صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 1957                                               
توليدكننده زير پاي وارد كننده له و تحقير مي‌شود
گفت و گو منبع
توليدكننده زير پاي وارد كننده له و تحقير مي‌شود عنوان
كورش شرف شاهي نويسنده
1386/12/15 تاريخ

گفت و گو با رييس انجمن توليدكنندگان تجهيزات پزشكي

خلاصه
هفته نامه بازار كار مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

يكي از مهمترين چيزهايي كه در جهان پررمز و راز كنوني به انسان شخصيت مي‌دهد داشتن شغلي آبرومند و پردرآمد است اما مهمتر از آن يافتن چنين شغلي است. امروزه دولت‌ها با دغدغه بزرگ بيكاري روبرو هستند و سرمايه‌هاي زيادي را بابت بزه‌كاري‌هاي اجتماعي كه ناشي از بيكاري است هزينه مي‌كنند.

دبير انجمن صنفي توليدكنندگان تجهيزات پزشكي، آزمايشگاهي و دندانپزشكي با انتقاد شديد از واردات بي‌رويه به طرح اين سوال مي‌پردازد كه مگر هر توليد داخلي باعث افتخار ملي و اشتغالزايي نيست و آيا واردات غيرمنطقي به صنعت و اشتغال ضربه نمي‌زند؟ عبدالرضا يعقوب‌زاده با تاكيد بر اينكه باز كردن درهاي كشور به روي واردات، اگر چه حمايت از مصرف‌كننده تلقي مي‌شود، اما توليدكننده را نابود مي‌كند و در سايه نابودي بنگاه اقتصادي، اشتغال نيز از بين مي‌رود او مي‌افزايد: ره‌آورد اين رويكرد، بيكاري دركشور است.

عبدالرضا يعقوب‌زاده دل پر دردي دارد از او مي‌پرسم كه ريشه مشكلات صنعت در كجاست؟

يعقوب‌زاده پاسخ مي‌دهد: مدت‌هاست صنعت كشور با بحران روبرو است و در اين خصوص بحث‌هاي بسياري صورت گرفته اما بدان معنا نيست كه هيچ كس سعي بر حل مشكل نداشته بلكه حريف مشكلات نشده‌اند.

وقتي مشكل را بشناسي، قصه حل آن را داشته باشي و از ابزار مديريت رده بالاي دولتي نيز برخوردار باشي كه نبايد از ناتواني سخن گفت؟

مشكل اصلي اينجاست كه در كشور ما با همه صنايع با يك نگاه برخورد نمي‌شود صنايع كشور ما به 3 گروه تقسيم مي‌‌شوند درگروه اول توليدكننده بخش دولتي و مصرف‌كننده مردم هستند، گروه دوم اينكه بخش خصوصي توليد مي‌كند و مردم مصرف مي‌كنند و درگروه سوم نيز توليدكننده بخش خصوصي و مصرف‌كننده دولت است. براي دسته اول شركت دخانيات، خودروسازان و مخابرات مصاديق خوبي هستند، براي گروه دوم نيز شركت‌هايي مثل توليدكنندگان لوازم خانگي و براي گروه سوم توليدكنندگاني همچون محصولات پزشكي مطرح هستند.

كدام گروه‌ بهتر است؟

هنگامي كه توليدكننده دولت باشد مصرف‌كننده مجبور به استفاده خواهد بود و حتم داشته باشيد زيان مي‌باشد. به عنوان مثال از صنعت خودرو بگويم. اين حالت بهشت توليدكننده و جهنم مصرف‌كننده است. تا 2 سال قبل واردات خودرو ممنوع بود و براي واردات نيز 200 درصد تعرفه تعيين شده بود بنابراين يا بايد پول هنگفت داشته باشي كه خودرو خارجي بخري و يا 12 ميليون تومان بدهي و خودرو صفر كيلومتري كه تازه خريده‌اي جلوي چشمانت بسوزد و به آهن قراضه تبديل شود و تازه شركت توليدكننده نيز در رسانه‌ها اعلام مي‌كند كه خسارت نمي‌دهم

