صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 3832                                               
بنگاههاي برتر جهاني (شركت پروكتر و گمبل)
دانستني منبع
بنگاههاي برتر جهاني (شركت پروكتر و گمبل) عنوان
مسعود بينش نويسنده
1387/09/13 تاريخ

شركت پروكتر و گمبل در سال 1837 با همكاري ويليام پروكتر يك سازنده شمع و جيمز گمبل يك سازنده صابون تأسيس شد. رقابت شديد بين اين دو نفر، در خانواده‌اي كه با آن وصلت كرده بودند، باعث ناسازگاري شد و پدر خانم آنها تصميم گرفت آنها را به كسب و كار خود دعوت كند.

خلاصه
ماهنامه تدبير شماره 195 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

شايد اگر ويليام پروكتر و جيمز گمبل با خواهران نوريس (اوليويا و اليزابت) ازدواج نمي كردند، نه تنها شركت پروكتر و گمبل تأسيس نمي شد، بلكه اين دو حتي يكديگر را نيز ملاقات نمي كردند.

اين ازدواج باعث شد تا پدر زن آنها، پروكتر و گمبل را شريك تجاري كسب و كار خود كند و بدين ترتيب پروكتر مهاجر انگليسي شمع‌ساز و گمبل مهاجر ايرلندي صابون‌ساز شركتي را تأسيس كنند كه بيش از 5/1 سده دوام بياورد و در رتبه‌هاي بالاي شركتهاي برتر جهاني بدرخشد و عنوان بزرگترين فروشنده و توزيع‌كننده كالاهاي مصرفي را به خود اختصاص دهد.

در اين زمان طولاني، شركت پروكتر و گمبل بخوبي در راستاي تغييرات شتابناك كسب و كار و نيازهاي مشتريان خود حركت كرد و محصولاتي به بازار عرضه داشت كه نشان تجاري برخي از آنان در سراسر جهان شناخته شده است.

شركت به خوبي در زمينه اصول و اخلاق كسب و كار و مسئوليت اجتماعي و توجه به كاركنان و حفظ نشان تجاري به پيش رفته و اكنون سكان رهبري يك شركت 161 ساله با درآمد 5/76 ميليارد دلار و با 138 هزار نفر كاركناني را كه در سراسر جهان پراكنده‌اند، به دست آلن لافلي قرار گرفته است. ترديدي نيست كه سنگيني اين مسئوليت عظيم را هيچكس در پروكتر و گمبل بهتر و بيشتر از او درك نمي كند.

  • تاريخچه

شركت پروكتر و گمبل (PG) در سال 1837 با همكاري ويليام پروكتر يك سازنده شمع و جيمز گمبل يك سازنده صابون تأسيس شد. رقابت شديد بين اين دو نفر، در خانواده‌اي كه با آن وصلت كرده بودند، باعث ناسازگاري شد و پدر خانم آنها تصميم گرفت آنها را به كسب و كار خود دعوت كند. اين ماجرا باعث شكل‌گيري شركت PG شد.

20 سال بعد تعداد كاركنان شركت به 80 نفر و فروش آن به يك ميليون دلار رسيد. در دهه 1880 محصول جديدي از سوي شركت به بازار عرضه شد كه بسيار مورد استقبال قرار گرفت. اين محصول، صابون ارزان بهايي بود كه در آب شناور مي ماند (صابون IVORY ).

در سال 1887، پسر پروكتر، يك برنامه شراكت در سود را براي كاركنان شركت داير كرد. او اميدوار بود با دادن بخشي از سهام شركت به كاركنان، آنها كمتر به سمت اعتصاب كارگري بروند.

شركت در دهه 1890 بيشتر بر توليد صابون تمركز كرد و بيش از 30 نوع مختلف صابون روانه بازار كرد. با توسعه برق، نياز به شمع كمتر مي شد. شركت در 1920 توليد شمع را متوقف ساخت.

