صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4933                                               
تفكرمديريتي خودرا تنهابراي شغل‌وحرفه‌تان نگه‌نداريد
دانستني منبع
تفكرمديريتي خودرا تنهابراي شغل‌وحرفه‌تان نگه‌نداريد عنوان
كلايتون ام كريستنسن/ مترجم:الهام جوادي نويسنده
1389/04/28 تاريخ

زماني كه اعضاي كلاس من در سال 2010 به مدرسه تجارت وارد شدند، اقتصاد دنيا بسيار قدرتمند بود و آنها با آمال و آرزوهاي بي‌انتهايي به اين راه قدم گذاشته بودند، اما تنها چند هفته بعد اقتصاد به سمت زوال و سقوط رفت.

خلاصه
روزنامه دنياي اقتصاد مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

زماني كه اعضاي كلاس من در سال 2010 به مدرسه تجارت وارد شدند، اقتصاد دنيا بسيار قدرتمند بود و آنها با آمال و آرزوهاي بي‌انتهايي به اين راه قدم گذاشته بودند، اما تنها چند هفته بعد اقتصاد به سمت زوال و سقوط رفت.

آنها دو سال گذشته را به تعريف چشم‌انداز و مسير موفقيت خود گذرانده بودند، اما اين دانشجويان به خوبي از تغييرات دنيا آگاه بودند. فارغ‌التحصيلان مدرسه تجارت هاروارد مي‌خواستند بدانند چطور بايد دروسي كه ياد گرفته‌اند، در زندگي شخصي خود پياده كنند و اين را از استاد خود پروفسور كلي كريستنسن پرسيدند و او برخي از راهنماهايي كه به او در زندگي شخصي‌اش كمك كرده بودند را با دانشجويان به اشتراك گذاشت كه برخي از اين صحبت‌ها در اين متن آمده است:

ساختار كلاس من در هاروارد به گونه‌اي است كه به دانشجويان كمك كنند، بفهمند چه تئوري مديريتي خوب است و چطور ساخته مي‌شوند. من به اين منظور مدل‌ها و تئوري‌هاي مختلفي را معرفي مي‌كنم تا دانشجويان بتوانند درباره ابعاد مختلف كار يك مدير فكر كند. من در جلسه آخر كلاس از دانشجويان خواستم آنچه را كه ياد گرفته‌اند براي دادن پاسخ به اين دو سوال در مورد خودشان به كار ببرند: 1) من چطور مي‌توانم مطمئن شوم در كارم خوشحال خواهم بود؟ 2) من چطور مي‌توانم مطمئن باشم ارتباطاتم با همسر و خانواده‌ام تبديل به يك منبع پايدار شادي شود؟

در حالي كه دانشجويان براي پاسخ به اين سوال‌ها بحث مي‌كردند، من زندگي خودم را مثل يك موردكاوي كوچك برايشان تعريف كردم تا نشان بدهم، چطور مي‌توانند از اين تئوري‌ها استفاده كنند.

يكي از تئوري‌هايي كه بينش خوبي در مورد سوال اول مي‌دهد را فردريك هرتزبرگ ارائه داده كه ادعا مي‌كند پول عامل انگيزه بخش قوي در زندگي ما نيست، بلكه عوامل اصلي فرصت يادگيري، افزايش مسووليت‌ها، همكاري با ديگران و شناخته شدن به خاطر دستاوردها است.

