صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 7396                                               
دژاوو يعني رويايي كه در واقعيت اتفاق مي افتد و از پيش ديده شده
گفت و گو منبع
دژاوو يعني رويايي كه در واقعيت اتفاق مي افتد و از پيش ديده شده عنوان
كارآفرين ناب نويسنده
1392/11/30 تاريخ

زهرا ياراحمدي هستم متولد14 ارديبهشت سال1364 كارشناسي ام را در رشته ي اقتصاد بازرگاني گرفته و كارشناسي ارشد اقتصاد محض دارم.

خلاصه
كارآفرين ناب مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

بسياري معتقدند نوع كسب و كار مهم نيست، اگر برنامه درستي داشته باشي در هر كاري مي تواني به موفقيت برسي. در حوزه ي اقتصاد تحصيل مي كرد، براي ادامه ي تحصيل به ايتاليا سفر كرد، ولي به جاي اينكه اقتصاد بخواند، رشته فشن ديزاين را گذراند. به ايران بازگشت و كارش را شروع كرد، تلاش اول او شكست خورد، اما اين شكست پلي شد براي موفقيت هاي آتي. بعد از مطالعه و تحقيق راجع به بازار ايران اين بار با انرژي، برنامه ي درست و تيمي خوب و قوي شروع كرده است. امروز برند "دژاوو" خلق شده است و مانتو زنانه توليد مي كند، در ادامه زهرا يار احمدي مدير برند دژاوو به سوالات كارآفرين ناب پاسخ خواهد داد.

  در ابتدا خودتان را معرفي كنيد. و اينكه اين ايده از كجا آمده است؟

زهرا ياراحمدي هستم متولد14 ارديبهشت سال1364 كارشناسي ام را در رشته ي اقتصاد بازرگاني گرفته و كارشناسي ارشد اقتصاد محض دارم. سال88 براي گرفتن دكترا به كشور ايتاليا سفر كردم، ولي به جاي اين كه اقتصاد بخوانم، رشته فشن ديزاين را گذراندم.

فشن ديزاين يك رشته ي تخصصي است كه دروه هاي حرفه اي و كاربردي اش خيلي با ارزش تر مي باشد. به ايران بازگشتم و خوشبختانه آمدنم و آغاز كردن كارِم مصادف شد با برگزاري اولين نمايشگاه هاي مد و لباس در ايران.

اواخر سال 1389 كار را شروع كردم. در اين نمايشگاه ها شركت كردم و طرح هايم خيلي مورد استقبال داورها قرار گرفت. در اكثر جشنواره ها تقدير كردند و خيلي از كارهايم توسط بنياد ملي مد و لباس خريداري شده و جزء آثار ملي ايران ثبت گرديد. در ابتدا به صورت گوناگون كار مي كردم، اولين بار لباس كار كردم و شو لباس گذاشتم، اما بعد از مدتي به اين نتيجه رسيدم كه مانتو لباسي هست كه در ايران خيلي طرفدار دارد و پوشاك روز زنان ايراني مي باشد و خيلي از افراد از اين لباس در مهماني هاي خانوادگي نيز استفاده مي كنند. زماني بود كه افراد به مانتو به چشم پوششي كه به آن ها تحميل شده، نگاه مي كردند اما الان به عنوان يك لباس نگاه مي كنند و دوست دارند لباسي زيبا تن شان كنند. خوب من نيز سعي كردم بيش تر از اين كه وقت ام را روي موارد مختلف بگذارم، روي همين موضوع تمركز كرده و نياز جامعه را از اين باب برطرف كنم، مخصوصاً اين كه در حال حاضر هرم سني جامعه ما طوري شكل گرفته است كه همه به سن جواني رسيده اند و اين قشر نيازهاي مختلفي را شكل مي دهد. اين مورد نه تنها در لباس بلكه در همه ي بخش ها صدق مي كند. تقاضاي بزرگي ايجاد مي كند و چون همه جوان هستند و نياز جوان، تنوع و رنگ است؛ من هم بيش ترين تمركزي كه در كارهايم كردم، استفاده از رنگ و تنوع بود.

