاكم بر گزينش تدوين و ابلاغ گرديد.

در مواردي خوانندگان از نحوه‌ي تحقيقات محلي گله‌مندند و عنوان مي‌كنند در تحقيقات از كسي سوال شده كه با ما دشمني داشته، شما براي حل اين مشكل چه تمهيداتي پيش‌بيني كرده‌ايد؟

ما به داوطلبان اين اطمينان را مي‌دهيم كه تمام تلاش خود را در حفظ امانت مردم به كار بريم. به اين موضوع نيز واقفيم كه در برخي نقاط كشور ممكن است مناقشات و خصومت‌هايي وجود داشته باشد كه سعي مي‌كنيم با تحقيقات از منابع مختلف به حقيقت دست يابيم. در ضمن در پرونده اي اگر احساس شود اظهارات با قرض‌ورزي بوده از دبيرخانه نماينده‌اي اعزام مي شود تا تحقيقات مجدد انجام دهد و گاهي هشت منبع مورد تحقيق قرار مي‌گيرند.

با تمام اين تفاسير اگر شخصي به نتايج گزينش اعتراض داشته باشد به چه صورت مي‌تواند اقدام كند؟

در ابتدا بايد به سلسله مراتب گزينش دركشور اشاره كنم در كشور رييس‌جمهور رئيس كل گزينش است و مي‌تواند اين حق خود را به كس ديگري واگذار كند كه معمولاً به معاونت‌هايي واگذار مي‌شود كه با مسايل پرسنلي سر و كار دارند. معاون قوه‌قضاييه و دبير هيات عالي گزينش  ساير اعضاي هيات عالي گزينش هستند.بعد از هيات عالي، هيات مركزي و هسته‌هاي گزينش قرار دارند.

 اعتراضات نيز همين سلسله مراتب را دارد شخص شاكي در ابتدا در فاصله دو ماه مي‌تواند شكايت خود را به هسته گزينش تحويل دهد در صورت رد شدن هيات مركزي گزينش شكايت را برسي مي‌كند اگر باز پذيرفته نشد نوبت به رسيدگي دبيرخانه هيات عالي گزينش است در مواردي كه ما هم شرايط فرد را احراز نكرديم. او مي‌توانند به ديوان عدالت اداري شكايت كرده و حكمي كه قاضي بدهد ما مكلف به اجراي آن هستيم.  من بعيد مي‌دانم در هيچ قسمتي از كشور به اندازه‌ گزينش ميدان براي شاكي باز گذاشته شده باشد.

شما در گزينش‌ها به عمل كردن به واجبات قناعت مي كنيد و  يا نه، مستحبات نيز در نظر گرفته مي‌شود؟

اصل بر واجبات دين است و فرد متقاضي حتما بايد نمازبخواند زيرا كسي كه نماز نمي‌خواند حق الهي را پايمال كرد او در صورت تائيد حق مردم را مي‌بلعد به مستحبات و مكروهات و مباهات نمي‌پردازيم اما گاهي براي كشف مسايل اعتقادي در مصاحبه از متقاضي سوال مي‌شود به نماز جمعه مي‌رد و يا سوالاتي در رابطه با مستحبات ، ولي مهم احكام اوليه و واجبات دين است كه بايد به آن‌ها عمل شود.

چه تفاوتي بين گزينش مشاغل حساس و غيرحساس وجود دارد؟ به نظر شما كسي كه تخصصي بالا داشته ولي تعهد لازم را ندارد مي‌تواند در يك بخش صنعتي مشغول به كار شود؟

به تعداد دستگاه‌هاي نظام مشاغل حساس و غيرحساس وجود دارد. مثلاً در نهاد رياست جمهوري آبدارچي رييس‌جمهور شغل حساسيت و به نوعي وي منبع اسرار نظام است و در انتخاب او بايد خيلي دقيق باشيم در حالي كه همين آبدارچي در يك كارخانه حساسيتي ندارد. بعضي از مشاغل همچون مشاغلي كه با علوم انساني در ارتباط بوده همانند معلمي از حساس‌ترين مشاغل هستند. اگر آموزش و پرورش ما سالم باشد دانشگاه نيز سالم مي شود و در نهايت جامعه‌اي سالم خواهيم داشت.

