صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 


تعداد بازديد: 3704                                               
نقش تجارت الكترونيكي در توسعه صادرات
مقاله منبع
نقش تجارت الكترونيكي در توسعه صادرات عنوان
عليرضا تاجريان نويسنده
1389/04/22 تاريخ

توسعه صادرات در تمام كشورها، به عنوان يك استراتژي اقتصادي مطرح است كه به تعادل بين سهم نسبي آن كشور از جمعيت جهان و سهم نسبي آن از تجارت جهاني مي انجامد.

خلاصه
اينترنت مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان
1 2

توسعه صادرات در تمام كشورها، به عنوان يك استراتژي اقتصادي مطرح است كه به تعادل بين سهم نسبي آن كشور از جمعيت جهان و سهم نسبي آن از تجارت جهاني مي انجامد. در كشور ما نيز اين استراتژي اقتصادي مورد توجه كارشناسان اقتصادي قرار داشته و همواره بر افزايش صادرات عمدتاً صادرات غيرنفتي تاكيد شده است. اما بايد توجه داشت كه موفقيت در اجراي راهبرد جهش و توسعه صادراتي و دستيابي به اهداف آن مستلزم حركت هاي مختلفي است كه از آن جمله مي توان به تسهيل تجاري و بهبود روابط بين الملل اشاره كرد. برنامه ريزي در راستاي اجراي تاكتيك هاي فوق، حركتي است كه مي تواند دستيابي به جهش و توسعه صادرات غيرنفتي را تا حد زيادي تضمين كند. در اين راستا، تجارت الكترونيكي به عنوان يكي از مهمترين ابزارهايي است كه تا حد زيادي شاخص هايي نظير افزايش كارآيي تجاري، آزادسازي و شفاف سازي اطلاعات و توسعه روابط علمي، فرهنگي و تجاري در سطح بين الملل را در راستاي جهش و توسعه صادراتي براي كشور تامين مي كند و مزاياي رقابتي وسيعي را در اختيار كشورمان قرار مي دهد.

براي آنكه بتوانيم از تجارت الكترونيكي به عنوان يك ابزار موثر در توسعه و جهش صادرات استفاده كنيم، بايد بيشتر با تجارت الكترونيكي آشنا شويم، لذا در اين نوشتار سعي داريم، تعريفي از تجارت الكترونيكي ارايه دهيم و تاثير آن را در توسعه و جهش صادرات بررسي نمائيم. 

  • تعريف تجارت الكترونيكي

در بياني ساده خريد و فروش كالاها، خدمات و اطلاعات از طريق شبكه هاي رايانه اي نظير اينترنت تجارت الكترونيكي گفته مي شود. اما تجارت الكترونيكي تعاريفي ديگر نيز دارد.

از ديدگاه ارتباطات، تجارت الكترونيكي تحول اطلاعات، كالاها و خدمات با پرداخت توسط ابزار الكترونيكي است.

از ديدگاه فرآيند تجاري، تجارت الكترونيكي، به كارگيري فناوري در جهت مكانيزه كردن مبادلات تجاري و گردش كارهاست.

از ديدگاه خدمات، تجارت الكترونيكي، كاهش هزينه ها و به طور همزمان افزايش سرعت و كيفيت تحويل خدمات به شمار مي رود.

از ديدگاه روابط بهنگام، خريد و فروش بهنگام محصولات و خدمات، تجارت الكترونيكي ناميده مي شود.

از ديدگاه اطلاعات، تجارت الكترونيكي عبارت است از مبادله ديجيتالي اطلاعات بين چند واحد. اين تبادل اطلاعات مي تواند بين دو بخش رابطه برقرار كند، در جريان كالاها و خدمات هماهنگي لازم را ايجاد كند يا تقاضاهاي الكترونيك را منتقل نمايد. اين تبادل مي تواند در ارتباط بين سازمان ها يا اشخاص نيز باشد.

در اين ميان «زواس» تعريف جامع تري از تجارت الكترونيكي ارايه كرده است: تجارت الكترونيكي عبارت است از تبادل اطلاعات از طريق شبكه الكترونيكي، در هر مرحله از زنجيره عرضه، خواه در درون يك شركت، بين شركت ها، بين شركت و مشتري و يا بين بخش خصوصي و عمومي اقتصاد و خواه توام با پرداخت پول باشد و يا اينكه پرداختي صورت نگيرد.

  • تجارت الكترونيكي و صادرات

تجارت الكترونيكي، چالش ها و فرصت هاي رقابتي زيادي را براي شركت هاي تجاري به وجود آورده است و امروزه كمتر شركت تجاري را مي توان يافت كه با تجارت الكترونيكي روبه رو نشده باشد. در اين ميان شركت هايي نيز هستند كه تجارت الكترونيكي را به خدمت گرفته و به توسعه صادرات كمك مي كنند.

  • موانع استفاده از تجارت الكترونيكي در صادرات و راه حل آن

دو دليل اصلي باعث مي شود تا مديران شركت هاي تجاري و صادراتي از تجارت الكترونيكي در صادرات استفاده نكنند؛

1) عدم آشنايي مديران شركت با فناوري و منافع حاصل از آن

بيشتر مديران شركت هاي تجاري با تجارت الكترونيكي آشنا نبوده و به نقش اينترنت در صادرات واقف نيستند.
راه حل اين مانع، اين است كه شركت هاي تجاري و صادراتي بايد در راستاي شناسايي توان بالقوه اينترنت گام برداشته و براي تقويت فعاليت هاي صادراتي، مشتريان صادراتي جديد خود را از طريق اينترنت پيدا كنند. مديران اين شركت ها مي توانند از اشخاصي كه با اينترنت آشنا بوده، كمك گرفته و فعاليت هاي صادراتي و بازاريابي خود را از طريق اينترنت انجام دهند.