خيلي ها سوال مي كنند چرا هر مجموعه ات با مجموعه قبلي متفاوت است؟. به اين دليل كه دوست دارم همه سليقه ها به كار رود، نظر افراد مختلف در آن استفاده شود و اين كه جذاب باشند؛ يعني اين كه هر بار افراد به دنبال چيزِ جديدتري بيايند، نه اين كه طرح هاي قبلي را دوباره تكرار كنيم. خيلي از مشتري هاي عمده را داريم كه درخواست مي دهند طرح هاي قبلي را برايشان تكرار كنيم ولي انجام نمي دهيم. در واقع يكي از خصوصيات دژاوو اين است كه در كارهايش تكرار ندارد، فقط در همان سري اول تعداد بالايي مي زنيم و ديگر تكرار نمي شود.

افراد زيادي مي پرسند كار شما چه فرقي با بقيه مي كند؟. در پاسخ آن ها مي گويم ما خيلي روي تن خورها و رنگ ها كار مي كنيم. قبلاً من به تنهايي طراحي مي كردم و كار را تنها شروع كرده بودم، اما الان به صورت تيمي كار مي كنيم، يعني فقط نظرِ من نيست نظرِ 3 طراح ديگر هم اعمال مي شود. طراح ها را آزاد مي گذارم تا ايده هايشان را بگويند و اعمال كنند و سعي مي كنم فقط نظر نهايي را بدهم، زيرا تقريباً شناخت كاملي از بازار و سليقه هاي افراد پيدا كرده ام. مشتري شناسي و جامعه شناسي در كارِ ما خيلي مهم است، يعني حداقل من خودم آن را خيلي مهم مي دانم. در حال حاضر خيلي از طرح هاي لباس خيلي اغراق شده است، به طور مثال خيلي روي آن كار شده اما قابل پوشيدن نيست، نه به خاطر اين كه شرايط اجتماع نمي گذارد آن لباس را استفاده كني، بلكه در آن راحت نيستي. وقتي به طور مثال لباسي را هر روز بايد بپوشي، راحتي حرف اول را مي زند و در عين حال نيازهاي شما را نيز از نظر رنگ و كيفيت پارچه و دوام برطرف كند.

كيفيت و دوام خصوصاً با توجه به شرايط اقتصادي كنوني جامعه كه هزينه هاي زندگي براي مردم بالاست، بسيار پر اهميت است، براي همين سعي مي كنم در كارهايم قيمت كمي از كارهاي ديگر بالاتر باشد، ولي پارچه هاي بادوامي را استفاده كنم.

وقتي به ايران برگشتم، به خاطر اينكه اقتصاد خوانده بودم كارهاي مختلفي در اين زمينه پيشنهاد شد زيرا قبل از رفتنBuisenss plan بانك ها و بيمه ها را مي نوشتم و دفاع مي كردم، تا مدتي درگير اين موارد بودم و همزمان داشتم فكر مي كردم كه كارم را چطور آغاز كنم.

اولين تلاش من وقتي كه در اين كار وارد شدم، با شكست كامل روبرو شدم، ولي بهترين تجربه بود. به دليل اينكه طرح ها بسيار متفاوت و از پارچه هاي گراني تهيه شده بود، قيمت بالايي داشت و موفق نبود؛ اما وقتي همان طرح ها را در نمايشگاه شركت دادم كلي مقام آورد، يعني اين نشان مي داد كه كار، كارِ خوبي است ولي كاري كه مردم بپسندند و بخواهند استفاده كنند، كاري 100% هنري نيست. مسلماً اول خيلي ناراحت شدم، اما به اين فكر نكردم كه كارم مشكل دارد، به اين فكر كردم كه چه چيزي وجود دارد كه باعث مي شود كارهاي من با اين كيفيت و با اين پارچه مورد استقبال قرار نگيرد.