در آغاز سده بيستم، كارخانه‌ها و توليد محصولات شركت، گسترش يافت. در اين هنگام، PG به دليل داشتن آزمايشگاههاي پژوهشي متعدد براي توليد محصول جديد، شهره بود.

در 1911 از روغنهاي گياهي به جاي روغنهاي حيواني در عرضه محصولات خود استفاده كرد. درهمين سالها بود كه شعبه‌هاي مختلف شركت در خارج از آمريكا تأسيس و PG به يك شركت بين المللي تبديل شد.

در سال 1915 پسر بنيانگذار، جيمز گمبل، مؤسسه خيريه‌اي را داير كرد كه امروزه نيز در آمريكا از شهرت ويژه‌اي برخوردار است. در 1924، پروكتر و گمبل به عنوان نخستين شركت پيشتاز، تحقيقات بازار را انجام داد.

اين رويكرد متفكرانه، شركت را قادر ساخت كه درك از مشتري را بهبود بخشد و نيازهاي او را پيش بيني كند و با عرضه محصولات خود، پاسخ مناسبي به آن بدهد.

در1941، پروكتر و گمبل يكي از نخستين شركتهايي بود كه با ايجاد واحد ارتباط با مشتري، به طور رسمي به مكاتبه‌هاي مصرف‌‌كنندگان پاسخ داد.

در سال 1973 با افزودن شماره تلفن‌هاي آزاد و در 1980 با استفاده از پست الكترونيكي، راههاي ارتباطي با مشتريان گسترش يافت و مشتري همچنان در قلب فعاليتهاي شركت باقي ماند.

در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم، محصول تايد از سوي شركت به عنوان: معجزه شويندگي عرضه شد و مدل جديد اين محصول بسيار بهتر از محصولات مشابه بازار بود. نخستين خميردندان حاوي فلورايد با همكاري دانشگاه اينديانا به نام كرست در 1955 به بازار آمد. پس از آن دستمال توالت و ساير محصولات كاغذي توليد و عرضه شد.

در 1961 پوشك بچه با نام پمپرز روانه بازار شد. گرچه تا آن زمان شركت جانسن اند جانسن كهنه بچه را ارائه داده بود كه بايد شسته مي شد، اما عرضه پمپرز كار نگهداري كودك را بسيار آسان ساخت.

در سال 1984 براي نخستين‌بار نام شركت در فهرست 100 شركت برتر جهان قرار گرفت. در 1985، PG شركت ريچاردسون - ويكز سازنده محصولات بهداشتي شخصي را خريد.

در 1996 پروكتر و گمبل به دليل ايجاد و توسعه فناوريها در محصولات مصرفي كه به ارتقاي زندگي ميلياردها مصرف‌كننده در سراسر جهان كمك مي كرد به كسب مدال ملي فناوري نائل آمد.

در سال 2002 نخستين مركز درمان مجهز به MRI براي تشخيص و درمان سريع عارضه‌هاي حيوانات خانگي راه‌اندازي شد. در سال 2005، PG شركت ژيلت را خريداري كرد.

كينگ ژيلت در سال 1901 اختراع تيغ‌تراش دولبه را به ثبت رسانده بود. در سال 2006 درراستاي رويكرد انجام كار درست در درازمدت، برنامه تأمين آب آشاميدني سالم براي كودكان در برخي از فقيرترين كشورها، به اجرا درآمد.

  • حوزه‌هاي كسب وكار

حوزه هاي اصلي كسب و كار شركت عبارت است از:

  • آرايشي
  • خانگي / خانوادگي
  • بهداشتي / رفاهي

پروكتر و گمبل صاحب يكي از قدرتمندترين پرتفوليوها (سبد محصول) است؛ ازجمله: براون در ماشينهاي تراش شخصي، ژيلت در تيغ، فلوگر در قهوه، دوراسل در باتري، لنور در نرم‌كننده، داون در پودر لباسشويي، تايد در پودر شوينده، كرست در خميردندان، Oral-B در مسواك و نخ دندان، پمپرز در پوشك بچه (كه با 8 سال كار از سوي 180 نفر محقق به دست آمد)، اولي در كرم پوست صورت و دهها محصول مختلف در حوزه‌هاي دستمال كاغذي، دستمال توالت، دستمال مرطوب، محصولات كاغذي، انواع صابون، مراقبت از پوست و مو، كالاهاي بهداشتي، خانگي و خانوادگي، خوشبوكننده هوا و... .

