صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 8633                                               
بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي جستجوي شغلي
پژوهش منبع
بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي جستجوي شغلي عنوان
رحمان مهدي‌نژاد قوشچي نويسنده
1386/08/22 تاريخ

پژوهش حاضر بمنظور بررسي اثربخشي آموزش مهارت‌هاي جستجوي شغلي به روش فوق‌الذكر يعني ايجاد كلوپ شغلي بر نگراني‌ها و درماندگي‌هاي شغلي دانشجويان نيمسال آخر صورت پذيرفته‌است.

خلاصه
نشريه تخصصي اشتغال و كارآفريني رويش شماره 18 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي جستجوي شغلي به روش "کلوپ شغلي" بر نگراني‌ها و درماندگي‌هاي شغلي دانشجويان دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبائي در سال 1385


محقق: رحمان مهدي‌نژاد قوشچي
استاد راهنما: دکتر ابوالفضل کرمي
استاد مشاور: دکتر کيومرث فرحبخش
دانشگاه: دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبايي، ارديبهشت 1386

روش كلوپ شغلي يك رويكرد گروهي به مشاوره شغلي است كه براي آموختن مجموعه رفتارها و مهارتهاي لازم براي يافتن مناسب‌ترين شغل است و به افراد جوياي كار در جستجو و يافتن كار در حداقل زمان ممكن كمك مي‌كند. پژوهش حاضر نيز بمنظور بررسي اثربخشي آموزش مهارت‌هاي جستجوي شغلي (به روش فوق‌الذكر يعني ايجاد كلوپ شغلي) بر نگراني‌ها و درماندگي‌هاي شغلي دانشجويان نيمسال آخر صورت پذيرفته‌است.

نتيجه پژوهشهاي متعدد در داخل و خارج از كشور اثربخشي آموزش مهارت‌هاي جستجوي شغلي را در فرايند كاريابي و مقابله با فرايندهاي رواني منفي حاصل از بيكاري نشان مي‌دهد. افزايش نرخ جويندگان كار در بين دانش‌آموختگان و رقابت شديد در بين آنها جهت تصاحب فرصتهاي شغلي، نشان‌دهنده اهميت بالاي برنامه‌ريزي در جهت اشتغال جوانان است. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل كليه دانشجويان نيمسال آخر دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طبابائي است كه در سال تحصيلي 86-1385 در دانشكده مذكور مشغول تحصيل و جوياي كار بوده‌اند؛ به اين صورت كه از دانشجوياني كه در فراخوان ثبت‌نام نمودند، مصاحبه‌اي تشخيصي جهت تشخيص دارا بودن شرايط شركت در پژوهش بعمل آمد.

در اين مرحله با 78 نفر مصاحبه انجام شد و از 59 نفر افراد حائز شرايط،40 نفر به صورت تصادفي انتخاب شده و از طريق قرعه‌كشي در دو گروه آزمايش (10 نفر دختر و 10 نفر پسر) و گروه كنترل (10 نفر دختر و 10 نفر پسر) جايگزين شدند. سپس پيش‌آزمون‌ها در دو گروه اجرا شد، گروه كنترل در ليست انتظار قرار گرفت و گروه آزمايش به مدت 12 جلسه مهارتهاي جستجوي شغلي را به روش كلوپ شغلي آموزش ديد. ابزارهاي مورد استفاده براي جمع‌آوري اطلاعات عبارت بودند از:

1) پرسشنامه مهارت‌هاي كاريابي: ساخته اكبري (1384) با پاپايي 91/0 براساس آلفاي كرونباخ

و 2) پرسشنامه نگراني‌هاي شغلي: ساخته فرحبخش و شفيع‌آبادي (1385) با پاپايي 87/0.

پس از اجراي برنامه آموزشي- درماني (متغير مستقل) در گروه آموزش، بلافاصله پس آزمون‌ها در دو گروه اجرا شده و داده‌ها توسط آزمون آماري t (t-test) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتيجه پژوهش نشان داد كه آموزش مهارت‌هاي جستجوي شغلي به روش كلوپ شغلي در افزايش مهارت‌هاي جستجوي شغلي و كاهش نگراني‌ها و درماندگي‌هاي شغلي شركت‌كنندگان مؤثر بوده و بررسي‌ها و تحليل‌هاي آماري صورت گرفته در مورد آزمون فرضيه‌هاي پژوهشي، تفاوت معني‌داري را بين دو گروه آزمايش و كنترل از لحاظ متغيرهاي مهارتهاي كاريابي، نگراني شغلي، درماندگي شغلي نشان داد. همچنين تمامي فرضيه‌هاي پژوهشي با 99 درصد اطمينان تأييد شدند.



حركت به چپ
حركت به راست


مرکز اطلاعات و مدارک علمي ايران

 
http://irandoc.ac.ir/irandoc/irandoc.html
 

مرکز اطلاعات و مدارک علمي ايران

 
http://www.irandoc.ac.ir/
 

سازمان مديريت صنعتي

 
http://www.imi.ir/ns1/publish/book_list.asp
 

سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 
http://www.eshteghal.ir/?CID=1_174
 

مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه ايران

 
http://www.irbourserd.com/diss_mnu.htm
 

سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 
http://www.eshteghal.ir/?CID=1_214
 

مؤسسه توسعه صنعت سرمايه‌گذاري ايران

 
http://www.iran-invest.org/studentsrvices/students
 

مركز گردشگري علمي-فرهنگي دانشجويان ايران

 
http://www.istta.ir/book.asp
 

دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي

 
http://www.iranculture.org/research/index.php
 

قطب علمي گياهان زراعي ويژه

 
http://cesc.um.ac.ir/index.php?module=ContentExpre
 

بررسي ارتباط بين مهارت هاي كارآفرينانه مديران و اثر بخشي سازماني در صنايع كوچك ومتوسط (SME) شهرستان كرمانشاه

 

موانع کارآفريني فناوري نانو در ايران

 

ارزيابي مقايسه‌اي نگرش‌هاي كارآفرينانه در ميان دانشجويان ارشد رشته مديريت كارآفريني

 

تحليل ديناميكي كيفيت زندگي كاري

 

تحليل موانع اشتغال فارغ التحصيلان كشاورزي

 

بررسي تأثير مشاوره شغلي گروهي

 

اثر آموزش مهارت‌هاي كارآفريني بر نگرش نسبت به بازاركار

 

بررسي وضعيت اشتغال زنان تحصيلکرده

 

ICT چيست؟

 

پيامد الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني

 

بررسي وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان تحصيلات تکميلي

 

بررسي عدم موفقيت کارآفرينان در توسعه اقتصادي

 

سرپرستي پايان‌نامه و تاثير آن بر تجربيات پژوهشي دانشجويان

 

بررسي رابطه فرسودگي شغلي و فرسودگي زناشويي

 

بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي جستجوي شغلي

 

بررسي كارآفريني درون‌سارماني در جهاد كشاورزي خوزستان

 

بررسي نيازهاي آموزشي دانشجويان كشاورزي

 

بررسي و مقايسه زمينه‌هاي بروز و پرورش كارآفريني

 

تحول كمي و كيفي نقش زنان در سازمانهاي دولتي ايران و مشكلات اشتغال ايشان

 

بررسي ساختار اشتغال و آزمودن اثر جانشيني نيروي كار در اقتصاد ايران

 
1 2 3


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است