به اين نتيجه رسيدم كه سليقه من با سليقه عام جامعه فاصله دارد. كاري كه انجام دادم اين بود كه به فروشگاه يكي از دوستانم رفته و كارهايي كه در بازار وجود داشت را ديدم و مي ديدم كه مشتري ها چه كارهايي را مي پسندند و چه ايرادهايي از كار مي گيرند. اين كه مي گويند مشتري نقش اول را در اقتصاد در هر سازماني بازي مي كند، درست است. يك ماه اين كار را تكرار كردم و در فروشگاه هاي مختلفي چرخيدم تا نظر مشتري ها را ببينم. بعد از آن كه به جمع بندي رسيدم، سري دوم كارم را آغاز كردم و به لطف خدا خيلي موفق بود.

 قبل از اينكه وارد اين كار شويد، جايي هم مشغول به كار بوده ايد؟

بله، من قبلاً وزارت نفت كار مي كردم و بعد از آن مدتي كارهاي توسعه و تحقيقات انجام مي دادم و اتفاقاً كارها و تجربيات قبلي ايم در اين كار بسيار مؤثر است و از آن ها استفاده مي كنم.

 چرا دژاوو؟ اين نام به چه معناست؟

دژاوو به معناي قبلاً ديده شده است و به رؤياهايي كه در خواب مي بينيم و به حقيقت مي پيوندد، اطلاق مي شود. از كودكي به طراحي و هنر علاقه خاصي داشتم و هم چنين مي خواستم به نوعي رؤياهاي خودم و بقيه را به واقعيت نزديك كنم.

 چرا مي خواهيد يك برند باشيد؟

با توجه به اينكه در ايران مانتوهاي زيادي توليد مي شوند اما برند نيستند!

هميشه دوست داشتم كه ماندگار باشم، چون كارم متفاوت بود، مي خواستم از بقيه جدا باشم، يعني مردم اين را بدانند كه چرا اين كار را خريداري مي كنند، به چه منظور بايد اين را بخرند، اين ها نوعي بازار سنجي است. در يكي از نمايشگاه ها يك نظرسنجي براي مشتريان گذاشتم و سلائق آن ها را سنجيدم و استقبال خوبي هم از طرح هاي ما شد، بسيار خوشحال شدم يعني متوجه شدم انتخابي كه كردم، انتخاب درستي بوده است؛ زيرا اكثريت افراد اسم و نام برايشان مهم است، يعني برندِ كالايي كه مي خرند چيست و هم اين كه آن برند نشان كيفيت كالاست. اگر كيفيت كار خوب باشد، وقتي نام ات روي هر چيزي باشد مردم با اطمينان خاطر آن را خريداري مي كنند. برند كردن يك كالا در بازار خيلي از نظر ماركتينگ مهم است، به خاطر اين كه سطح نياز مشتري و سطح رفاه مشتري پله پله بالا مي رود. مي توان به راحتي از فرصت ها استفاده كرد و كساني موفق اند كه بتوانند فرصت ها را ببينند. برند شديم به خاطر اين كه نه تنها در ايران بلكه در خارج از ايران نيز بتوانيم فعاليت كنيم.


 يعني بازارهاي خارجي را نيز پوشش مي دهيد؟

خارج از كشور اولويت دوم مان است، يعني اول بازار ايران بعد بازارهاي ديگر، زيرا در بازارهاي ديگر شرايط كاملاً رقابتي و سخت است. قبل از وارد شدن به بازار بين المللي بايد در ابعاد كوچك تر كار را اجرا كرد و مشكلات احتمالي را برطرف كرد. فعاليت در بازار داخلي به شما اين امكان را مي دهد تا فرصت تجربه و خطا را داشته باشيد در صورتي كه در حوزه بين الملل يك اشتباه مي تواند تاوان سنگيني داشته باشد.

 محصولات تان در كل ايران توزيع مي شود؟

در كل ايران نه؛ اما در اهواز، شيراز، اصفهان و تبريز كار مي كنيم، يعني با فروشگاه ها كار مي كنيم.