بخشهاي مختلف شركت، عبارت است از: دانش بازار مصرف، توسعه كسب و كار مشتري، مالي و حسابداري، منابع انساني، اطلاعات و تصميم‌گيري، بازاريابي، زنجيره توليد، خريد و تحقيق و توسعه.

  • چشم‌انداز

چشم‌انداز پروكتر و گمبل چنين است: بهترين شركت دنيا در عرضه كالاهاي مصرفي و ارائه خدمات.

  • هدف و اصول

پروكتر و گمبل مدعي است كه به دنبال بهبود زندگي نسل حاضر و نسل‌هاي آينده است، آنها مي گويند: سه ميليارد نفر در روز با محصولات ما سروكار دارند.

يكي از عوامل اصلي كه باعث شد ميراث شركت دهها سال پايدار بماند، قدرت هدف PG بود. هدف PG جزيي از فلسفه وجودي او بود: اينكه ما كه هستيم، كه بوده‌ايم و براي نسل‌هاي آينده چه خواهيم كرد.

ما مراقب مردم هستيم تا زندگي روزمره‌شان بهبود يابد. ما تماس‌مان را با مردم حفظ مي كنيم. ما روشهاي انجام امور خانه، مثل رختشويي را روز به روز آسان‌تر مي كنيم.

هدف ما آن است كه محصولات و خدماتي با كيفيت و ارزش عالي ارائه دهيم تا سطح زندگي مصرف‌كنندگان جهاني بهبود يابد. درنتيجه، مشتريان ما، ما را با خلق سود و ارزش تشويق مي كنند و به كاركنان و سهامداران امكان مي دهند در راهي كه زندگي مي كنيم، براي رونق و پيشرفت و سرفرازي مستحكم‌تر گام برداريم. ريشه شركت ما در اصول صداقت فردي، احترام به افراد و انجام آن، اصلي است كه در درازمدت پايدار مي ماند. اصول ما عبارت است از:

  1. احترام قائل شدن براي همة افراد،
  2. علاقه جدايي‌ناپذير سازمان و افراد با يكديگر،
  3. تمركز استراتژيك به كار خود،
  4. توجه به نوآوري به عنوان سنگ بناي موفقيت،
  5. تمركز به بيرون از خود،
  6. ارزش نهادن براي توسعه افراد،
  7. به دنبال بهترين‌ها بودن،
  8. با هم كاركردن به عنوان يك شيوه زندگي.
  • مسئوليت اجتماعي

پروكتر و گمبل متعهد به مسئوليت اجتماعي است. ما همواره به دنبال راههايي هستيم كه براي پيشرفت متوازن اقتصادي، توسعه اجتماعي و ملاحظات زيست‌محيطي براي اطمينان از كيفيت بهتر زندگي نسل‌هاي آينده به كار مي‌آيد.

ما تعهد خود را به مسئوليت اجتماعي، با فراهم آوردن محصولات و خدماتي كه زندگي مصرف‌كنندگان را از لحاظ بهداشتي، سلامتي و رفاه بهبود مي بخشد، نشان مي دهيم.

در مقياس كوچكتر، ما در رفاه اقتصادي و اجتماعي كاركنان و سهامداران خود و مجامع محلي كه عمل مي كنيم، سهم داريم. در مقياس بزرگتر، ما در توسعه منطقه‌اي، ملي و بين المللي سهيم هستيم.

  • ارزشهاي اخلاقي و سازماني

پروكتر و گمبل چيزي جز كاركنان و ارزشهايي كه با آن زندگي مي‌كنند، نيست. در سطح شركت، بيانيه‌اي از اهداف، ارزشهاي اصلي و اصول كار وجود دارد كه همه از آن تبعيت مي‌كنند. براي مثال: در، تبيين هدفها: ما محصولات و خدماتي با كيفيتي عالي فراهم مي‌آوريم تا سطح زندگي مصرف‌كنندگان دنيا را بهبود بخشند.