 در مواردي مشاهده مي‌كنيم بانواني كه در گذشته حجاب نامناسبي داشتند به گزينش كه مي‌رسند وضعيت خود را مرتب مي‌كنند در بررسي سوابق  به اين موضوع پي مي‌بريم صلاحيت وي در اين شغل احراز نمي‌شود البته ممكن است براي ساير شغل‌ها اين سختگيري كمتر باشد در ضمن اگر صلاحيت فرد براي يك شغل احراز نشود دليلي نيست كه وي براي ساير شغل‌ها نيز صلاحيت نداشته باشد. در دانشگاه‌ها هم به همين صورت امروزه بعد از تلاش‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب شده كه عضوي از هيات عالي گزينش عضو شوراي هفت نفره شوراي انقلاب فرهنگي براي تاييد اساتيد و هيات علمي‌ شود كه گام بسيار موثر خواهد بود.

از وضعيت موجود رضايت داريد؟رضايت را چطور معني مي‌كنيد؟يعني معيارهايتان در سال‌هاي بعد از انقلاب رعايت شده است؟

بايد بگويم هم‌اكنون گزينشي براي مديران نداريم در مواردي انتخاب يك مدير ناشايست سبب مي‌شود تمام زحمات انتخاب افراد مناسب از بين برود. به دنبال اين هستيم تا مديران نيز به جز موارد خاص كه عبارتند از مواردي كه مقام معظم رهبري خود مديران را انتخاب مي‌كنند مانند صدا و سيما، مواردي كه صلاحيت افراد توسط شوراي نگهبان احراز مي‌شود، مواردي كه مجلس طبق قانون اساسي مي‌تواند گزينش كند، انتخاب قضات و روساي دادگستري كه به استناد قانون توسط رييس قوه‌قضاييه تعيين مي‌شوند، نظاميان و... مابقي مديران بايد گزينش شوند كه خود رقم سنگيني مي‌شود. با تمام اين تفاسير از وضعيت راضي هستم ولي مطلوب نيست. امر گزينش كار بزرگي است و يك امر ملي بوده و بايد بهترين حمايت‌ها از آن صورت گيرد. خوشبختانه حكم حكومتي امام، حمايت رهبري و رياست جمهوري بسيار خوب است كه بايد بيشتر شود.

در آيين‌نامه‌ها درج شده در نقل و انتقالات، افراد بايد دوباره گزينش شوند با توجه به وضعيت فعلي كه مديران ارشد هنگام جابه‌جايي معاونان خود را به همراه مي برند آيا اين افراد مورد گزينش مجدد قرار مي‌گيرند؟

چون در سطوح مديريتي است خير واعلام مي‌شود حراست‌ها به وضعيت اين افراد رسيدگي مي‌كنند. به هر حال در ساير حوزه‌ها بايد وضعيت فعلي فرد بررسي شود چون ممكن است در اين سال‌ها فسادي داشته باشد و براي آن پست خاص لايق نباشد. حتي بورس‌هاي خارج از كشور نيزبايد حتماً گزينش شوند.

آيا در گزينش تعادلي بين تخصص و تعهد وجود دارد ؟

گزينش‌ها در كميته‌اي 5 نفري بررسي مي‌شود و در مواردي كه فردي تخصص بالايي داشته و كشور نيزبه وي نياز دارد ولي از لحاظ اعتقادي ضعيف است با شرايطي از وجود آن فرد مي‌توان استفاده كرد در مواردي از فرد تعهد گرفته شود يا از روش‌هاي ارشادي استفاده مي كنيم وبا برگزاري دوره‌هاي آموزشي سعي مي شود تا طبق مصلحت از تخصص آن فرد استفاده كنيم.

شما نيروهايتان را به چه صورت تامين مي كنيد؟

گزينش در سطح كشور بسيار مظلوم واقع شده است. طبق قانون از يك طرف مستقل بوده و زير نظر رييس‌جمهور فعاليت دارد از طرف ديگر بعد از رييس‌جمهور وابسته است. اكثر افرادي كه در هسته‌ها و هيات‌هاي گزينش مشغول به كارند اين حرفه شغل دومشان است و به غير از آن مديريت نهاد ديگري را نيز به عهده دارند. البته در قانون پيش‌بيني شده كليه نيازهاي گزينشگران را مديران تامين كنند ولي در طول سال‌هاي گذشته اين گونه عمل نشده است. اخيراً با مذاكرات اختيار جذب گزينشگران را خودمان به عهده گرفتيم و ديگر مجبور به درج آگهي استخدامي نيستيم.