سياست مان اين است كه مثلاً اگر در تهران در يك پاساژ كار داديم، فقط به يك مغازه مي دهيم و آن مغازه بقيه مشتريان را ساپورت مي كند، يعني به صورت نمايندگي عمل مي كند و محصولات را به صورت خرده در اختيار مشتريان قرار مي دهد.

در سياست بازاريابي بايد طوري عمل كنيم كه هم مشتري جنس را بشناسد و هم اينكه قيمت هايمان برايمان مهم بود كه قيمت شكني اي صورت نگيرد.

 به عنوان يك توليد كننده معمولاً با چه مسائل و مشكلاتي روبرو هستيد؟

كمبود نيروي كار در همه حوزه ها. الان بزرگ ترين مشكل اقتصاد ايران و بزرگ ترين مشكل كارفرمايان نيروي كار خوب است. متأسفانه به خاطر مشكلات اقتصادي اي كه در حال حاضر داريم يا كارگر نداريم يا اگر داريم كار نمي كنند.

وقتي شما مي خواهيد نيروي انساني را با تكنولوژي جايگزين كنيد، هزينه هايي دارد و نياز به سرمايه گذار است، تجهيزات جديد مي خواهد و ما نيز تحريم هستيم و نمي توانيم تجهيزات را وارد كنيم و هم منابع انساني نداريم كه در اين شرايط كار كنند.

ديگري عدم ثبات قيمت است. وقتي مي خواهي كارت را گسترش دهي بايد يك اطمينان خاطر داشته باشي كه بتواني كار را ادامه دهي، اما وقتي شرايط اقتصادي متزلزل مي شود، واقعاً كار كردن خطر آفرين است.

سيستمِ فروشي كه اكنون در بازار متداول است، مشكل دارد به خاطر عدم آگاهي علمي؛ يعني مثلاً الان من اگر بخواهم پارچه اي را بخرم، بايد نقدي خريداري كنم، تمامي ملزومات نقدي خريداري مي شود، دستمزد كارگر نقدي پرداخت مي شود، ولي زماني كه مي خواهم محصول نهايي را بفروشم، بايد اماني بفروشم. البته ما فروش اماني نداريم، با تنها چيزي كه مخالفم فروش اماني است؛ يكي از مواردي كه ما را متفاوت كرده و فروشگاه ها از ما شاكي هستند، اين است كه ما چرا كار اماني نمي كنيم. خيلي از توليدكنندگان نيز با اين موضوع موافق اند.

و مشكل ديگر كپي از كار توليد كنندگان توسط افراد ديگر است كه خوشبختانه بنياد مد و لباس كاري كرده كه ما بتوانيم از كساني كه كار ما را كپي مي كنند، شكايت كنيم.

 چه كارهايي براي توسعه بازارتان انجام داده ايد و يا مي خواهيد انجام دهيد؟

تصميم داريم شعب دژاوو را گسترش دهيم، شعب فروش مستقيم؛ كه واسطه ها كم تر شوند. زيرا محصول نهايي با وجود واسطه ها با افزايش قيمت روبرو مي شود.

كارآفرين ناب: چه ايده هايي براي آينده داريد؟

ايده ها زيادند، ولي در حال حاضر حوزه اي كه جديد اضافه كرده ايم به كارهايمان، بحث توليد فرم هاي تخصصي نمايشگاهي براي شركت ها است، چيزي كه اكنون در ايران نداريم. فرمي كه مخصوص نمايشگاه هاست و اين فرم بايد نشان دهنده آرم و لوگوي شركت ها بوده و با رنگ هاي شركت ها منطبق باشد.

كلام پاياني...

فعاليت كاري نبايد شما را از اتفاقات روز جامعه دور نگه دارد. در كنار فعاليت هاي حرفه ايم به مشكلات جامعه نيز اهميت مي دهم. از همين رو براي انتخابات چهارمين دوره شورهاي اسلامي شهر و روستا، شهر اهواز كه در آن متولد شده ام، شركت كرده و تلاش مي كنم تا جايي كه در توانم است، براي حل مشكلات شهرم بكوشم.



 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است