ارزشهاي اصلي: ما همواره سعي مي‌كنيم كارهاي درست را انجام دهيم.

اصول: ما به همه افراد احترام مي‌گذاريم.

در مرحله بعد، بيانيه‌هاي خط مشي شركت آمده است؛ براي مثال خط مشي كيفيت زيست محيطي يا رفتار كاركنان در محيط كار. سپس خط مشي‌هاي عملياتي، رويه‌ها و عمليات آمده است، كه رويه‌هاي اداري و انتظارهاي ضروري براي عمليات در سيستم‌هاي شركت است. براي مثال: هزينه‌هاي سفر هفت روز پس از برگشت از مسافرت بايد داده شود.

پس از آن استانداردهاي اخلاقي كسب و كار مي‌آيد. براي مثال: نبايد تبعيض قائل شد.

يا اينكه: به محض اينكه احساس آزار و اذيت كرديد گزارش دهيد. سپس سيستم‌هاي اجرايي و كنترل‌هاي داخلي مي‌آيد. يعني فرايندها و ابزاري براي اجرا و پايش استانداردها و رويه‌ها، براي مثال: فرايند طراحي و توسعه كار، يا كنترل خودارزيابي.

خلاصه بيانيه خط مشي شركت چنين است:

اصل اخلاق كسب و كار شركت آن است كه: «كارهاي درست را انجام دهيد». شما به هنگام تصميم‌گيري در انجام عملي بايد از خود بپرسيد:

  • آيا عمل من مصداق انجام كار درست است؟
  • آيا اگر اين عمل من در سطح وسيع در اخبار منعكس شود يا به گوش كسي برسد كه من براي او احترام زيادي قائل هستم، من احساس راحتي دارم؟
  • آيا عمل من شهرت شركت را به اخلاقي بودن، حمايت و تقويت مي‌كند؟
  • آيا من صادق هستم؟

اگر پاسخ اين پرسش‌ها درباره عملي كه مي‌خواهيد انجام دهيد بله نبود، خيلي ساده آن را انجام ندهيد_

ارزشهاي شركت پروكتر و گمبل عبارت است از:

صداقت:

  • ما همواره كوشش مي‌كنيم كه كارهاي درست را انجام دهيم.
  • ما با يكديگر صادق و روراست هستيم.
  • ما براساس قانون و روح قانون عمل مي‌كنيم.
  • ما در هر عمل و تصميم خود، ارزشها و اصول شركت را رعايت و تقويت مي‌كنيم.
  • ما پيشنهادهاي خود را، گرچه اجراي آن توأم با خطرپذيري باشد، مطرح مي‌كنيم.

رهبري:

  • همه ما در هر حوزه‌اي كه مسئوليت داريم، رهبر كار خود هستيم و به عرضه نتايج اين رهبري تعهد عميق داريم.
  • ما با داشتن چشم‌انداز روشني در حركت هستيم.
  • ما منابع خود را براي دستيابي به استراتژي و هدفهاي رهبري متمركز مي‌كنيم.
  • ما در جهت پياده‌سازي استراتژي و حذف موانع سازماني، استعدادها و ظرفيت‌ها را توسعه مي‌دهيم.

مالكيت:

  • ما در جهت پاسخگويي و رفع نيازهاي كسب و كار، بهبود سيستم‌ها و كمك به ديگران، متعهد به پاسخگويي شخصي هستيم.

  • ما در برابر دارايي‌هاي شركت، مثل يك مالك عمل مي‌كنيم. در ذهن خود موفقيت بلندمدت شركت را موردنظر داريم و به گونه‌اي برخورد مي‌كنيم كه گويي با مال خود روبه رو هستيم.