براي مثال مديري را تصور كنيد كه با اعتماد به نفس نسبتا خوبي از خانه به محل كار مي‌رود و 10 ساعت بعد با اين احساس كه نسبت به زحماتش قدرنشناسي شده و با احساس بيهودگي به خانه بازمي‌گردد. تصور كنيد كه چطور اعتماد به نفس كاهش يافته او روش تعاملش با همسر و فرزندانش را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. برعكس اگر اين مدير با اعتماد به نفس بيشتر و با احساس اينكه به دانش او اضافه شده، به خاطر دستاوردهاي با ارزشش از او قدرداني شده و نقش مهمي در موفقيت برخي از كارها داشته است به خانه باز گردد، اين امر تاثير مثبتي روي او به عنوان يك همسر يا والد خواهد گذاشت. در نتيجه مي‌توان گفت مديريت در صورتي كه درست اجرا شود، بهترين حرفه است. هيچ شغل ديگري نمي‌تواند تا اين حد راه‌هايي براي كمك به يادگيري و رشد ديگران و اينكه به خاطر دستاوردهايشان شناخته شوند و در موفقيت كار تيمي شريك باشند، ارائه نمي‌دهد. بسياري از دانشجويان MBA با اين پيش فرض شروع به تحصيل مي‌كنند كه رشته آنها به معناي خريد، فروش و سرمايه‌گذاري در شركت‌ها است. اين مايه تاسف است. انجام يك معامله پاداشي بزرگ‌تر از ساختن انسان را به‌دست نمي‌دهد.

  • خلق يك استراتژي براي زندگي

روابط خانوادگي را مي‌توان با روابط انسان‌ها درساختار سازماني مقايسه كرد. يك تئوري مفيد براي پاسخ به سوال دوم (چطور مي‌توانم مطمئن باشم ارتباطاتم با همسر و خانواده‌ام تبديل به يك منبع پايدار شادي شود؟) اين است كه چطور استراتژي تعريف و پياده‌سازي مي‌شود. بينش اصلي اين تئوري اين است كه استراتژي يك شركت توسط انواع اقداماتي كه مديريت روي آنها سرمايه‌گذاري مي‌كند، تعيين مي‌شود. اگر فرآيند تخصيص منابع شركت به خوبي مديريت نشود نتيجه كار بسيار با اهداف مورد نظر مديريت متفاوت خواهد بود. چون سيستم‌هاي تصميم‌گيري شركت‌‌ها به شكلي طراحي شده تا سرمايه‌گذاري‌ها را به سمت اقداماتي هدايت كند كه مشهودترين و سريع‌ترين عايدي را داشته باشند، شركت‌ها از سرمايه‌گذاري روي اقداماتي كه براي استراتژي‌هاي بلندمدت حياتي هستند، غفلت مي‌كنند.

من دانشجويان زيادي را چند سال پس از فارغ‌التحصيلي‌شان ديدم كه غمگين، طلاق گرفته و جدا از فرزندانشان بودند. مطمئنا هيچ كدام از آنها با استراتژي طلاق گرفتن و جدايي از فرزندانشان فارغ‌التحصيل نشدند. با اين حال متاسفانه بسياري از آنها اين استراتژي را به كار برده بودند و دليل آن اين بود كه آنها هدف زندگي خود را زماني كه براي چگونگي صرف زمان، استعداد و انرژي خود تصميم مي‌گرفتند در مركز قرار نداده بودند. عده زيادي از دانشجويان به هدف زندگي خود فكر نمي‌كنند. آنها اين كار را به وقتي كه زمان و انرژي بيشتري براي فكر كردن داشته باشند موكول مي‌كنند، اما زندگي همواره سخت‌تر و سخت‌تر مي‌شود و آنها هرگز چنين زماني پيدا نمي‌كنند. ما بايد به اين فكر كنيم كه هدفمان در زندگي چيست. اين كاري سخت است چون با اين كار فرصتمان براي تحصيل كم مي‌شود. من از دانش خود درباره اقتصاد تنها چند بار در سال استفاده مي‌كنم، اما دانش خود درباره مقصود زندگي را هر روز به كار مي‌برم.

انتخاب و پيگيري موفقيت‌آميز تنها يكي از ابزارهاي دستيابي به هدف است، اما بدون يك مقصود و هدف زندگي پوچ خواهد بود.