مساله بعد با وجود مهاجرت‌ها كار تحقيق بسيار سختتراز گذشته شده است . قبلا محققي در يك مسجد همه را مي‌شناخت ولي هم اكنون همسايه‌ها همديگر را نمي‌شناسند كه پيرو آن ما نيزبايد شيوه‌هايمان را تغيير دهيم. در اروپا شهرداري‌ها پرونده تمام افراد را دارند كه در ايران هنوز اين مورد تحقق پيدا نكرد ودر تلاشيم بانك اطلاعاتي گزينش را داير كنيم تا امكان رسيدگي‌ها آسانتر شود.

تا به حال سفارشي از وزرا يا مقامات ارشد كشور دريافت كرده‌ايدتا صلاحيت شخص خاصي را تاييد كنيد؟

سوال سختي است ولي به طول شفاف بايد بگويم يكي از معضلات ما فشار مديران براي انتخاب افراد خاص است من درمراسم معارفه خود نيز اعلام كرده بودم كه فقط طبق ضوابط عمل خواهم كرد. ممكن است فرد وزير آن شخص را بشناسد ولي اين قسمتي از كار ما را تشكيل مي‌دهد كه در اينجا از آن‌ها خواهش مي‌كنم به گزينش اجازه دهد روند خود را ادامه دهد البته اين موضوع را نيز بايد بگويم در بسياري از موارد مسولان از توضيحات ما قانع شدند.

تاكنون با پرونده‌اي مواجهه شده ايد كه  فرد به دليل غرض‌ورزي رد شده باشد؟

در بسياري از موارد ما صلاحيت افرادي را كه در هسته‌ها و هيات‌هاي مركزي گزينش رد شده‌اند تاييد كرده‌ايم. دليلش اين بود بعد از بررسي پرونده متوجه شديم فرد 10 تا 15 نكته مثبت دارد ولي براي يكي دو نكته منفي رد شده است. يا اينكه گزارش مغرضانه يكي از مديران تمام نكات مثبت فرد را از بين برده است. در موردي يكي از مديران به دليل اينكه مي‌خواست يكي از افراد مورد نظر خود را مشغول به كار كند با گزارشاتي منفي قصد داشت دختر شهيدي را رد صلاحيت كند كه با بررسي پرونده حقايق روشن شد.

آيا خصوصي سازي و كمرنگ‌تر شدن مشاغل رسمي تاثيري بر فعاليت شما داشته است ؟

واگذاري شركت ها به بخش خصوصي از جهتي براي نظام مفيد بود ولي چون عاقبت كار پيش‌بيني نشده بود مشكلاتي براي دولت ايجاد كرد. اين افراد براي دولت كار مي‌كردند وحقوق به حساب شركت‌ واگذار مي‌شد و پس از كسر مبلغي به كارمندان پرداخت مي‌گرديد كه با دستور دكتر احمدي‌نژاد در سال 85 مقرركشت با نيروهاي شركتي خودسازمان‌ها قرارداد منعقد كنند ولي در اين ابلاغيه كارشناسي گزينشي انجام نشده بود.

با مكاتباتي مقرر گشت كليه نيروهاي شركتي تا پايان سال 85 گزينش شوند. اين گزينش با ريز‌ش‌هايي نيز همراه بوده  چون در آن شركت‌ها در بسياري از موارد خانوادگي فعاليت مي‌كردند و در جذب افراد به تخصص و تعهد توجه‌اي به عمل نمي‌آمد. در گزينش افرادي رد مي شدند كه گاهاً  سابقه كاري بالاي داشتند اين موضوع مشكلاتي ايجاد كرد كه پيرو آن مقرر گشت مبلغي به عنوان بازخريد به آن‌ها پرداخت شود.

آيا تدبيري براي واگذاري‌هاي اصل 44 پيش‌بيني شده و كاركنان اين شركت‌ها تحت پوشش قانون گزينش قرار مي‌گيرند؟

طبق قانون كليه افرادي كه از دولت حقوق مي‌گيرند بايد گزينش شوند بعد از واگذاري‌هاي اصل 44 در برخي كارخانجات ممكن است قسمتي از سهام واگذار شود ولي مديريت همچنان با دولت است. در مواردي نيز كه كل پروژه واگذار شود ه آن كارفرما حق دارد خودش پرسنلش را انتخاب كندو اين شرايط در حاليست كه در ساير كشورها دولت به غير از  سياستگذاري نقش پر رنگتر دارد ولي در ايران هنوز قانون خاصي در اين رابطه نداريم.