و اين در حالي است كه پليس، سازمان بازرسي، مجلس و... مدعي مي‌شوند اما دستت به جايي بند نمي‌شود زيرا كه مصرف‌كننده حق انتخاب ندارد بنابراين پول مي‌دهي و جانت نيز به خطر مي‌افتد. چون كه تعرفه خودرو بالاست و از اين طريق واردات كنترل مي‌شود. از سوي ديگر امكان قاچاق نيز وجود ندارد زيرا خودرو بدون پلاك حق تردد ندارد و پلاك كردن نيز ابزاري دولتي است بنابراين بازار به صورت يك طرفه و در جهت حمايت توليد داخل بسته شده است.

حالت دوم اينكه توليدكننده بخش خصوصي و مصرف‌كننده مردم هستند كه بعنوان مثال مي‌توان از صنايع خانگي نام برد. در اين حالت دولت به توليدكننده كمكي نمي‌كند اما خودش هم رقيب نمي‌شود، كاري به واردات ندارد و يارانه‌اي به توليد داخل يا كالاي وارداتي نمي‌دهد، با تعرفه‌ها هم بازي نمي‌كند و دست توليدكننده داخل را نيز نمي‌گيرد كه نتيجه‌اش همين آشفته‌ بازاري است كه ملاحظه مي‌كنيد و بايد شاهد بحران و تعطيلي كارخانجات لوازم خانگي يكي پس از ديگري باشيم.

 در حالت سوم كه توليدكننده بخش خصوصي و مصرف‌كننده دولت است، بدترين حالت ممكن رخ مي‌دهد. در بخش تجهيزات پزشكي دولت خود را متولي درمان مي‌داند و شاهد هستيم كه اكثر بيمارستان‌ها و مراكز درماني دولتي است و دولت مي‌خواهد براي حمايت از درمان اقدام‌ كند. تا سال 1382 تعرفه اين بخش صفر بود يعني دولت براي آنكه هزينه درمان را ارزان كند اجازه ورود بي‌درد سر هر جنس خارجي را صادر مي‌كرد اما در دولت هشتم تعرفه‌اي 25 درصدي وضع شد.

بنابراين بايد وضع صنعت تجهيزات پزشكي خوب شده باشد؟

امروزه بزرگترين كارفرماي كشور دولت است اما در قياس با آمارها چند درصد واحدهاي دولتي ورشكست شده و چند درصد بخش خصوصي به بحران و تعطيلي كشيده است. گمان مي‌كنيد كه دليل ورشكستگي‌هاي اخير صنعت بخش خصوصي، بي‌توجهي كارفرما به سرمايه‌گذاري است يا مديريت دولتي قوي و كارآمد؟ آقايان از فردا صبح تعرفه تجهيزات پزشكي را 200 درصد كنند تا، از رونق اين صنعت در كل كشور خبر بدهيم.

تعرفه را بالا ببرند تا هر محصول بي‌كيفيتي را توليد كنيد؟

تعرفه گارد حمايت از توليد و اشتغال داخل است به عبارت بهتر مسوولان نظام بايد بررسي كنند كه صنعت در چه وضعيتي قرار دارد و آنگاه با كم و زياد كردن تعرفه به حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده بپردازند اما هرگز نگفته‌ايم كه كيفيت را فداي توليد داخل كنند به خصوص در بخش تجهيزات پزشكي كه با جان آدم سر و كار دارد اما سوال اينجاست كه چرا تجهيزات بي‌كيفيت چنين و به وفور در بازار وجود دارد و هيچكس مدعي جان آدميان نيست اما بر سر توليد داخل معامله مي‌كنند و جان آدم‌ها نيز ارزش‌دار مي‌شود.

آيا براي حمايت از توليد داخل بايد كالاي بي‌كيفيت داخلي به خصوص در تجهيزات پزشكي توليد و مصرف شود؟

انجمن صفني تجهيزات پزشكي بيش از 230 عضو دارد كه 100 شركت فعال با توليد موثر و با كيفيت هستند و 10 شركت بزرگ بين 400 تا 800 كارگر دارند و حدود 100 شركت به صورت كارگاه كوچك هستند. از بين اين شركت‌ها، بيش از 20 شركت جزو افتخارات ايران هستند و استانداردهاي معتبر اروپايي به روز در اختيار دارند. در اين شرايط چگونه مي‌توان از بي‌كيفيت بودن محصول ايران سخن راند.