  • منابع خود را تخصيص دهيد

تصميمات شما درباره تخصيص زمان، انرژي و استعداد شخصيتان نهايتا استراتژي زندگي تان را شكل مي‌دهد. من يك دسته از اين «كسب‌وكارها» دارم كه بر سر اين منابع رقابت مي‌كنند. من تلاش مي‌كنم ارتباط خوبي با همسرم داشته باشم،‌ فرزندان شايسته‌اي تربيت كنم، در بهبود جامعه شريك باشم، در كارم موفق باشم، به كليسا بروم و غيره. مسائلي كه من با آنها مواجه هستم دقيقا مشابه مسائلي است كه يك شركت با آنها مواجه است و آن محدوديت منابع است. چگونگي تخصيص منابع مي‌تواند زندگي شما را به چيزي كاملا متفاوت از مقصودتان تبديل كند كه گاهي خوب (فرصت‌هايي كه براي آنها برنامه‌ريزي نكرده بوديد) و گاهي بد باشد و منابع را در جاي غلط صرف كنيد.

وقتي افرادي كه به دنبال دستاوردهاي بزرگ هستند (مثل دانشجويان هاروارد)، كمي زمان يا انرژي اضافي پيدا مي‌كنند، آن را به طور ناآگاهانه به فعاليت‌هايي تخصيص مي‌دهند كه منجر به دستاوردهاي مشهودتر شوند و اغلب دستاوردهاي شغلي نشان‌دهنده موفقيت براي ما هستند. برعكس، سرمايه‌گذاري روي روابط با همسر و فرزندانمان اغلب اين نتيجه سريع و مشهود را به همراه ندارد. بچه‌ها در دنياي امروز هر روز بدتر رفتار مي‌كنند و تربيت آنها بسيار سخت است. به علاوه نمي‌توان ارتباط با همسر خود را ناديده گرفت. افرادي كه تمايل شديدي براي ارتقا و پيشرفت دارند، اغلب به شكل ناآگاهانه از سرمايه‌گذاري روي خانواده غفلت كرده و بيش از حد روي شغل خود سرمايه‌گذاري مي‌كنند، گرچه منبع اصلي و پايدار خوشبختي آنها روابط صميمانه و پر از عشق با خانواده شان است. مردم منابع كمتر و كمتري براي چيزهايي كه مي‌گفتند مهم‌تر هستند تخصيص مي‌دهند و اين درست كاري است كه شركت‌هاي شكست‌ خورده انجام مي‌دهند.

  • يك فرهنگ بسازيد

يكي از مدل‌هاي مهم در كلاس مديريت به نام «ابزارهاي همكاري» مي‌گويد تنها يك مدير الهام‌بخش بودن كافي نيست. با دقت نگريستن به آينده مبهم و تعيين اصلاحاتي كه شركت بايد انجام دهد، تنها يك بخش ماجرا است. كار ديگر مدير ترغيب كاركناني كه ممكن است با تغييرات موافق نباشند است و اينكه كاري كند تا آنها براي قرار دادن شركت در مسير جديد همكاري كنند. دانستن اينكه چه ابزارهايي بايد به كار برد تا به اين همكاري مورد نياز دست يافت، يك مهارت مديريتي حياتي است.

اين تئوري اين ابزارها را روي دو بعد تصوير مي‌كند. ميزاني كه اعضاي يك سازمان خواهان مشاركت هستند؛ و ميزاني كه آنها با كارهايي كه منجر به نتايج مطلوب مي‌شوند موافقند. زماني كه ميزان هر دو بعد كم است مديريت بايد از «ابزار قدرت» (اجبار، تهديد، تنبيه و غيره) براي حفظ كردن سازمان استفاده كند. بسياري از سازمان‌ها از اين مرحله شروع مي‌كنند و به كاركنان مي‌گويند چه كاري و چگونه بايد انجام شود. اگر روش كار كردن كاركنان با يكديگر به طور مداوم موفقيت‌آميز باشد، به تدريج سازگاري شكل مي‌گيرد و اين مكانيزمي است كه توسط آن فرهنگ ساخته مي‌شود. نهايتا مردم حتي به اينكه چطور روش انجام كارشان منجر به موفقيت مي‌شود فكر نمي‌كنند. آنها با شهود خود، به جاي تصميمات عيني، رويه‌ها را دنبال مي‌كنند و اين به اين معنا است كه آنها يك فرهنگ خلق كرده‌اند. فرهنگ روش‌هاي اثبات شده و مورد قبولي را كه اعضاي گروه براي برخورد با مشكلات تكراري استفاده مي‌كنند، ديكته مي‌كند و اولويت‌هايي را كه به انواع مسائل داده مي‌شود تعريف مي‌كند و اين مي‌تواند يك ابزار مديريتي قوي باشد.