اشتياق براي پيروزي:

  • ما مي‌خواهيم در عمل، بهترين باشيم.
  • ما مصمم به بهبود خود و پيروزي در بازار هستيم.
  • ما همواره و به گونه‌اي طبيعي يك حالت نارضايتي از وضع موجود داريم.

اعتماد:

  • ما براي همكاران، مشتريان و مصرف‌كنندگان خود احترام قائليم و با آنها به گونه‌اي برخورد مي‌كنيم كه دوست داريم با ما برخورد شود.

  • ما از ظرفيت‌ها، توانايي‌ها و مقاصد يكديگر آگاهي و اطمينان كامل داريم.
  • ما بر اين باوريم: تا زماني كه اصل اعتماد در سازمان پابرجاست، كاركنان بهترين كاركرد و عملكرد خود را بروز مي‌دهند.

تحقيق و توسعه

شركت پروكتل و گمبل، ماموريت تحقيق و توسعه خود را چنين ترسيم كرده است:

  • موفقيت ما متكي است به فهم عميق از نيازهاي مشتريان و عادتهاي آنها؛
  • توانايي ما به جذب و حمايت از بهترين نوآوران در جهان؛
  • توانايي ما به جذب و توسعه و به كارگيري فناوريها؛
  • و توانايي ما براي تشريك مساعي با شركاي نوآور بيروني. ما موفقيت خود را از راه توانايي‌مان براي بهبود كيفيت زندگي مصرف‌كنندگان مي‌سنجيم.

شركت در سال 2007 در زمينه تحقيق و توسعه 1/2 ميليارد دلار هزينه كرده است.

  • منابع انساني

بيش از 138 هزار نفر در بيش از 80 كشور جهان در شركت مشغول به كار هستند. مديرعامل فعلي شركت بر اين باور است كه PG از نسل به نسلي ديگر، از دل شخصيت كاركنانش بيرون آمده است. آن شخصيت در هدف، ارزشها و اصول شركت متجلي است و كاركنان به خوبي با آن زندگي مي‌كنند.

  • فروش

پروكتل و گمبل با فروش 4/76 ميليارد دلاري و سود 3/10 ميليارد دلاري در سال 2007 رتبه 25 را در فهرست 500 شركت برتر جهاني كسب كرده است. در اين فهرست، پروكتل و گمبل بيست و سومين شركت بزرگ آمريكا از لحاظ درآمد، چهاردهمين از لحاظ سود و دهمين شركت تحسين شده است.

PG در زمينه مديريت برند (نشان تجاري) در دنيا شهره است. شركت PG بيشترين هزينه تبليغات محصول و خدمات را در ميان شركتهاي دنيا مي‌پردازد. در سال 2007، 9/7 ميليارد دلار در اين زمينه هزينه كرده است كه تقريباً دو برابر بيشتر از جنرال موتورز، شركت دوم در اين فهرست است.

  • مديرعامل

آلن لافلي مديرعامل پروكتل و گمبل از مديراني است كه مسئوليت مديريتي در شركت‌هاي بزرگي مانند: جنرال الكتريك و دل را نيز دارد. او در ترسيم چشم‌انداز شركتش مي‌گويد: «چشم‌انداز ما ساده است. ما مي‌خواهيم بهتر از هر شركت ديگر با افراد خارج از شركت مشاركت داشته باشيم و تشريك مساعي كنيم.

هر يك از ما مسئول عمل خود هستيم. مسئوليم كه ياد بگيريم و خط مشي ها و استانداردهاي سازمان را بفهميم كه شهرت PG در توسعه عمل ما كسب شده است: آنچه مي‌گوييم و مهم‌تر از آن، آنچه انجام مي‌دهيم؛ محصولاتي كه مي‌سازيم، خدماتي كه عرضه مي‌كنيم و آن‌گونه كه با ديگران رفتار مي‌كنيم. در PG تنها راه كسب و كار ، انجام كار درست است». لافلي بر مسئوليت‌هاي اخلاقي شركت تاكيد فراوان دارد.