اين شركت‌ها در بحث واردات نيز نقش دارند؟

بدون كمك دولت تجهيزات پزشكي را به بيش از 40 كشور صادر مي‌كنيم و در برخي موارد كارمان به انتقال تكنولوژي نيز كشيده است. به كشورهاي آسيايي و حتي اروپايي صادرات داريم و اين در حالي است كه 3 درصد جايزه صادراتي را نمي‌دهند. وام صادرات دريافت نكرده‌ايم و از اختصاص مواد اوليه به نرخ دولتي محروم بوده‌ايم، با اين وجود بسياري از بازارهاي جهاني را از آن خود كرده‌ايم و تنها خواسته ما اين است كه كاري به كارمان نداشته باشند.

ظرفيت‌هاي اشتغالزايي در اين صنعت چقدر است؟

در حال حاضر براي توليد مشكلي نداريم و اين بدان معناست كه براي اشتغالزايي مشكلي نداريم تنها در بخص مواد اوليه بين 10 تا 80 درصد مواد مورد نياز توليد از خارج وارد مي‌شود كه بستگي به نوع محصول دارد و البته برخي توليدات نيز 100 درصد در داخل كشور توليد مي‌شود بنابراين از مواد اوليه تا محصول نهايي پتانسيل فرصت‌هاي شغلي فراواني داريم.

با توجه به فارغ‌التحصيلان بيكار چند درصد نيروهاي شاغل در اين صنعت تحصيلكرده دانشگاهي هستند؟

از آنجا كه تجهيزات پزشكي با علم و فن‌آوري ويژه‌اي سر و كار دارند، هر كس نمي‌تواند در اين زمينه فعاليت كند البته به غير از مواردي همچون تخت بيمارستاني يا ويلچر، بقيه دستگاه‌ها تخصصي است و حتماً بايد از نيروهاي دانشگاهي در اين زمينه استفاده كرد.

آيا نيروهاي متخصص مورد نياز صنعت در داخل وجود دارد؟

متاسفانه بين صنعت و دانشگاه همكاري و ارتباط لازم برقرار نيست و به عبارت بهتر، دانشگاه‌ها به جاي آنكه به مباحث عملي واجرايي بپردازند به مقوله آكادمي و تئوري مي‌پردازند امروزه پروژه‌هاي فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها بايد كاري جديد باشد و به نوعي از اختراع و اكتشاف بگويد در حاليكه بسياري از صنايع فعال در اروپا و آمريكا هنوز در ايران وجود ندارد اما دانشگاه‌ها به فكر ايجاد تفكر براي ساخت آن‌ها در قالب پروژه پايان نامه نيستند و همين رويكرد باعث شده كه بين صنعت و دانشگاه فاصله بيفتد و شاهد خيل عظيم بيكاران باشيم.

انجمن در اين خصوص چه كرده است؟

كار تحقيقاتي هزينه‌بر است اما در آينده نتيجه لازم را مي‌دهد و چون شركت‌ها توان تامين هزينه‌هاي سنگين تحقيقاتي را ندارند لازم است كه طي برنامه‌اي مشخص با محوريت دولت، دانشگاه و بخش خصوصي تحقيقات صورت بگيرد.

چه حجمي از تجهيزات مورد نياز پزشكي در داخل توليد مي‌شود؟

‌تجهيزات پزشكي فراگير هستند و امكان توليد بسياري از تجهيزات پزشكي در ايران وجود ندارد اما در حال حاضر بدون هيچگونه حمايتي بيش از 300 نوع محصول پزشكي با مجوز وزارت بهداشت در ايران توليد مي‌شود و اگر از سوي وزارتخانه‌هاي مربوطه همچون بهداشت و صنايع و بازرگاني حمايت‌هاي لازم صورت گيرد امكان ساخت انواع بيشتري از تجهيزات پزشكي‌دار داخل وجود دارد.