2) ملاحظات هزينه و امنيت

برخي از مديران شركت هاي تجاري و صادراتي بنا به ملاحظات هزينه و دلايل امنيتي نمي خواهند از تجارت الكترونيكي در توسعه صادرات استفاده كنند.

مانع دوم، به دليل مانع اول كه ذكر شد، به وجود مي آيد؛ يعني زماني كه مديران آشنايي كافي با تجارت الكترونيكي (اينترنت)، نداشته باشند، در محاسبات خود درباره تجارت الكترونيكي دچار اشتباه شده و نتيجه خواهند گرفت كه استفاده از اينترنت در صادرات هزينه هاي زياد به همراه دارد و همچنين شركت صادراتي نيز امنيت كافي نخواهد داشت. در صورتي كه عملاً اين چنين نيست.

راه حل مانع دوم، اين است كه مديران اين شركت هاي صادراتي، با نحوه كار شركت هاي بزرگ صادراتي آشنا شوند و از نزديك نقش تجارت الكترونيكي را در توسعه صادرات مشاهده كنند تا آنها نيز به قدرت و توان بالقوه تجارت الكترونيكي در توسعه و ترفيع صادرات وافق شوند. همچنين مديران مي توانند براي آنكه از نتيجه كار آگاه شوند، در حوزه محدودتري استفاده از تجارت الكترونيكي (اينترنت) در توسعه و ترفيع صادرات را ارزيابي كنند.

  • نقش تجارت الكترونيكي در صادرات

تجارت الكترونيكي با:

1) افزايش بهره وري، كاهش هزينه توليد و در نتيجه كاهش فشار بر قيمت ها و حفظ تورم در سطح پايين،
2) ورود شركت هاي تازه وارد جهت تامين تقاضاي فعلي،
3) ايجاد محيطي پويا و خلاق در راستاي تاسيس و تشكيل شركت هاي جديد،
4) افزايش كسب و كارهاي كاملاً جديد،
5) فازي شدن مفهوم «كشور مبداء» براي محصولات و كالاهاي صادراتي ، نقش موثري در توسعه صادرات بازي مي كند.

براي آنكه بهتر به نقش موثر تجارت الكترونيكي در توسعه صادرات واقف شويم، در ادامه به برخي از تاثيراتي كه تجارت الكترونيكي بر روي صادرات داشته است، اشاره مي كنيم:

  • كاهش هزينه ها و موانع صادرات

مهمترين مشكل و مانعي كه شركت هاي تجاري در امر صادرات با آن مواجه هستند فقدان سرمايه و ظرفيت كافي و پيچيدگي ها و دشواري هاي مربوط به ارايه خدمات در بازارهاي بين المللي است. تجارت الكترونيكي (اينترنت) با در اختيار دادن يك سري روش هاي اقتصادي و با صرفه جهت جذب مشتريان خارجي و ارايه خدمات به آن ها، توانسته است با كاهش هزينه هاي مربوط به گستره هاي جغرافيايي اين موانع را تا حد ممكن رفع نمايد.

1 2


حركت به چپ
حركت به راست


چگونه گوگل شويم؟ (تحليلي بر عوامل موفقيت كارآفريني اينترنتي)

 

شناسايي تاثيركاركردهاي صنعت پست در توسعه كسب و كار هاي اينترنتي

 

تبيين تاثير فناوري اطلاعات بر بهبود پروژه هاي بهره وري در سازمان ها

 

بررسي نقش كارآفريني در توسعه بنگاه هاي اقتصادي كوچك و متوسط با اتكا بر تجارت الكترونيك

 

كارآفريني الكترونيكي چيست؟

 

نقش فناوري اطلاعات در اشتغال زايي و پيامد هاي آن

 

كسب و كار الكترونيك: تعاريف، مدل‌ها، ابزارها و معيارهاي ارزيابي

 

نگاهي به كسب‌وكارهاي اينترنتي در ايران ( هنوز در ابتداي راه )

 

مباني كسب و كار الكترونيكي

 

بهبود فضاي كسب و كار؛ پيش شرط توليد

 

نقش تجارت الكترونيكي در توسعه صادرات

 

مدل فراگير ماندگاري در تجارت الكترونيك

 

همسويي فناوري اطلاعات با كسب وكار

 

مطالبي پيرامون كسب و كار الكترونيك

 

نقش تجارت الكترونيك بر كارآفريني

 

اعتماد در تجارت الكترونيك

 

معرفي تجارت الكترونيكي

 

چگونگي حفظ مشتريان اينترنتي

 

تاثير فناوري اطلاعات بر بهره‌وري و دستمزدها

 

تجارت الکترونيک حلقه مفقوده بهره وري بازرگاني

 
1 2


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما
مشاوره شغلي
كتاب فرهنگ توصيفي كارآفريني و اشتغال

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان همياري اشتغال دانش آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است