صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4045                                               
بررسي نيازهاي آموزشي دانشجويان كشاورزي
پژوهش منبع
بررسي نيازهاي آموزشي دانشجويان كشاورزي عنوان
چكيده پايان‌نامه مريم شريف‌زاده نويسنده
1386/07/07 تاريخ

دانشگاهها به عنوان سازمانهاي پيچيده‌اي كه تربيت متخصصان جامعه در رشته‌هاي گوناگون را بر عهده دارند، با در اختيار داشتن امكانات وسيع، انبوه دانشجويان و پژوهشگران و ابزار تحقيقاتي در زمينه‌هاي مختلف كمك شاياني به پيشرفت و پيشبرد تمدن بشري نموده‌اند.

خلاصه
دبيرخانه طرح توسعه كارآفريني در دانشگاه‌ها مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

دانشگاهها به عنوان سازمانهاي پيچيده‌اي كه تربيت متخصصان جامعه در رشته‌هاي گوناگون را بر عهده دارند، با در اختيار داشتن امكانات وسيع، انبوه دانشجويان و پژوهشگران و ابزار تحقيقاتي در زمينه‌هاي مختلف كمك شاياني به پيشرفت و پيشبرد تمدن بشري نموده‌اند.

ليكن بيكاري گسترده در ميان دانش‌آموختگان بالاخص در رشته‌هاي كشاورزي واقعيت تلخي را نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده براي تربيت نيروي انساني ماهر، دست‌كم براي مدتي بلا استفاده باقي مي‌ماند.

تجربيات موجود در زمينه اشتغال در كشور نشان مي‌دهد كه يكي از راههاي فايق آمدن بر اين مساله، ارائه تعريفي نو از مقوله كار و اشتغال و گذر از كارجويي و كاريابي به كارآفـــــــريني و نيز اشاعه آن از طريق آموزش مي‌باشد.

در سير تبيين مفهوم كارآفريني با نسبت دادن ويژگي‌ها،‌كاركردها و فعاليتهاي متنوعي به فرد كارآفرين مواجه مي‌شويم. در اين ميان، چهار خصيصه توفيق‌طلبي،‌قدرت‌طلبي، رقابت‌طلبي و ريسك‌پذيري توجه بيشتري را به خود معطوف داشته است.

لذا مطالعه حاضر با هدف بررسي سطح روحيه كارآفريني دانشجويان ـ چهار خصيصه فوق ـ به تعيين نيازهاي آموزشي دانشجويان كشاورزي در راستاي تقويت آنها اجرا شده ‌است.

پژوهش از نوع توصيفي بوده و در اجراي آن از فن پيمايش استفاده شده‌است. جمعيت مورد مطالعه دانشجويان (رشته‌هاي ده‌گانه) دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز بوده و نمونه با استفاده از روش نمونه‌گيري تصادفي طبقه‌بندي شده از بين دانشجويان سال دو (ورودي 1380) و سال چهار (ورودي 1378) انتخاب شده‌است.

ابزار سنجش پرسشنامه‌اي مركب از آزمون‌هاي استاندارد شده توفيق‌طلبي، قدرت‌طلبي، رقابت‌مندي، ريسك‌پذيري و آزمون آشنا (براي تعيين تيپ‌شخصيتي) بوده است كه روايي صوري (Face validity) آن توسط اساتيد فن و صاحبنظران تائيد و تعيين پايايي آزمونها (Reliability) پس از ترجمه به فارسي، با اجراي يك مطالعه راهنما (Pilot study) بدست آمد.

يافته‌ها نشان داد كه 8/39، 1/37، 2/51 و 4/49 درصد از دانشجويان به ترتيب، از نظر چهار خصيصه فوق‌الذكر در وضعيت نامطلوبي قرار دارند.

توفيق‌طلبي در دانشجويان تيپ‌هاي شخصيتي نظم‌گرا، فكرگرا و حس‌گرا؛ قدرت‌طلبي در تيپ‌هاي شخصيتي برونگرا، نظم‌گرا و فكرگرا؛ رقابت‌مندي در تيپ‌هاي شخصيتي نظم‌گرا و برونگرا؛ و ريسك‌پذيري در تيپ‌هاي شخصيتي شهود‌گرا، انعطاف‌پذير و برونگرا در وضعيت مطلوب‌تري وجود دارد.