منظور از حمايت‌هاي دولتي چيست؟

اولين بحث اصلاح قوانين است، قانون تجميع عوارض، خروج واحدهاي توليدي از 120 كيلومتري تهران و 30 كيلومتري شهرهاي بزرگ، قانون كار، قانون تجارت و بسياري موارد ديگر كه باعث بحران مي‌شود. به عنوان مثال سوال من از مسوولان اين است كه ساخت تجهيزات پزشكي كه بدون آلودگي محيط و آلودگي صوتي و در يك آپارتمان 50 متري انجام مي‌شود، چرا بايد 120 كيلومتر بيرون از تهران ساخته شود.

با كمال تاسف در اين قانون ده‌ها اشكال وجود دارد كه ناديده گرفته مي‌شود. در كشور آلمان شركت‌هايي كه در زمينه نانوتكنولوژي‌ كار مي‌كنند از پرداخت همه نوع ماليات معاف هستند و دولت اين شركت‌ها را حمايت مي‌كند تا بتوانند در عرصه جهاني به عنوان قابليت در زمينه علمي به معرض نمايش بگذارد، اما در ايران نه تنها حمايت نمي‌شوند بلكه به حاشيه رانده مي‌شوند. از سوي ديگر تجهيزات پزشكي با كارشناسان و اساتيد دانشگاهي در ارتباط است، در شرايطي كه اين واحد 120 كيلومتر با تهران فاصله دارد چگونه مي‌توان از اساتيد خواست كه روزانه 250 كيلومتر مسير رفت و برگشت را طي كنند.

براي رفع اين معضل چه كرده‌ايد؟

برخي قوانين در راستاي تضعيف كشور است، همين بحث انتقال واحدها به 120 كيلومتري از سوي محيط‌زيست مطرح شده اما مشخص نيست مسيري كه مديران و صاحبنظران همه روزه طي مي‌كنند آيا به آلودگي هوا دامن نمي‌زند به خصوص در مورد صنايع تجهيزات پزشكي كه آلودگي هوا ندارند. در اين راستا با بسياري از نهادها و ارگان‌ها مذاكره و مكاتبه كرده‌ايم و يك سال است كه از سوي رييس‌جمهور دستور اصلاح اين قانون صادر شده و مديركل صنايع ايران نيز پيگير اصلاح قانون است اما سازمان حفاظت محيط‌زيست مانع شده است.

در واردات بي‌رويه به عنوان رقيب چه اقداماتي كرده‌ايد؟

با رويكرد جديد دولت به اشتغالزايي، روح جديدي در واحدهاي توليدي به خصوص تجهيزات پزشكي دميده شد به خصوص از زماني كه بخشنامه جديد رييس‌جمهوري مبني بر اينكه دستگاه‌هاي دولتي حق خريد كالاي خارجي را ندارند صادر شد، اما بسياري از رندان براي استفاده از اين قانون مجوز توليد گرفته و به جاي توليد، كالاي نامرغوب چيني وارد كردند و رقيب بخش خصوصي شدند تا از اين طريق بتوانند سد بزرگتري كه رييس‌جمهور براي تهاجم اقتصاد وارداتي ايجاد كرده را دور بزنند و به عبارت بهتر چون نتوانسته‌اند از اين سد بگذرند آن را سوراخ كرد‌ه‌اند.

وضعيت كالاي وارداتي به خصوص از نوع چيني در صنعت تجهيزات پزشكي چگونه است؟

تا سال 1370 قيمت تجهيزات پزشكي به دليل آنكه در اعضاء اروپا، آمريكا و ژاپن بود، گران تمام مي‌شد در آن هنگام هزينه نيروي كار بالاي 2 هزار دلار بود در حالي كه در كشورهايي همچون چين و ايران هزينه دستمزد كارگر كمتر از 100 دلار بود به همين دليل خط توليد به كشورهايي كه دستمزد ارزان داشتند منتقل شد كه يكي از اين كشورها ايران بود در نتيجه دستگاه‌هايي همچون انكيباتور نوزاد، تخت‌هاي بيمارستاني، وسايل دندانپزشكي و بسياري موارد ديگر با كاهش شديد قيمت مواجه شد به نوعي كه محصول 30 هزار دلاري به قيمت 2 هزار دلار در ايران توليد و عرضه شد.