مدتي پيش آزمون استخدام 10 هزار نفر در آموزش و پرورش برگزار شد گزينش اين افراد در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

كار گزينش بعد از آزمون سراسري و مصاحبه شروع مي‌شود و سنگين‌ترين مسووليت ما در آموزش‌ و پرورش است. تعداد پرونده‌هايي گزينشي در آموزش و پرورش در طول سال حدود 250 هزار مورد است كه رسيدگي به آن‌ها نيازمند نيروي‌هاي بسياري است. در استخدام اخير آموزش و پرورش نيز  براي بررسي صلاحت 10 هزار نفر حداقل به يك و نيم برابر اين تعداد نيرو نيازداشتيم كه خوشبختانه همكاري‌هاي خوبي صورت گرفته و چون نيروي‌هاي تربيت معلم قبلاً گزينش شدند كار با سرعت بيشتري پيش مي‌رود.

اكثر مخاطبان ما جوانان جوياي كارند در پايان چه صحبتي با آن‌ها داريد؟

ما به جوانان انقلاب كمال اعتماد را  داريم و بدون هيچ تعارفي آن‌ها بهترين جوانان دنيا هستند. در مواردي هم كه كسي را رد صلاحيت مي‌كنيم من خود از صميم قلب ناراحت مي‌شوم ولي چه كار كنيم كه ما هم بايد هم حق حكومت و داوطلبان را در نظر بگيريم. از جوانان تقاضا دارم به آينده خود اهميت بيشتري دهند و در رفاقت‌ها توجه ويژه‌اي داشته و به سادگي آينده خود را خراب نكنند.

پدر و مادرها نيز با رعايت اخلاق درمحيط خانواده و با پرورش وتعليم زمينه شكوفايي فرزندان خود را ميسر كنند. اگر جوانان خود را به جامعه مي‌سپارند از او مراقبت كنند تا دچار انحراف نشوند و در صورت وجود انحراف هر چه زودتر جلوي آن را بگيرند. توصيه‌اي نيز به مديران دارم كه بايد اين امانت‌هاي الهي را با ارزش‌هاي اسلامي تطبيق دهيد. اگر مي‌خواهيم به سمت مردم سالاري ديني حركت كنيم بايد با شايسته‌سالاري جلوي باندبازي و رفيق بازي را بگيريم در پايان نيز اعلام مي كنم در تلاشيم با راه‌اندازي تلفن گويا بتوانيم شكايات معترضان را از نقاط مختلف كشور ضبط كنيم تا افراد مجبور نباشند به تهران مراجعه كنند و اگر خوانندگان هفته نامه نيز سوالاتي پيرامون مباحث گزينش دارند آمادگي پاسخگويي كه كليه سوالات راداريم.



حركت به چپ
حركت به راست


سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/CompanyAnalysis.
 

پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/Reports.asp?cati
 

پايگاه اطلاعات صنعتي ايران

 
http://www.industryinfobase.ir/cofarsi/companies_r
 

پايگاه اطلاعات صنعتي ايران

 
http://www.industryinfobase.ir/cofarsi/employees_r
 

سازمان بورس اوراق بهادار تهران

 
http://search.tse.ir/search/index.html?gId=2
 

سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران

 
http://www.iraniec.com/pages/showdir.asp?PageId=10
 

سازمان ملي بهره‌وري ايران

 
http://www.nipo.ir/News/Pages/ba123.htm
 

سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 
http://www.eshteghal.ir/?CID=1_7
 

ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

 
http://www.nano.ir/
 

صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران

 
http://www.irib.ir/Economy/pdf/report.pdf
 

ماهنامه مهندسي ، اقتصادي و خبري پيام فردا

 
http://www.payam.co.ir/journal/farsi/Majaleh/24/10
 

مركز كارآفريني دانشگاه صنعتي اميركبير

 
http://www.karafariny.com/women.asp
 

مركز مطالعات تكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف

 
http://www.techstudies.org/ipolicy/analysis.php?su
 

معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي جمهوري اسلامي ايران

 
http://www.economicaffairs.ir/
 

موسسه كار و تامين اجتماعي

 
http://www.lssi.ir/pages/en/tkh/24-f.htm
 

هفته نامه بازاركار

 
http://www.bazarekar.ir/Reports/default.asp
 
1 2


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است