رابطه مستقيم و معكوسي بين خصيصه ريسك‌پذيري و توفيق‌طلبي وجود دارد. همچنين يافته‌هاي مطالعه نشان مي‌دهد كه دانشجويان رقابت‌طلب به ميزان بيشتري از قدرت‌طلبي و ريسك‌پذيري بهره‌مند بوده‌اند.

لذا در دانشجويان با تيپ‌هاي شخصيتي جامع‌گرا، عاطفه‌گرا و شهودگرا، خصيصه توفيق‌طلبي، در تيپ‌هاي شخصيتي درونگرا، جامع‌گرا و عاطفه‌گرا ، خصيصه قدرت‌طلبي، در تيپ‌هاي شخصيتي حس‌گرا، نظم‌گرا و درونگرا، خصيصه ريسك‌پذيري، در تيپهاي شخصيتي جامع‌گرا و درونگرا، خصيصه رقابت‌طلبي و در نهايت روحيه كارآفريني در تيپ‌هاي شخصيتي جامع‌گرا، درونگرا و حس‌گرا تقويت شود.



حركت به چپ
حركت به راست


مرکز اطلاعات و مدارک علمي ايران

 
http://irandoc.ac.ir/irandoc/irandoc.html
 

مرکز اطلاعات و مدارک علمي ايران

 
http://www.irandoc.ac.ir/
 

سازمان مديريت صنعتي

 
http://www.imi.ir/ns1/publish/book_list.asp
 

سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 
http://www.eshteghal.ir/?CID=1_174
 

مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه ايران

 
http://www.irbourserd.com/diss_mnu.htm
 

سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 
http://www.eshteghal.ir/?CID=1_214
 

مؤسسه توسعه صنعت سرمايه‌گذاري ايران

 
http://www.iran-invest.org/studentsrvices/students
 

مركز گردشگري علمي-فرهنگي دانشجويان ايران

 
http://www.istta.ir/book.asp
 

دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي

 
http://www.iranculture.org/research/index.php
 

قطب علمي گياهان زراعي ويژه

 
http://cesc.um.ac.ir/index.php?module=ContentExpre
 

بررسي ارتباط بين مهارت هاي كارآفرينانه مديران و اثر بخشي سازماني در صنايع كوچك ومتوسط (SME) شهرستان كرمانشاه

 

موانع کارآفريني فناوري نانو در ايران

 

ارزيابي مقايسه‌اي نگرش‌هاي كارآفرينانه در ميان دانشجويان ارشد رشته مديريت كارآفريني

 

تحليل ديناميكي كيفيت زندگي كاري

 

تحليل موانع اشتغال فارغ التحصيلان كشاورزي

 

بررسي تأثير مشاوره شغلي گروهي

 

اثر آموزش مهارت‌هاي كارآفريني بر نگرش نسبت به بازاركار

 

بررسي وضعيت اشتغال زنان تحصيلکرده

 

ICT چيست؟

 

پيامد الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني

 

بررسي وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان تحصيلات تکميلي

 

بررسي عدم موفقيت کارآفرينان در توسعه اقتصادي

 

سرپرستي پايان‌نامه و تاثير آن بر تجربيات پژوهشي دانشجويان

 

بررسي رابطه فرسودگي شغلي و فرسودگي زناشويي

 

بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي جستجوي شغلي

 

بررسي كارآفريني درون‌سارماني در جهاد كشاورزي خوزستان

 

بررسي نيازهاي آموزشي دانشجويان كشاورزي

 

بررسي و مقايسه زمينه‌هاي بروز و پرورش كارآفريني

 

تحول كمي و كيفي نقش زنان در سازمانهاي دولتي ايران و مشكلات اشتغال ايشان

 

بررسي ساختار اشتغال و آزمودن اثر جانشيني نيروي كار در اقتصاد ايران

 
1 2 3


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است