او مي‌گويد: «براي انجام صادقانه كسب و كار به روشي مسئوليت‌پذير و پاسخگو، بايد نسبت به پرسش‌هاي اخلاقي حساس و هشيار باشيم. بايد درك درستي از ارزشها و قوانين داشته باشيم.

ما نسبت به رفتار غيراخلاقي كوتاهي نمي‌كنيم. ادامه روند موفقيت ما مربوط به آن است كه تا چه اندازه اين ارزشها را در زندگي و كار روزمره و تصميم‌گيري خود اجرا مي‌كنيم.

ما بايد روح ارزشهايمان را حفظ كنيم. هر يك از كاركنان مسئول چگونگي برخورد خود است. توجيه پذير نيست كه بگوييم چون ديگران آن‌گونه عمل كردند، من نيز اين‌گونه عمل كردم، يا چون مدير من به من گفت: چنان عمل كن، چنين كردم».



حركت به چپ
حركت به راست


International Labor Organization

 
http://www.ilo.org
 

IZA

 
http://www.iza.org
 

KOILAF (Korea

 
http://www.koilaf.org/about_4.htm
 

the international labour office

 
http://netec.mcc.ac.uk/BibEc/data/fthilaoep.html
 

the National Labor Committee

 
http://www.nlcnet.org/nlc/aboutnlc.shtml
 

the NOVUM Research Park

 
http://www.novum.se/
 

THE OFFICE & PROFESSIONAL EMPLOYEES INTERNATIONAL UNION

 
http://www.opeiu.org/html/index.html
 

TUAC

 
http://www.tuac.org/
 

work life balance

 
http://www.wetfeet.com/advice/worklife_balance.asp
 

سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 
http://www.eshteghal.ir/?CID=1_249
 

معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي جمهوري اسلامي ايران

 
http://www.economicaffairs.ir/
 

سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي

 
http://www.agri-eng.com/links/2006/01/post_1.php
 

دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي

 
http://www.iranculture.org/nahad/index.php
 

كوروش كبير

 
http://www.irancyrus.5u.com/hr.htm
 


اتاق بين‌المللي جوانان به مركز مبادلات كسب و كار جهاني پيوست

گزارش نود و هشتمين اجلاس سازمان بين‌المللي كار

مجمع عمومي سازمان ملل در امور تجارت و توسعه

مجمع تجارت بين‌المللي (IBF) اهداف، وظايف و كنگره‌ها

مرکز آموزش بين المللي تورين وابسته به ILO

هفتمين گزارش سالانه GEM از ايـالات متـحـده

عملكرد قانون نظام صنفي و دست آوردهاي آن

نسبت هاي جمعيتي واحدهاي صنفي كشور به تفكيك استانها در سال 1384

آيين‌نامه‌ها، تصويب‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌هاي مربوط به همكاري دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي در امر آموزش هاي فني-حرفه‌اي

ويژگي ها، مشخصات و قابليت هاي اعضاي نخستين دوره شوراي اصناف ايران

مصوبات كميسيون هاي نظارت بر اصناف در تابستان 1383

طرح فروش فوق العاده بهاره 1384

مصوبات كميسيون نظارت بر سازمانهاي صنفي كشور

ساختار، وظايف، اختيارات، منابع مالي و نحوه انتخابات شوراي اصناف كشور

اقدامات انجام شده توسط وزارت بازرگاني در ارتباط با اصناف آسيب ديده بم

طرح فروش فوق العاده ويژه بازگشايي مدارس - 8 شهريور لغايت 8 مهر 1383

مكان يابي، برآورد هزينه و برنامه زمانبندي برگزاري نمايشگاه فروش بهاره - 12 لغايت 21 اسفند 1383

الزامات سياست توسعه صادرات و امور نمايشگاهي

موانع و مشكلات/ اجرايي ماده 71 قانون نظام صنفي- تجهيز واحدهاي صنفي به صندوق‌هاي مكانيزه

ساماندهي اصناف كشور و اصلاح نظام تجاري شهرها

1 2


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به  سازمان تجاري سازي فناوري و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است