براي پاسخ به سوال دوم و براي به‌دست آوردن همكاري فرزندان، استفاده از ابزار قدرت از نظر دانشجويان، ساده‌ترين راه بود، اما در دوره نوجواني فرزندان اين ابزار ديگر كار نمي‌كند. در اين زمان والدين آرزو مي‌كنند كه كاش در زمان كودكي فرزندانشان فرهنگي در خانه ايجاد مي‌كردند كه فرزندان به طور دروني با احترام رفتار مي‌كردند، از والدينشان حرف شنوي داشتند و راه درست را انتخاب مي‌كردند. خانواده‌ها هم درست مثل شركت‌ها فرهنگ خود را دارند و اين فرهنگ مي‌تواند آگاهانه يا ناآگاهانه شكل گيرد.

اگر مي‌خواهيد فرزندانتان اعتماد به نفس قوي‌اي داشته باشند كه بتوانند از پس مشكلات برآيند، بايد بدانيد كه اين قابليت‌ها در دبيرستان ايجاد نمي‌شوند. شما بايد آنها را در فرهنگ خانواده‌تان طراحي كنيد و بسيار قبل‌تر به ساختن اين فرهنگ فكر كنيد. اعتماد به نفس فرزندان نيز مانند كاركنان با انجام كارهاي مشكل و يادگيري در حين انجام كار ساخته مي‌شود.

معيار درست را انتخاب كنيم

بايد بدانيم معياري كه با آن ارزيابي مي‌شويم پول نيست، بلكه تعداد افرادي است كه ما روي زندگي آنها تاثير گذاشته ايم.

نبايد نگران اين بود كه به شكل فردي به چه مقام و درجه‌اي رسيده‌ايم، بلكه بايد به افرادي بينديشيم كه به آنها كمك كرده‌ايم كه انسان‌هاي بهتري باشند. بهتر است به معيارهايي فكر كنيم كه زندگي ما بر اساس آنها قضاوت مي‌شود و به شكلي زندگي كنيم كه بر اساس آن معيارها زندگي‌مان يك زندگي موفق ارزيابي شود.



حركت به چپ
حركت به راست


مرکز اطلاعات و مدارک علمي ايران

 
http://irandoc.ac.ir/irandoc/irandoc.html
 

مرکز اطلاعات و مدارک علمي ايران

 
http://www.irandoc.ac.ir/
 

پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/Article.asp?cati
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

شبکه زنان کارآفرين

 
http://www.wenet.ir/index.php?option=com_content&t
 

شرکت نسل آينده

 
http://www.develop.ir/articles.asp
 

انجمن سراميك ايران

 
http://www.icers.ir/outputPub.php
 

انجمن سراميك ايران

 
http://www.icers.ir/InputPub.php
 

انديشگاه شريف

 
http://www.sharifthinktank.com/(wpd3rf554nzxu2edof
 

اولين پايگاه اطلاع رساني تخصصي فناوري اطلاعات

 
http://www.itiran.com/?type=article
 

بانك رفاه

 
http://www.bankrefah.ir/fa/researches/default.asp
 

پايگاه اطلاع‌رساني اقتصاد ايران

 
http://www.ieicenter.com/article/Directory.asp
 

راهكار مديريت

 
http://www.mgtsolution.com/lists/articles/
 

سازمان بورس اوراق بهادار تهران

 
http://search.tse.ir/search/index.html?gId=2
 

سازمان توسعه و نو سازي معادن و صنايع معدني ايران

 
http://www.imidro.org/EducationArticle/Articles.as
 
1 2 3 4


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است