با اين شرايط مي‌بايست بازار داخلي را حفظ كنيم اما امروزه از واردات وحشت داريم؟

اين شرايط درست است به شرط آنكه چين وارد جريان نشود. در سال 1375 شركت‌هاي بزرگ چيني با امتيازات ويژه‌اي كه از دولتشان مي‌گرفتند با اروپا، آمريكا و ژاپن قرارداد بستند، در نتيجه خط توليد اين كشور‌ها به چين منتقل شد و از آن پس نه تنها ايران بلكه خود آمريكايي‌ها، اروپايي‌ها و ژاپني‌ها نيز رقبايي را ديدند كه در اثر حمايت‌هاي دولتشان بازارهاي جهاني را تسخير كردند. در اين حال هزينه‌هاي توليد در ايران طي 10 سال گذشته 5 برابر رشد داشت افزون بر آنكه حمايت‌هاي دولت نيز به شدت كاهش يافت.

اصل 44 چگونه در اين حوزه محقق خواهد شد؟

براي اجراي اصل 44 و پررنگ شدن نقش بخش خصوصي و تعاوني‌ها، مي‌بايست دولت حضور خود را به مرور زمان كاهش دهد بنابراين مي‌بايست در بخش درمان، بيمارستان‌ها به بخش خصوصي واگذار شود و بيمه‌ها حضوري موثرتر داشته باشند تا دولت نه در مقام توليدكننده باشد و نه به عنوان مصرف‌كننده حضور داشته باشد. اما گمان نمي‌كنم اين مهم به اين زودي‌ها محقق شود.

براي اشتغالزايي چه برنامه‌اي داريد؟

هر محصولي كه در داخل كشور توليد شود باعث اشتغالزايي و در نهايت افتخار ملي است اما با درهاي باز كشور به روي واردات بي‌رويه و قاچاق كالا، در عمل شاهد هستيم كه تفكر حاكم، بر واردات استوار است و اعتقادي به رونق توليدي داخل وجود ندارد در نتيجه شاهد هستيم كه ده‌ها هكتار زمين را در منطقه جنوب كشور به عنوان بازارچه در اختيار چيني‌ها قرار مي‌دهند تا توليدكننده داخل زيرپاي واردكننده له و تحقير شود.



حركت به چپ
حركت به راست


سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/CompanyAnalysis.
 

پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/Reports.asp?cati
 

پايگاه اطلاعات صنعتي ايران

 
http://www.industryinfobase.ir/cofarsi/companies_r
 

پايگاه اطلاعات صنعتي ايران

 
http://www.industryinfobase.ir/cofarsi/employees_r
 

سازمان بورس اوراق بهادار تهران

 
http://search.tse.ir/search/index.html?gId=2
 

سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران

 
http://www.iraniec.com/pages/showdir.asp?PageId=10
 

سازمان ملي بهره‌وري ايران

 
http://www.nipo.ir/News/Pages/ba123.htm
 

سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 
http://www.eshteghal.ir/?CID=1_7
 

ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

 
http://www.nano.ir/
 

صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران

 
http://www.irib.ir/Economy/pdf/report.pdf
 

ماهنامه مهندسي ، اقتصادي و خبري پيام فردا

 
http://www.payam.co.ir/journal/farsi/Majaleh/24/10
 

مركز كارآفريني دانشگاه صنعتي اميركبير

 
http://www.karafariny.com/women.asp
 

مركز مطالعات تكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف

 
http://www.techstudies.org/ipolicy/analysis.php?su
 

معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي جمهوري اسلامي ايران

 
http://www.economicaffairs.ir/
 

موسسه كار و تامين اجتماعي

 
http://www.lssi.ir/pages/en/tkh/24-f.htm
 

هفته نامه بازاركار

 
http://www.bazarekar.ir/Reports/default.asp
 
1 2


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است