صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4203                                               
نكاتي براي انتخاب يك نام تجاري
دانستني منبع
نكاتي براي انتخاب يك نام تجاري عنوان
سيامك ميراحمدي نويسنده
1389/06/31 تاريخ

انتخاب نام براي شركت يا محصول شما از اهميت بالايي در روند ساخت يك نام تجاري برخوردار است. انتخاب نام مرحله حساسي است كه نمي‌توان در آن شتابزده و عجولانه تصميم گرفت.

خلاصه
روزنامه دنياي اقتصاد مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

انتخاب نام براي شركت يا محصول شما از اهميت بالايي در روند ساخت يك نام تجاري برخوردار است. انتخاب نام مرحله حساسي است كه نمي‌توان در آن شتابزده و عجولانه تصميم گرفت و از سوي ديگر تمامي ابزارهاي ارتباطي از جمله سربرگ‌ها و وب‌سايت شركت در انتظار نتيجه اين مرحله مي‌باشند، پس عاقلانه نيست كه وقت زيادي صرف آن شود. در ادامه 11 نكته براي انتخاب صحيح يك نام تجاري توصيه شده است:

1 - توضيح ندهيد، متمايز باشيد: تلاش شركت‌ها در توصيف خود به‌وسيله نام تجاري شان بزرگ‌ترين اشتباهي است كه مرتكب مي‌شوند. يك نام، نبايد توضيحي از فعاليت‌هاي شما باشد؛ بلكه بايد قدرت به نمايش در آوردن (شخصيت واحد و يگانه) شركت شما را داشته باشد، يك نام تجاري تاثيرگذار از همان ابتدا پتانسيل نام تجاري بودن را در خود دارد. نامي كه ضعيف و محدود بود يا بسيار توصيفي و گسترده باشد، فاقد تناسبات مورد نياز يك نام تجاري قدرتمند است.

2 - كليد (رمز) موفقيت، پشتيباني هيات‌مديره است: با توجه به اينكه انتخاب و تطابق يك نام جديد، تصميمي به شدت حساس و در عين حال سياسي است، بدون حمايت رده‌هاي بالاي شركت، احتمال موفقيت تقريبا صفر است و به خصوص در ابتدا شما بايد كاملا براساس نظرات و خواست آنها عمل نموده و آنها را در جريان كل امور قرار دهيد.

3 - از به‌كارگيري حروف بي‌معني اجتناب كنيد: نام‌هايي كه براي اولين بار شنيده مي‌شوند، براي مخاطب بي‌معني مي‌باشند و در بازار پر‌همهمه امروز به سرعت گم مي‌شوند و علاوه بر اين گسترش و حمايت از آنها نيازمند صرف مبالغ گزافي مي‌باشد. جك تروت در كتاب جايگاه سازي نوين بيان مي‌دارد كه به‌كارگيري اسامي بي‌معني به مثابه پنهان كردن چهره شركت مي‌باشد، از انتخاب حروف به عنوان نام تجاري خود نيز بپرهيزيد، به ياد آوردن كلمات واقعي و معنا دار براي مشتريان بسيار ساده‌تر است، البته در صورتي كه همچون GE و IBM مي‌توانيد ميليون‌ها دلار براي تبليغات خود هزينه نمايند، مساله صورت ديگري مي‌يابد.

4 - تحقيقات لزوما نمي‌تواند به بهترين نتيجه بينجامد. تحقيقات ابزار ارزشمندي براي آزمودن موارد پيش‌بيني نشده در انتخاب يك نام جديد مي‌باشد. از اين رو گرايشات افراط‌گرايانه بسياري در به‌كارگيري تحقيقات در انتخاب يك نام تجاري به‌وجود آمده است و اين در حالي است كه هيچ كس بهتر از خود شما، شركت، اهداف و جايگاه آن در بازار را نمي‌شناسد. به خاطر محبوبيت و مقبوليت عام يك اسم آن را انتخاب نكنيد. محبوب‌ترين نام لزوما قوي‌ترين و ماندگارترين نام نمي‌باشد.

5 - نام‌هاي ساده و در دسترس را فراموش كنيد. غالبا نام‌هايي كه جنجالي و پرصدا وارد مي‌شوند در اذهان ماندگار مي‌گردند (مثل گوگل، يا هو) بايد نامي را برگزينيد كه به‌وسيله آن در بازار هياهو به پا كنيد، نه اينكه صرفا نامي را به نام‌هاي موجود در آن اضافه كنيد. روشن است كه در بسياري از مواقع به كارگيري مفاهيم صريح و روشن، رشد شركت را محدود كرده و نمايانگر عدم وجود خلاقيت در آن است.

6 - كوتاه و مختصر انتخاب كنيد. نام‌هاي تك كلمه، موثرترين نام‌هاي تجاري بوده‌اند. نام‌هاي طولاني و چند كلمه‌اي سبب مي‌شوند تا مردم آنها را مختصر كرده يا ناقص بيان كنند و در نتيجه ديگر نامي نخواهد بود كه شما برگزيده‌ايد و كنترلي بر آن نخواهيد داشت.

7 - مفاهيمي كه قبلا به كار گرفته شده‌اند را انتخاب نكنيد. كلماتي را كه داراي مفاهيم مشخص و شناخته شده‌اي مي‌باشند، نمي‌توان به عنوان نام‌هايي برگزيد كه بر مبناي اصول استراتژيك اختصاصي شركت انتخاب شده‌اند.

8 - بر طبق استراتژي عمل كنيد، نه هيجانات و جهت‌گيري‌هاي سياسي: تصميم‌گيري درباره انتخاب يك نام تجاري مملو است از جهت‌گيري‌هاي سياسي، فشار مقامات بالا و رحجان‌هاي شخصي؛ اما در اين ميان بايد تنها استراتژي را در نظر گرفت و به موارد كم‌اهميت اجازه خود نمايي نداد.

9 - فرآيند تصميم‌گيري را مديريت نماييد: هميشه يك نفر وجود دارد كه تلاش مي‌كند تا فرآيند تصميم‌گيري را از مسير طبيعي خود خارج كند. در ابتدا تصميم گيرنده را معين كنيد و سپس با پشتكار و پافشاري فرآيند تصميم‌گيري را مديريت نماييد.

10 - هميشه آماده از دست دادن نامي كه انتخاب كرده‌ايد، باشيد: بسيار دشوار است كه از بر ملا شدن نام انتخابي جديد جلوگيري نماييد.

11 - در همان ابتداي راه انتظار استقبال چشمگيري نداشته باشيد: در هفته‌هاي آغازين معرفي يك نام جديد، بحث‌ها و نظرات گوناگوني مطرح مي‌شوند؛ اما به تدريج با آشنايي بيشتر مخاطبان با نام جديد، راحت‌تر با آن مواجه مي‌شوند و آن را مي‌پذيرند.




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به  سازمان تجاري سازي فناوري و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است